Inte bjuda broderns sambo??
Det är en jättesvår situation och det är såklart omöjligt att förklara/förstå hela händelseförloppet enbart genom lite test. Så jag ber om ursäkt ifall jag missuppfattat eller trampar på några tår för det menar jag absolut inte.
Jag har på sätt och vis stått på andra sidan av en liknande situation och kom inte alls överrens med min svärmor. Hon bjöd mig på familjesammankomster tillsammans med min mb2 men pratade i princip inte med mig, ville inte lära känna mig och var otrevlig i största allmänhet. Hon bjöd mig enbart för att min mb2 skulle komma men hade bestämt sig för att aldrig välkomna mig i familjen. Hon trodde att det skulle kunna forsätta så i all evighet eller att vi skulle göra slut. Tills slut fick båda jag och min mb2 nog av detta och slutade umgås med henne. Ville hon ha en relation till honom fick hon be mig om ursäkt och sedan uppträda hövligt mot mig i framtiden. Efter 1 1/2 år gjorde hon det och nu umgås vi under de pemisserna.
Oavsett vad din bror sade till dig för två månader sedan eller vad ni tror om deras relation har din bror ändå valt att leva med sin sambo. Hon är dessutom mamma till hans barn. Så länge de lever tillsammans tycker jag att du får ta honom och henne som "ett paket". Jag förstår att det kan vara svårt, men hade jag varit du hade jag gjort det för att bibehålla en relation till din bror. Om du bjuder båda och han väljer att ändå inte gå, tycker jag att det vore fel att skylla det på henne. Din bror är vuxen och har en egen fri vilja, och får då stå för sina egna handlingar och beslut.
Sedan skall du förstås kräva att de båda uppträder hövligt mot er och era gäster, och detsamma gäller i andra riktningen. Alla kan inte älska varandra, men man kan finna sig i varandras olikheter för att hålla ihop familjen. Hade min mb2s släkt i det läget för 1 1/2 år sedan bjudit enbart honom och inte mig på ett bröllop,hade han aldrig gått. Vi hade dessutom haft ännu en sak att reda ut innan vi hade kunnat
Jag hoppas att du förstår vad jag menar och att du inte tar illa upp!