Skitstressad av det här med att skaffa barn...
Hej
Jag läste just en tråd om att skaffa barn efter man är 30 och som vanligt nämns förstås det här med att det blir svårare och svårare att få barn när man väl har passerat 25. Är det någon mer än mig som känner sig stressad av att det här med att hinna skaffa barn i tid??
Jag är själv 31 år och fyller inom några månader 32. Min sambo är i samma ålder. Vi har bägge pratat om att vi vill ha barn men känner inte att vi kan skaffa just nu. Jag har, efter många års sökande, äntligen hittat min drömutbildning och har ungefär 1,5 år kvar. Därefter väntar en ganska tuff utmaning för att kunna få jobb (jobben finns men främst för de som har erfarenhet så man får räkna med att kanske flytta runt och ta vikariat). Min sambo är också student men kommer att bli klar nu i december och har precis fått fast jobb (from januari) Vi bor i en liten skruttig hyreslägenhet (tvåa) i en förort i Stockholm som kommer att vara svår att byta de närmsta 3-4 åren.
Jag tänker ofta på att klockan tickar (och många i min omgivning är "vänliga" nog att påminna mig) och föreslår ibland till min sambo att vi kanske borde börja försöka. Men han tycker vi ska vänta tills jag har fått jobb.
Jag själv vet egentligen inte hur jag ska tänka. Kanske är det bättre att få barn under utbildningen och sedan läsa klart och leta jobb? Eller ska jag försöka bli färdig först och sedan försöka få barn? Tänk om ingen vill anställa en gravid kvinna ? (eller överhuvudtaget vilja anställa en gift barnalös kvinna i 30 årsåldern).Och hur går det med föräldraersättning om jag bara har haft ett kortare vikariat innnan?
Men om jag väntar tills jag är runt 34-35 (vilket vore optimalt för mig själv så att jag åtmistone har en chans att börja jobba inom det jag utbildar mig inom och vi kanske kan hitta en större lägenhet eller påbörja ett sparkapital) kanske det redan är försent...
Jag känner mig så desperat ibland. Jag vet inte vad jag ska göra. Samtidigt är jag redan sedan innan på gränsen till att bli utbränd på grund av stress med att försöka få ihop studier, extrajobb och bröllopsplanering.
Är det någon som har varit i min situation? Hur kan jag hantera det hela på bästa konstruktiva sätt? Borde jag söka hjälp? Hur ska jag kunna prata med min sambo om detta? (han verkar inte alls förstå min stress).
Tacksam för varje liten tröst och/eller råd. Eller bara höra att det finns någon annan i min sits därute..