• ewaulrica

Inte bjuda broderns sambo??

Dejli skrev 2011-10-26 10:28:49 följande:
    Det är ju ett ganska kraftigt statement att aktivt välja bort en enskild person från sitt bröllop. Därmed inte sagt att det måste vara fel, och jag tycker du verkar ha goda skäl.

Hur tror du din bror kommer reagera? Kommer han att komma trots allt, eller kommer hans tjej att hålla honom hemma? Har du pratat med honom på tu man hand om hur du verkligen känner kring det här?

Jag tror det skulle vara bra om ni sågs ensamma öga mot öga, utan respektive. Där du får förklara hur du känner kring det här och att du inte vill förlora honom pga osämja med personer som faktiskt valt att inte tillhöra familjen.
    Jättebra skrivet! Precis mina tankar också.. att INTE bjuda sätter ju ribban för framtiden också. Vad jag däremot hade gjort var att ta ett rejält snack med min bror, och tala om hur du tänker. Säg att du har funderat att INTE bjuda henne p g a detta, och hur du känner kring det, att du vill att det ska vara en fin dag i ditt liv, utan tjafs. Förmodligen kan han kanske snacka med sin tjej, eller så kommer ingen av dem. Risken är att din bror kanske blir sårad om hon inte får komma, man får inte glömma honom i all infekterad konflikt. Hon må vara speciell, men om din bror älskar henne så borde hon ju ha något som gör att hon ändå har honom kvar? Och den som det kommer gå ut över är just, din bror!! Du förstår ju säkert hur det måste kännas för honom... ? Tvingas välja liksom.. Hellre ta ett snack och säga som det är, och sen får han avgöra om han vill ta det med sin sambo eller inte.. helt klart är ju att nåt måste göras och det är ändå en bra tidpunkt att ta upp detta med att hennes sätt inte är accepterat.

Precis som i inlägget ovan så är det ju egentligen HON som tagit klivet ur er familj. Det kan vara bra att nämna att du känner så?
  • ewaulrica
    Red skrev 2011-10-27 11:32:24 följande:

Jag förstår vad du menar. Problemet var att min svärmor erkände ju inte att hon var otrevlig mot mig, och då trodde väll ingen annan heller att hon var det. Då tyckte säkert hela deras släkt att jag uteslöt mb2s föräldrar, de bjöds ju inte på födelsedagar osv. Hade hon inte bett om ursäkt i tid hade hon inte blivit bjuden på bröllopet heller.

Jag vet ju inte vad som hänt eller sagts, och inte vem som bär skulden till den dåliga relationen. Jag menar bara att för att inte bjuda henne på bröllopet måste du tycka att hon uppfört sig så illa att du är beredd att inte ha någon relation med din bror. Om du inte bjuder henne och din bror går på bröllopet men forsätter leva med henne, tycker jag att han beter sig väldigt märkligt. Om han förstår att hon betett sig illa, borde han sätta ner foten och uppmana henne att be om ursäkt. Tycker han inte att hon bär skulden, borde han uppmana er att bjuda henne eller själv inte gå.

Jag har ju själv varit i nästan precis denna situationen för inte så länge sedan, och vet hur svårt det var. I vårt fall beslutade vi oss för att inte ha en relation med min svärmor så länge hon inte bad om ursäkt och bättrade sig. Nu fungerade det och vi har idag en hyfsad relation, men jag menar att du får stå fast vid ditt ultimatum och riskera att mista din bror.

Kan du inte säga precis detta till honom? Att du vill att ni alla skall komma överens och att du gärna bjudit dem båda, men att ni alla tre isf måste reda ut det som först? Jag tror inte på att särskilja dem, inte så länge de båda väljer att leva tillsammans.

mycket bra skrivet! :)
Svar på tråden Inte bjuda broderns sambo??