förlovadflicka skrev 2011-10-29 12:12:50 följande:
Det vi menar är bara att "regeln" är ju att man har en ring när man är förlovad och två när man är gift. Ser man någon på stan med en ring så tänker man inte "den personen är gift" utan "den personen är förlovad". (ok, folk kanske inte tänker så alls men jag har levt i bröllopsbubblan så länge att jag gör det :p)
Nej det finns ingen sådan "regel", däremot så finns det en tradition som är vanligare på vissa håll att det är så. Tror att det beror väldigt mycket på de kretsar man rör sig, och vad som är vanligast där. För det första så är det inte alls regel att man förlovar sig innan man gifter sig, det är det tex jätteovanligt att man gör i min släkt. För det andra är det inte ens säkert att man har ringar över huvudtaget, jag har tex tre olika par i min bekantskapskrets som alla är gifta men inte har någon ring alls, samma med min morbror och hans fru.
Sen att man VILL ha två ringar är ju en annan sak.... jag bara vill att ni ska inse att det kanske inte är hela värden som har samma referenser som ni. Ser jag en slät ring på vänster hand så tänker jag = gift. Är det någon annan sorts ring, med stenar e dyl så tänker jag bara att den personen har en ring på sig. Men det är jag med mina referensramar, andra drar ju så klart sina slutsatser.