Inlägg från: Anonym (Stressmaja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stressmaja)

Skitstressad av det här med att skaffa barn...

Hej

Jag läste just en tråd om att skaffa barn efter man är 30 och som vanligt nämns förstås det här med att det blir svårare och svårare  att få barn när man väl har passerat 25. Är det någon mer än mig som känner sig stressad av att det här med att hinna skaffa barn i tid??

Jag är själv 31 år och fyller inom några månader 32. Min sambo är i samma ålder. Vi har bägge pratat om att vi vill ha barn men känner inte att vi kan skaffa just nu. Jag har, efter många års sökande, äntligen hittat min drömutbildning och har ungefär 1,5 år kvar. Därefter väntar en ganska tuff utmaning för att kunna få jobb (jobben finns men främst för de som har erfarenhet så man får räkna med att kanske flytta runt och ta vikariat). Min sambo är också student men kommer att bli klar nu i december och har precis fått fast jobb (from januari) Vi bor i en liten skruttig hyreslägenhet (tvåa) i en förort i Stockholm som kommer att vara svår att byta de närmsta 3-4 åren.

Jag tänker ofta på att klockan tickar (och många i min omgivning är "vänliga" nog att påminna mig) och föreslår ibland till min sambo att vi kanske borde börja försöka. Men han tycker vi ska vänta tills jag har fått jobb.

Jag själv vet egentligen inte hur jag ska tänka. Kanske är det bättre att få barn under utbildningen och sedan läsa klart och leta jobb? Eller ska jag försöka bli färdig först och sedan försöka få barn? Tänk om ingen vill anställa en gravid kvinna ? (eller överhuvudtaget vilja anställa en gift barnalös kvinna i 30 årsåldern).Och hur går det med föräldraersättning om jag bara har haft ett kortare vikariat innnan?

Men om jag väntar tills jag är runt 34-35 (vilket vore optimalt för mig själv så att jag åtmistone har en chans att börja jobba inom det jag utbildar mig inom och vi kanske kan hitta en större lägenhet eller påbörja ett sparkapital) kanske det redan är försent... 

Jag känner mig så desperat ibland. Jag vet inte vad jag ska göra. Samtidigt är jag redan sedan innan på gränsen till att bli utbränd på grund av stress med att försöka få ihop studier, extrajobb och bröllopsplanering.

Är det någon som har varit i min situation? Hur kan jag hantera det hela på bästa konstruktiva sätt? Borde jag söka hjälp? Hur ska jag kunna prata med min sambo om detta? (han verkar inte alls förstå min stress).

Tacksam för varje liten tröst och/eller råd. Eller bara höra att det finns någon annan i min sits därute..

• Svar på tråden Skitstressad av det här med att skaffa barn...
  • Anonym (Stressmaja)

Hallå igen

Tack för era svar. Jag tillhör inte dem som tycker att livet tar slut när man skaffar barn utan längar ofta efter att ha egna barn.

Men en del av mitt problem är ju att min sambo faktiskt inte vill att vi skaffar barn förrän jag har jobb. Det är inte så lätt att övertala honom heller. Hans föräldrar kom till Sverige som arbetskraftinvandrare och hade det skittufft med ekonomin hela hans uppväxt. De jobbade bägge stenhårt för att kunna betala försörja sig. Jag tror detta har präglat honom.

I min familj hade vi det också alltid struligt med ekonomin. Då är det lätt att man är rädd för att det inte ska kunna klara sig. Men men jag känner mig lite uppmuntrad av dig Passionsblomman!
    Kanske behöver man inte försöka kontrollera allt. Glad

Men min strategi blir nog att vänta tills min sambo är helt klar med sina studier och börjat ordentligt på sitt jobb. Då kanske han kan vara mer mottaglig.

Finns det någon bra sida med fakta som jag kan hänvisa till eller kan jag ta med honom till en familjeplaneringsenhet (finns sånt?) för att vi ska få det hela svart på vitt? Han verkar inte tro att ett par år hit eller dit spelar någon roll...

