• gusmelinka

Make up: Privat sminkös, salong eller butik ??

Hej på er!

Första gången jag skapar min egen tråd här på Bröllopstorget, så jag ber om överseende för eventuella knasigheter Flört

Jag undrar hur ni tänker kring er bröllops-make up? Jag är ute efter någon som förstår sig på min hudtyp, vilka färger jag klär i, tar hänsyn till min smak och önskemål om en naturlig look och dessutom sminkar "lagom mycket". Vart ska jag vända mig? Vem gör jobbet bäst? Frilansande sminkös, en salong som gör både hår, make up, skönhetsbehandlingar etc eller en butik, exempelvis Make up Store eller Kicks eller liknande? Eller ska man gå efter vilket märke de använder sig av om man har några erfarenheter av det?

Kommer bo i Jönköping vid tiden för bröllopet. Någon som har något tips om någon bra sminkös/salong/butik där?

Många frågor blev det! Nåja, tacksam för er hjälp! 

• Svar på tråden Make up: Privat sminkös, salong eller butik ??
  • Chicita

Jag bokade en privat makeupartist. Men jag känner igen henne sen jag satt modell för henne under hennes utbildning. Så jag vet ju hur hon sminkar och hon känner mitt ansikte. Och det blev så bra som jag hade trott också Glad

Känn efter vad som känns bäst för dig. En frisör kanske kan sminka, men det finns sällan riktigt utbildade makeupartister på frisörsalongerna om det inte är någon större salong i storstäderna.
    Butiker har inte alltid provsminkningar innan. Och dom har inte alltid så mycket tid heller när dom sminkar. Men dom sminkar oftare än många av dom privata MUA-erna (Make Up Artist) och frisörerna. Så det kan borga för kvalité även om det kan kännas hafsigt.

Min privata uppfattning om MakeUpStore här i stan i alla fall är att dom är väldigt ojämna.
    När vi var där på min möhippa och sminkades och jag sa att jag inte gillade allt för stark sminkning så blev jag sotad med kolsvart och kopparfärg och jag kände mig som en dragshowartist efteråt... Och med tanke på att jag har suttit med både latexblommor i ansiktet, blivit målad som konstnärlig polkagris och massa andra konstiga saker som övnings-makeupmodell så säger det en hel del Flört

Vill du gå nånstans och bli sminkad eller vill du att dom kommer till dig? Är det ok att springa runt och passa flera tider (en frisör + en MUA eller någon butik)? 

Ställ dig alla såna frågor först, så tror jag att svaret kommer till dig av sig självt.
    Och se till att få en ordentlig provsminkning med samma person som ska göra själva makeupen på bröllopsdagen (inte säkert att det är samma om du går till en butik)... 

• ninasjoholm

Jag bor i Jönköping och känner många inom branschen så jag kan hjälpa dig med tips på frisörer, makeupartister, nagelteknologer och fotografer i Jönköpingstrakten. Skicka ett mail till mig på nina_sjoholm@hotmail.com så hjälper jag dig vidare.

• Godis

Utav erfarenhet så ska du definitivt inte ta en Kicksbutik.... bara ett tips...

• 120530

Lista upp ett par olika alternativ och ring sedan och pratat med dem. Eller ännu hellre, se om du kan träffa dem. Hos tex frisören kan du ju gå dit och fråga och då prata lite med dem. Gå sedan på den du tycker du klickar med och som verkar förstå hur du menar! Jag skall provsminkas hos min innan, och det rekommenderar jag dig verkligen om du är orolig. Finns det ngra eventuella missförstån reder ni ju ut dem då.

• thegedinstudio

En del privata makeupartister gör ju både hår och makeup. De kan tom. vara bättre på håruppsättningar till bröllop än tex vanliga frisörer. Det som är en bonus är ju att de också kommer hem till en på bröllopsdagen :) sök på "makeupartist hemsida"

Svar på tråden Make up: Privat sminkös, salong eller butik ??