• MsChevy

Klarar vi detta inom budget?

Mitt förra bröllop gick på ca 10 000:-Skrattande. 82 gäster, hyrd klänning, fyndade kostym i studenttider, egenlagad grillbuffé, några bekanta som "kökspersonal", egenskrivna inbjudningar, hyrde en folk park en hel helg för knappt 1000:- där porslin ingick, hade med egen stereo o datorn med egen playlist på (inte alltid att lita på att internet funkar). Dryck till maten (öl, vin, läsk, bubbelvatten) samt bål stod vi för, sen hade vi betalbar till självkostnadspris. fin jänk lånade vi av en kompis. Tårtan var brudgummens mormors underbara äkta småländska ostkakor. Vi hittade en lokal blomsterodlare som fixade min bukett + 4 rosor till brudföljet för 300:- o den buketten var gudomligt vacker. Övriga blommor plockade vi i det fria eller i släktens rabatter (hehe). Björk-ris o prästkragar hade vi med så det blev ett riktigt svensk bröllop. Det var ett mycket lyckat bröllop med dans till småtimmarna.
    Ringar skippade vi o körde på förlovningsringarna. Båda hade jobb som inte är bra för smycken.

Ett tips är skippa transporten mellan kyrka o lokal, det är en onödig utgift. Folk brukar lösa sånt själva.
    Vilken sorts lokal har ni tänkt er? En vacker folk park kan duga fint som vigselplats oxå. Kyrklig eller borgerlig vigsel?
    Det finns väldigt fina klänningar att hyra eller kolla här på BT´s köp&sälj, finns många vackra klänningar till ett lågt pris. Eller ha is i magen o vänta tills studentkläderna kommer i butikerna i vår! Samma sak med hans kostym. Gör mycket av dekorationer, inbjudningar o sånt själv. Köp papper o pennor på bokhandel o fixa inbjudningarna själv (då blir de dessutom personliga). Håll koll på reor o annonstorg efter tyger o ljus. Ta en loppisrunda, där kan du fynda ljuslyktor (t ex udda glas) o annat smått o gott!
    En kompis kan ta era bilder (men prata ihop er ordentligt först om hur ni vill ha bilderna!) Min pappa är fotograf så han plåtade självklart oss.

O sen ett råd till: mannen ska inte vara kock på er stora dag! Ni ska bara vara lyckliga! Fixa mat som går att förbereda i förväg o be sen släkt o vänner om hjälp med servering o tillagning. Vi köpte det mesta ca 1 vecka innan, marinerade kött o frös ner till dan innan. Sallader o allt förberedes dan innan. På dagen hjälpte våra vänner till med servering, en annan kompis skötte grillen (grill-doft skapar underbart mingel). All vår mat gick på ca 4000:-.  
    Hoppas det här är till nån hjälp!Solig 

Tilläggas bör att vi nu är skilda (men goda vänner) o jag nu har en ny underbar sambo o vi ska gifta oss nästa år eller året därpå. Men den här gången lägger jag ner mer pengar på bröllopet.  Glad

• MsChevy

Men ni kan väl ha en katolsk vigsel på friluftsgården om den är så vacker? Den låter ju helt underbar! 
    Håll oss gärna uppdaterade, nu har vi (iaf jag) blivit nyfiken!Skrattande 

• MsChevy

Mitt förra bröllop gick som sagt på 10 000:- o planerades i 3½ månad. Så allt är genomförbart!Solig

Svar på tråden Klarar vi detta inom budget?