• Anonym (Z)

Byta koncept?

Min sambo har varit gift en gång förut, nu har det kommit fram att de hade vigsel tidigt på dagen och mottagning med smörgåstårta med närmsta familj o vänner. senare på kvällen party för alla vänner...
    När jag nu har suttit och spånat lite på vårat kommande bröllop så hade jag tänkt mig tidig vigsel o kanske lunch/mottagning med smörgåstårta som är det godaste jag vet..
    Hur fan gör vi nu? Han lär ju inte vilja köra samma sak i repris :(   vi har inte planerat någonting alls än...

Jag hade tänkt att ta det lite enkelt o sen sticka iväg på em/kvällen på "smekmånad" kanske några hotellövernattningar i nån mysig stad/ort....

Vi har nyss börjat prata om bröllop, och jag har väl inte frågat så mycket om hur de hade det och så, men nu lär ju jag börja ställa en massa frågor om allt möjligt känns det som.
    Det var när jag berättade om min idè om hur jag ville ha det som han berättade för mig..jag hade tagit för givet att de hade haft ett "traditionellt" bröllop med middag o fest på kvällen typ..Dumt av mig..

Ska jag nu få lov att börja planera för ett sådant bröllop? Med allt det där myckna och stora, som jag egentligen inte ville ha? Vill inte ha 3-rätters o tal o middag i 7 timmar...Det blir ju så väldigt dyrt då också..fan också!
    Behöver lite nya infallsvinklar här, jag har ju gått o tänkt på det här med bröllop länge (vilken tjej har inte det..) och tänkte att det på detta vis blir ett litet smidigt sätt att göra det på, och inte så DYRT!

• Svar på tråden Byta koncept?
  • Berlan

Jag tycker inte att du ska tänka på hur upplägget var på hans förra bröllop. Ett bröllop är alltid ett bröllop och trots att det är oändligt många detaljer att fundera över så är upplägget i grund och botten alltid ganska lika. Fokusera helt enkelt på vad ni tycker om allra bäst och ordna bröllopet därefter utan att tänka på hur de hade det! Varje bröllop är unikt just för att det är olika personer som gifter sig!

• FelizLane

jag hade nog faktiskt tänkt om....

• Chicita

Vet du.. Även om ni har samma upplägg tidsmässigt och liknande matmässigt så kommer det vara några stora skillnader.
    Dels så är det ju en annan brud Flört 
    Dels så borde det inte vara exakt samma gäster....
    Och om ni väljer en annan kyrka och annan lokal och undviker samma färger och dekorationer så kommer nog inte ens dom som var på hans andra bröllop att känna att det är likadant som det förra.

Om du vill göra större skillnad mot deras bröllop men ändå ha samma sorts mottagning, så kan du istället för att göra hela stora smörgåstårtor, istället göra små bakelser...
    Vi gjorde såna när jag jobbade i Charken på Hemköp förut. Vi kallade dom för Isbrytare.
    Ta ut rundlar med pepparkaksmått eller ett glas eller nån annan form ni vill använda ur vanligt franskbröd (eller det bröd du vill använda). 
    Om ni vill göra isbrytarna så är receptet vit formfranska, smör, ishavssallad, rökt skinka och räkor på toppen. Vispad grädde + majonäs (50/50 ca) utanpå, rulla i krossade ostbågar, dekorera med räkor på toppen.
    Sånt här går ju snabbt att förbereda. Ta hjälp av mamma och svärmor eller nåt dagen innan och gör dom då. Det blir ju ändå godast om det får gotta till sig en dag liksom Glad 
    Det känns påkostat och lyxigt att få en egen smörgåstårta... 

• fruhgan

Jag håller med Chicita, du kan absolut köra på smörgåstårta och tidig vigsel om du vill det.
    Om du älskar smörgåstårta och din blivande också gillar smörgåstårta så är det klart att ni ska ha det
    Dom där Isbrytarna som Chicita tipsar om låter väldigt gott och det är ju smörgåstårta fast på ett annat sätt ju. Kanske kan ni ha vigsel senare på eftermiddagen typ vid 15-tiden (för att inte ha tidig vigsel som din blivande hade med exet) och sen kör ni på Isbrytare, bubbel och mingel som mottagning efter vigseln och sen drar ni iväg för övernattning på hotell?
    Ni kan annars ha tidig vigsel och liten lunchbuffé med mingel och bubbel och sen drar ni iväg för övernattning på hotell och så kan ni fira bara ni två med smörgåstårta senare på kvällen? Så får du äta din favoritmat på bröllopsdagen