• Anonym (Stressmaja)

Tack så mycket Passionsblomma! Det känns genast lite bättre nu.Glad Ibland räcker det med att bara få något av en handlingsplan för att börja känna sig lite mindre hysterisk.

Snacka med karln ska jag nog göra lite pö om pö som du säger. Ja han är verkligen också en trygghetsnarkoman och det är nog så stort bara det här att vi ska gifta oss. Jag är också rädd. Barn ställer ju allt på sin spets på något vis. Det är svårt att inte drabbas av katastroftankar. Men men, som du säger, man får öva på hantera sina orosmoln.

Det där med sofiahemmet var också bra tips, tack! Men kan man gå dit fast man inte har försökt bli gravid (är inte utredningar till bara för de par som försökt i minst ett år? Eller vad har jag fått det ifrån? Kanske gäller IVF) och vad ska jag uppge när jag beställer tid? Att jag önskar familjeplaneringssamtal eller vad säger man egentligen?

Tråkigt det du berättar om inte kunna få ett barn till. Jag hoppas det ändrar sig! (om det fortfarande är det du vill, vill säga).

• Anonym (Stressmaja)

Nu måste jag berätta för dig Passionsblomman, att vi har bestämt oss! Glad Vi pratade om det igår kväll och helt plötsligt verkar han ha kommit till insiktFörvånad och tycker att vi lika gärna kan köra igång (jag äter inte p-piller så vi har ingen omställningstid).

Men nu är det jag som har panik!! ObestämdDet känns så stort och läskigt liksom...  Och borde jag inte vänta till efter bröllopet (det är 6 månader kvar) eller åtminstone till januari (när han börjat på jobbet) eller är det bara att "hoppa i plurret" och hoppas på det bästa?

Och hur ska man göra för att hantera alla sina kastroftankar? (tänk om han blir av med jobbet, tänk om jag får missfall, tänk om jag blir supertjock, blir inkontinent, får fogdlossning och inte kan göra nåt på hela graviditeten,  tänk om barnet är sjukt, har kolik, någon bokstavsdiagnos som vi inte kan hantera,  tänk om det inte blir bra,  tänk om tänk om...och massa andra dumma
     hjärn- Spöke)

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih!!!!!

Ps tack för alla dina svar! HjärtaJag vet inte riktigt var annars jag skulle kunna prata om sånt här. Jag vill liksom inte gå ut med mina barntankar offentligt. Dessutom känner jag mig skitfånig med alla mina paranoida och hysteriska tankar. 

• Anonym (Stressmaja)

Först och främst ett JÄTTESTORT TACK till dig Passionblomma för din fina kommentar!! Glad Den var så fin att jag inte klarade av att läsa den på en gång (jag har lite svårt att ta emot när någon säger något fint till mig) utan fick dela upp den i små portioner. Men nu har jag läst hela och jag känner mig verkligen varm inombords!

TACK!
    Hjärta
    Du måste vara en lite av en ängel! Glad

Jag lovar att jag ska skriva en rad här om det händer något på den här fronten och hoppas då att jag kanske stöter på dig här igen

Till er andra tjejer vill jag bara säga att jag tycker det känns skönt att veta att jag inte är ensam och hoppas ni också finner lite stöd i detta. Jag personligen tycker det är svårt att prata med bekanta om detta. Dels för att det känns som om pressen ökar lite grann om man är offentlig med att man funderar på att skaffa barn (eller ens tänker på det innan man har allt iordningställt för sig) men också för att jag är lite rädd att det ska liksom "jinxa" mig och göra det svårare för oss att bli gravid. Dessutom tycker jag folk envisas med att komma dragandes med skräckhistorier som förskräckliga förlossningar osv. Rynkar på näsan

Jag vet inte vad alla andra tänker men jag är i alla fall väldigt rädd att misslyckas med uppfostran och förskräckligt rädd för ansvaret. Men jag hoppas man växer med uppgiften... Om man nu får den ynnesten... Drömmer
Svar på tråden Skitstressad av det här med att skaffa barn...