• 120530

Inte bjuda broderns sambo??

Det är en jättesvår situation och det är såklart omöjligt att förklara/förstå hela händelseförloppet enbart genom lite test. Så jag ber om ursäkt ifall jag missuppfattat eller trampar på några tår för det menar jag absolut inte.

Jag har på sätt och vis stått på andra sidan av en liknande situation och kom inte alls överrens med min svärmor. Hon bjöd mig på familjesammankomster tillsammans med min mb2 men pratade i princip inte med mig, ville inte lära känna mig och var otrevlig i största allmänhet. Hon bjöd mig enbart för att min mb2 skulle komma men hade bestämt sig för att aldrig välkomna mig i familjen. Hon trodde att det skulle kunna forsätta så i all evighet eller att vi skulle göra slut. Tills slut fick båda jag och min mb2 nog av detta och slutade umgås med henne. Ville hon ha en relation till honom fick hon be mig om ursäkt och sedan uppträda hövligt mot mig i framtiden. Efter 1 1/2 år gjorde hon det och nu umgås vi under de pemisserna.

Oavsett vad din bror sade till dig för två månader sedan eller vad ni tror om deras relation har din bror ändå valt att leva med sin sambo. Hon är dessutom mamma till hans barn. Så länge de lever tillsammans tycker jag att du får ta honom och henne som "ett paket". Jag förstår att det kan vara svårt, men hade jag varit du hade jag gjort det för att bibehålla en relation till din bror. Om du bjuder båda och han väljer att ändå inte gå, tycker jag att det vore fel att skylla det på henne. Din bror är vuxen och har en egen fri vilja, och får då stå för sina egna handlingar och beslut.

Sedan skall du förstås kräva att de båda uppträder hövligt mot er och era gäster, och detsamma gäller i andra riktningen. Alla kan inte älska varandra, men man kan finna sig i varandras olikheter för att hålla ihop familjen. Hade min mb2s släkt i det läget för 1 1/2 år sedan bjudit enbart honom och inte mig på ett bröllop,hade han aldrig gått. Vi hade dessutom haft ännu en sak att reda ut innan vi hade kunnat

Jag hoppas att du förstår vad jag menar och att du inte tar illa upp!

• 120530
    Lillis82 skrev 2011-10-27 11:12:02 följande:
    Ingen fara, jag tar inte illa upp, jag förstår dig med! Men det som skiljer situationerna åt är att ingen vart otrevlig mot henne, alla har varit jätteglada för min bror då det tagit ett bra tag för honom att hitta någon som han ville vara med.. tills hon började snacka skit och utesluta mina föräldrar etc. .

Jag har till och med jobbat på samma jobb som henne! Hela situationen är jätte konstig.. De gjorde slut ett tag i sommras och skulle sälja lägenheten och sånt så hänger inte riktigt med i vad som händer i deras relation, det enda jag vet är att min bror inte är lycklig men som jag skrev innan så skall jag inte lägga mig i det.

Jag förstår hur du menar med att de är ett "paket" men jag skulle bli irriterad varje gång jag såg henne på mitt bröllop och det är inget jag vill göra.. Dessutom kan jag känna att eftersom min bror vet om allt som hänt kanske han borde inse hur vi andra känner och att det är dags för en ursäkt från deras sida när de är mogna för det..

Jag förstår vad du menar. Problemet var att min svärmor erkände ju inte att hon var otrevlig mot mig, och då trodde väll ingen annan heller att hon var det. Då tyckte säkert hela deras släkt att jag uteslöt mb2s föräldrar, de bjöds ju inte på födelsedagar osv. Hade hon inte bett om ursäkt i tid hade hon inte blivit bjuden på bröllopet heller.

Jag vet ju inte vad som hänt eller sagts, och inte vem som bär skulden till den dåliga relationen. Jag menar bara att för att inte bjuda henne på bröllopet måste du tycka att hon uppfört sig så illa att du är beredd att inte ha någon relation med din bror. Om du inte bjuder henne och din bror går på bröllopet men forsätter leva med henne, tycker jag att han beter sig väldigt märkligt. Om han förstår att hon betett sig illa, borde han sätta ner foten och uppmana henne att be om ursäkt. Tycker han inte att hon bär skulden, borde han uppmana er att bjuda henne eller själv inte gå.

Jag har ju själv varit i nästan precis denna situationen för inte så länge sedan, och vet hur svårt det var. I vårt fall beslutade vi oss för att inte ha en relation med min svärmor så länge hon inte bad om ursäkt och bättrade sig. Nu fungerade det och vi har idag en hyfsad relation, men jag menar att du får stå fast vid ditt ultimatum och riskera att mista din bror.

Kan du inte säga precis detta till honom? Att du vill att ni alla skall komma överens och att du gärna bjudit dem båda, men att ni alla tre isf måste reda ut det som först? Jag tror inte på att särskilja dem, inte så länge de båda väljer att leva tillsammans.

• 120530
    Lillis82 skrev 2011-11-04 20:05:24 följande:
    Jag har lyssnat på er alla och tycker det har vart jättebra att höra åsikter från hur det kan uppfattas från andra hållet.

Men jag måste säga att trots allt så känner jag att det här är min dag. Jag skall gifta mig med bästa mannen i världen och varför skall jag då behöva kompromissa och visa att jag är bättre än henne?Det kommer innebära att jag kommer känna en liten bit irritation den dagen i mitt liv som skall handla om mig och min m2b! Det är inte ok att det skall vara så heller tycker jag. 

Om min bror väljer att inte komma på mitt bröllop när han själv sagt att han valt sin biologiska familj före oss nu så tyvärr måste jag inse att vi förmodligen inte betyder lika mycket för honom som han betyder för oss. Och det är hans förslust, tyvärr så tror jag att det kommer en dag då han inser att han lyssnat på fel personer och då kan det vara försent (förmodligen inte, men jag börjar bli väldigt förbannad på deras barnsliga beteende nu)

Jag har försökt prata med min bror, mina syskon har försökt prata med honom, men de drar sig undan och det är ingen från vår familj som bett dem göra det utan det är helt och hållet dem själva som gör det. I morgon skall vi ha en familjemiddag hemma och självklart frågade vi om de skulle komma, och fick bara en kort NEJ.

Jag förstår dig Red och tycker det är skit tråkigt det du vart med om, men tyvärr så är det inte samma sak som hänt här.  

Jag har bara tröttnat på att folk inte kan bete sig som vuxna människor.. Rynkar på näsan 
    Följ ditt hjärta och gör det som känns rätt på er dag! Jag hoppas att det löser sig för dig och att du får en bra relation till din bror i framtiden, med eller utan flickvän {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Inte bjuda broderns sambo??