Sen tycker jag inte att du ska tänka sådär att det är antingen eller......att det är antingen litet och enkelt eller stort och påkostat med trerätters och långa tråkiga tal. Trerätters måste inte betyda stort och dyrt och långtråkiga tal (som brudpar tycker man oftast att talen är intressanta förresten, långtråkiga tal tycker man oftast att det är om man inte känner brudparet så bra - då blir man kanske uttråkad av anekdoter om brudens barndom ) På ert bröllop kanske ni kommer tycka om någon håller ett kortare tal på några minuter?  Om ni vill ha tal, fast bara korta tal på tex max 3 minuter så säg det till gästerna innan i så fall. Vi skrev på vår bröllopshemsida att "ni får gärna hålla tal om ni vill - men håll det kort i så fall - barn har svårt att sitta still mer än 3 minuter" ...Jag visste nämligen att mina syskonbarn har spring i benen och att min syster gärna skulle vilja höra talen...och vi ville inte ha långa tal så barnen var en perfekt ursäkt

Fundera på tvårätters istället - det blir inte lika länge som man "måste" sitta vid bordet och upplevs ibland som mindre formellt och bara vetskapen om att det inte är lika många rätter kan ibland göra det mindre stelt.
    Smörgåstårta -lekar och spex-bröllopstårta och kaffe är ju faktiskt tvårätters om man tänker efter

Sen måste jag säga att jag har varit på flera bröllop, vissa med buffé eller lättare förtäring och vissa  med trerätters och alla dessa bröllop var bra på olika vis - men det är inte maten eller hur den serveras eller antalet rätter eller liknande som avgör om det blir tråkigt/stelt eller skojigt och avslappnat roligt.
    Min erfarenhet som bröllopsgäst är att det som avgör stämningen allra mest är faktiskt hur öppna brudparet är med sina känslor mot varandra.  Ett brudpar som vågar bära sina känslor på utsidan och som vågar släppa sin "coola fasad" och som vågar gråta om tårarna vill komma - ett sånt brudpar brukar få gästerna att gråta av glädje och då slappnar de flesta av - gästerna har då tvingats släppa sin fasad och sina tankar på hur sminket ser ut osv och då brukar det vara som att alla slappnar av och då blir det oftast kul och avslappnat och uppsluppet oavsett hur maten serveras eller hur många rätter det är.

Den enda gången jag tyckte att det vara stelt och tråkigt var på ett bröllop där jag aldrig träffat brudparet innan, jag var där som flickvän till en avlägsen släkting till bruden....Jag kände mig rätt bortkommen, blyg och stel - alltså tyckte jag att det hela vara stelt och tråkigt - däremot är jag övertygad om att andra som kände brudparet hade jätteroligt. Det är viktigt att komma ihåg att varje gäst upplever bröllopet på olika sätt utifrån sin relation till brudparet och framför allt utifrån den egna dagsformen.

Och på ert bröllop är ni ju brudparet - jag törs lova att för er kommer det vara underbart och lyckligt och fantastiskt oavsett hur ni gör med vigseltid och mat och sånt

• Anonym (Z)

Tack för era mycket bra och "kickstart-svar"..
    Jag hade verkligen kört fast här ;) 
    Den där isbrytaren lät ju verkligen inte så dum! Den kan man ju göra och ha stående på tallrik när alla gäster kommer.. Och sen kanske tillomed köra på en varmrätt också....
    Får prata lite med min sambo om detta för det gav mig lite nya idèer!

Tusen tack Chicita och fruhgan Hjärta

• passionsblomman

Vad säger din sambo själv då, om hur han han skulle vilja ha det? För det spelar ju liksom halva rollen i det hela, menar jag? Är ni inne på samma idé med tidigt bröllop, eller har han en helt annan inställning till vad han vill sätta ihop för koncept runt er vigsel?

Tycker han också att det skulle kännas som en repris, eller är det bara i ditt huvud?

Ibland kan man ju måla upp saker till ett problem alldlees själv tänker jag.
    Och jag förstår att du känner att du inte vill ha det för likt hans förra bröllop, det gör jag. Så hade säkert jag också känt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • TheD

Det är stor skillnad för nu är det ni två!

Prata med karln och se vad han säger. Gå efter vad ni vill ha/göra.

