Inlägg från: fruhgan |Visa alla inlägg
  • fruhgan

Byta koncept?

Jag håller med Chicita, du kan absolut köra på smörgåstårta och tidig vigsel om du vill det.
    Om du älskar smörgåstårta och din blivande också gillar smörgåstårta så är det klart att ni ska ha det
    Dom där Isbrytarna som Chicita tipsar om låter väldigt gott och det är ju smörgåstårta fast på ett annat sätt ju. Kanske kan ni ha vigsel senare på eftermiddagen typ vid 15-tiden (för att inte ha tidig vigsel som din blivande hade med exet) och sen kör ni på Isbrytare, bubbel och mingel som mottagning efter vigseln och sen drar ni iväg för övernattning på hotell?
    Ni kan annars ha tidig vigsel och liten lunchbuffé med mingel och bubbel och sen drar ni iväg för övernattning på hotell och så kan ni fira bara ni två med smörgåstårta senare på kvällen? Så får du äta din favoritmat på bröllopsdagen

Sen tycker jag inte att du ska tänka sådär att det är antingen eller......att det är antingen litet och enkelt eller stort och påkostat med trerätters och långa tråkiga tal. Trerätters måste inte betyda stort och dyrt och långtråkiga tal (som brudpar tycker man oftast att talen är intressanta förresten, långtråkiga tal tycker man oftast att det är om man inte känner brudparet så bra - då blir man kanske uttråkad av anekdoter om brudens barndom ) På ert bröllop kanske ni kommer tycka om någon håller ett kortare tal på några minuter?  Om ni vill ha tal, fast bara korta tal på tex max 3 minuter så säg det till gästerna innan i så fall. Vi skrev på vår bröllopshemsida att "ni får gärna hålla tal om ni vill - men håll det kort i så fall - barn har svårt att sitta still mer än 3 minuter" ...Jag visste nämligen att mina syskonbarn har spring i benen och att min syster gärna skulle vilja höra talen...och vi ville inte ha långa tal så barnen var en perfekt ursäkt

Fundera på tvårätters istället - det blir inte lika länge som man "måste" sitta vid bordet och upplevs ibland som mindre formellt och bara vetskapen om att det inte är lika många rätter kan ibland göra det mindre stelt.
    Smörgåstårta -lekar och spex-bröllopstårta och kaffe är ju faktiskt tvårätters om man tänker efter

Sen måste jag säga att jag har varit på flera bröllop, vissa med buffé eller lättare förtäring och vissa  med trerätters och alla dessa bröllop var bra på olika vis - men det är inte maten eller hur den serveras eller antalet rätter eller liknande som avgör om det blir tråkigt/stelt eller skojigt och avslappnat roligt.
    Min erfarenhet som bröllopsgäst är att det som avgör stämningen allra mest är faktiskt hur öppna brudparet är med sina känslor mot varandra.  Ett brudpar som vågar bära sina känslor på utsidan och som vågar släppa sin "coola fasad" och som vågar gråta om tårarna vill komma - ett sånt brudpar brukar få gästerna att gråta av glädje och då slappnar de flesta av - gästerna har då tvingats släppa sin fasad och sina tankar på hur sminket ser ut osv och då brukar det vara som att alla slappnar av och då blir det oftast kul och avslappnat och uppsluppet oavsett hur maten serveras eller hur många rätter det är.

Den enda gången jag tyckte att det vara stelt och tråkigt var på ett bröllop där jag aldrig träffat brudparet innan, jag var där som flickvän till en avlägsen släkting till bruden....Jag kände mig rätt bortkommen, blyg och stel - alltså tyckte jag att det hela vara stelt och tråkigt - däremot är jag övertygad om att andra som kände brudparet hade jätteroligt. Det är viktigt att komma ihåg att varje gäst upplever bröllopet på olika sätt utifrån sin relation till brudparet och framför allt utifrån den egna dagsformen.

Och på ert bröllop är ni ju brudparet - jag törs lova att för er kommer det vara underbart och lyckligt och fantastiskt oavsett hur ni gör med vigseltid och mat och sånt

Svar på tråden Byta koncept?