Skitstressad av det här med att skaffa barn...
Vet du, jag tror att precis det du upplever och beskriver, är en stress som faktiskt de allra flesta kvinnor kommer att få leva med och hantera i dagens Sverige. (liksom i hela västvärlden). Att vi drar ut på ungdomstiden, flyttar hemifrån senare och senare, studerar under längre tid, träffas och "stadgar oss" senare osv, har ju lett till att vi skjuter barnafödandet längre och längre framför oss.
Men också det faktum att vi idag har MYCKET högre krav på oss själva och vad vi ska ha lyckats fixa innan. I form av trygghet och standard tänker jag då.
Där går det faktiskt att tänka om. Här kommer lite pepp på just det området:
*Man måste inte ha allt så himla ordnat. Det är inte oansvarigt att sätta barn till världen även om man bor trångt osv. Det går bra att ha en bebis i en liten lägenhet. Det är inte förrän barnet börjar vara uppåt 6 årsåldern som de faktiskt börjar behöva eget rum och så.
*Det går att plugga och ha småbarn samtidigt. (tro mig, man blir väldigt duktig på att prioritera och planera sin tid. Oftast mer effektiv än studenter utan barn.)
*Det är inte hopplöst att få jobb för att man har barn.
*Din make har jobb-det är ju jättebra! Alltså kommer han att ha SGI och ni har dessutom en fast inkomst.
*Det går jättebra att ta ett studieuppehåll! Gravid och student går jättebra att vara, och dessutom kan dina studier kanske mycket väl kombineras med att du är delvis hemma, så att du får mycket tid med barnet, även om dn man är föräldraledig? Ofta har man ju inte föreläsningar precis hela dagarna.
Kom ihåg, att om ni skulle börja försöka nu, så är det inte alls konstigt eller osannolikt om det tar över ett år inann det "tar sig". Det är nämligen min efarnehet av de kvinnor jag hittills mött, att när man väl bestämt sig för att börja försöka, så blir merparten fruktansvärt stressade för varje månad det inte blir något. Man tror helt enkelt att oskyddat sex=graviditet, och uppfattar ett par månaders försök som en evighet. Inte sällan har man tom planerat in en viss årstid man tycker vore lagom och bra att få barn.
Så funkar det inte! Så, jag förstår verkligen att du känner dig stressad, MEN för att du ska skonas och slippa en sjuhelvets mycket värre stress, så är mitt råd till dig att prata med din man om att släppa sargen och se vart det bär. Låta livet hända. För, det fortsätter vara sant, att väntar ni tills du är i 35-årsåldern, så ökar riksen att ni inte blir föräldrar alls, väldigt mycket.
De allra flesta är dåligt insatta i HUR mycket chanserna sjunker-i synnerhet har män ganska lätt att bortse från just åldersfaktorn. Här behöver din man helt enkelt kalla fakta.