• Chicita
    Anonym (Z) skrev 2011-10-23 09:32:46 följande:
    Tack för era mycket bra och "kickstart-svar"..
    Jag hade verkligen kört fast här ;) 
    Den där isbrytaren lät ju verkligen inte så dum! Den kan man ju göra och ha stående på tallrik när alla gäster kommer.. Och sen kanske tillomed köra på en varmrätt också....
    Får prata lite med min sambo om detta för det gav mig lite nya idèer!

Tusen tack Chicita och fruhgan Hjärta
    Ibland behöver man bara bryta tankemönstret man hamnat i...
    Prata med din blivande, han måste ju också få säga sitt som sagt Glad
  • Anonym (Z)

Ja, alltså grejen är den att när jag sa hur jag hade tänkt mig så svarade ju han att: "Det var ju ungefär så som jag o xx hade vår mottagning med smörgåstårta och så...Det blir ju nästan lika."
    Så det går bort! Gör om, gör rätt..Eller tänk om för min del..

Det är ju absolut inte så att jag på något vis måste ha det som jag vill! han och jag ska gifta oss och jag fattar ju att en taskig repris kanske inte är så kul...

Vi får helt enkelt komma på något annat..Midnattsbröllop kanske Skrattande 

Jag vete fan helt enkellt. Men det gör inte så mycket för vi har ju bara precis börjat prata om det, och inte ens bestämt oss för när vi ska slå till än.
    Vi får sätta oss ner o kolla nätet och här på bt, och sen se var vi hamnar.

• anne på grönkulla

Men har han sagt vad han vill då? Ni måste ju prata om det. Du får ju fortfarande vilja vissa saker, sen får säga hur han vill och så får ni hitta en form som funkar för er gemensamt. Vissa saker är kanske viktiga för dig som han kan kompromissa med och tvärtom, men den diskussionen måste ni ju ha - vad vi säger här är ju inte avgörande (även om jag förstår om du vill hämta ideer). Men prata vidare ni! 

• Linda77

Funderat på buffé? Vi hade buffé på vårat bröllop och sedan tårta till kaffet. Började med snittar medan gästerna väntade på oss och minglade runt. Därefter buffé så att det inte blev så stelt (alla måste ju gå och hämta). Lite tal och spex och vips så var det dags för kaffet.. Tiden går snabbt. Vid buffé kan man ju också ha allt man tycker är gott. Vill man kan man ju göra små Isbrytare eller vad det hette som en del av buffén så får ju alla lite av varje. Hoppas det löser sig för dig ialla fall. Om inte annat hade jag valt smörgåstårta. Är det det som du vill ha ska du välja det. Det är din dag också. Tänk inte in din smbos förra bröllop. Du var inte med, och inte dina vänner heller....Lycka till!!

• TheD

Midnattsbröllop?  Vad cool!!!!

Vet inte om jag har missat det men när är det ni ska gifta er? Vinter/sommar?

• Anonym (Z)

Ja självklart ska vi prata om det, har inte hunnit riktigt än då vi haft fullt upp i helgen. Jag ska fråga honom hur han vill ha det.
    Att jag körde fast beror på att det var min första spontana tanke som dök upp just att ta det lite enkelt på förmiddagen o sen dra..Men det är absolut inte så att jag till varje pris måste ha det på det sättet!
    Han måste ju också få säga hur han vill ha det.

Som sagt vi har inte hunnit än för vi har haft fullt upp...
    Och sen har vi ju precis bara börjat prata om att gifta oss.

TheD: Vi har inte bestämt var/när/hur vi ska gifta oss än. Vi har bara just börjat att prata om det :)

• TheD
    Anonym (Z) skrev 2011-10-24 08:24:05 följande:
    Ja självklart ska vi prata om det, har inte hunnit riktigt än då vi haft fullt upp i helgen. Jag ska fråga honom hur han vill ha det.
    Att jag körde fast beror på att det var min första spontana tanke som dök upp just att ta det lite enkelt på förmiddagen o sen dra..Men det är absolut inte så att jag till varje pris måste ha det på det sättet!
    Han måste ju också få säga hur han vill ha det.

Som sagt vi har inte hunnit än för vi har haft fullt upp...
    Och sen har vi ju precis bara börjat prata om att gifta oss.

TheD: Vi har inte bestämt var/när/hur vi ska gifta oss än. Vi har bara just börjat att prata om det :)
    Då fick jag det rätt :) Beroende på när vi bestämmer er för att ha vigseln så kanske det går att hitta något "annorlunda" så att säga. T.ex. ishotellet ;)

Men ni får nog spåna fram vilken årstid först :)
Svar på tråden Byta koncept?