• AlwaysAndForever2012

Hur hantera ni försenade OSA svar och betalningar?

Både jag och sambon börjar bli smååått irriterade. Vårt osa är på söndag, så ja visst de har ju rätten att posta svarskuvertet fram till söndag.
    MEN vi har skrivit i inbjudan, på hemsidan och även sagt till flera att ju snabbare dessto bättre, då vi har flytt mitt i bröllopet mm också så vi vill göra klart så mycket bröllop så snabbt som möjligt. + julen kommer mitt i också, så det är lite tid att fixa med bröllopet egentliegn.
    Vi valde att skickamed kuvert som var klar frankerat och ett papper med svaren ja,nej och lite mer om dricka till maten mm som vi ville ha. även vilke konto de skulle betala kuvertavgift.
    Iaf, nu har vi allta tre postdagar kvar. det är 15kuvert som inte kommit.å det är ju 2-3pers i varje kuvert med svar liksom.

jag förstår inte hur svårt det kan vara att bara posta så vi vet. Vi skrev dessutom att vi gärna inte vill behöva påminna om betalning så gör gärna det samtidigt.

Är det inte så att om folk inte svarar innan osa så gäller eg ett nej på dom? för vi kan ju inte hålla på ringa runt liksom. Vi la ju extra pengar på att just de skulle posta kuverten. lite kul :) osv..
    Det är ju liksom ett bröllop. vet man att man kommer så svarar man ju och kan man inte så skulle iaf jag va hyffsat nog att svara tyvörr vi kan inte då pga osv.. det förstår jag ju.. bara vi får svaren..

• Svar på tråden Hur hantera ni försenade OSA svar och betalningar?
  • Aniara4

När man har kuvertavgift tycker jag på ett sätt det blir lättare att dra gränsen. Har de inte betalat in pengar kan de ju inte få någon mat. Vi hade inte så, men vi småljög lite om hur snart vi behövde ge besked till cateringen. I själva verket kunde vi göra små ändringar i antalet ända fram till några dagar innan, men vi lät påskina att den dagen vi la beställningen var slutgiltig.

Sen lät vi också våra mammor ta hand om anmälningarna, och därmed blev det upp till dem att jaga gäster som inte svarat - eller, som ett par irriterande personer, svarat "kanske, jag vet inte än".

• AlwaysAndForever2012
    Aniara4 skrev 2011-11-10 14:33:14 följande:
    När man har kuvertavgift tycker jag på ett sätt det blir lättare att dra gränsen. Har de inte betalat in pengar kan de ju inte få någon mat. Vi hade inte så, men vi småljög lite om hur snart vi behövde ge besked till cateringen. I själva verket kunde vi göra små ändringar i antalet ända fram till några dagar innan, men vi lät påskina att den dagen vi la beställningen var slutgiltig.

Sen lät vi också våra mammor ta hand om anmälningarna, och därmed blev det upp till dem att jaga gäster som inte svarat - eller, som ett par irriterande personer, svarat "kanske, jag vet inte än".
    Ja, men det är ju inte konstigt eg att man säger dagar/veckor innan själva sista datumet för beställning och ändringar. Det är ju det sista som ska va om nåt ovaäntat händer. nån blir sjuk eller nåt sådant. Jag är helt emot det att folk alltid ska vänta sista minuten med allt, för det kan alltid krångla till. Som nu, vi gifter oss 4feb. Men vi satte datumet nu i november för sätter vi det mitt i julen/nyår så r det mycket lättare att de glömmer av det plus att vi också har massa att göra.
    Januari måste allt sista göras, kommas ihåg och dessutom om nåt går fel ska man ha tid fixa det.. om fotografen blir sjuk och man måste hitta en ny, gå igenom med den osv. Man måste ju ha utrymme för "katastroferna" och saker man glömt osv :)
    Att då dessutom ha svaren på inbjudningarna kvar är ju dumt. Plus vi vill inte ut och åka i vintern för leta sista saker, bara för folk inte svarat, dessutom köper man ju dekorationer och bokar saker efter antal folk. Bordsplaceringar mm tar tid att göra iaf med vårt blandade slllskap..det blir svårt.
    Å mitt i detta ska vi dessutom flytta och haren 1åring. Så vi ville verkligen ha svaren i tid..
    Blir besviken, för det är många som vet det är viktigt och många som säkert kommer, men inte svarat ändå. det gör ju liksom att vi kan bocka av lite.
    + det är kul att få svarskuverten roligare post än räkningar hehe
    Tyvärr tror jag inte vi kan få nån annan att ringa runt..kanske värden..hmm..undra om nån av dom kan ta hand om nejen och påpeka svara..typ skicka ett sms som en påminnelse..hehe
  • daniiel

Vi hade ju också kuvertavgift och vi hade satt OSA också en söndag, drygt 1 månad före bröllopet. På fredagen före OSA, hade ca två tredjedelar av alla svarat och betalat in pengarna. På OSA hade bara ytterligare två-tre personer gjort det. Vi hade ju valt att ha toastmaster på vårt bröllop och där fick han sin första uppgift- att ringa runt till alla som inte svarat och säga att om inte pengarna är insatta till söndagen efter OSA (han ringde under måndagen/tisdagen), så skulle de självklart räknas som ett nej.

Våra gäster kunde svara via telefon till oss eller toastparet, via mejl, via facebook, via sms, via bröllopshemsidan.. ja, på alla möjliga enkla sätt, men tydligen var även det alldels för besvärligt. Vissa fick vår toastmaster inte tag på alls och de har fortfarande inte (flera månader efter bröllopet) hört av sig.

Jag hoppas att det är fler som ska svara innan söndag för er del, men av egen erfarenhet och av att läsa vad många andra skrivit här, så är folk otroligt dåliga på det där med att svara. Jag tycker definitivt att ni ska och bör "dumpa" över detta på någon annan, värden. Har ni utsett en sådan, så följer ju vissa saker med ett sådant uppdrag tycker jag, att hjälpa brudparet och är detta vad ni behöver hjälp med, så säg det :)

• AlwaysAndForever2012
    daniiel skrev 2011-11-10 15:34:55 följande:
    Vi hade ju också kuvertavgift och vi hade satt OSA också en söndag, drygt 1 månad före bröllopet. På fredagen före OSA, hade ca två tredjedelar av alla svarat och betalat in pengarna. På OSA hade bara ytterligare två-tre personer gjort det. Vi hade ju valt att ha toastmaster på vårt bröllop och där fick han sin första uppgift- att ringa runt till alla som inte svarat och säga att om inte pengarna är insatta till söndagen efter OSA (han ringde under måndagen/tisdagen), så skulle de självklart räknas som ett nej.

Våra gäster kunde svara via telefon till oss eller toastparet, via mejl, via facebook, via sms, via bröllopshemsidan.. ja, på alla möjliga enkla sätt, men tydligen var även det alldels för besvärligt. Vissa fick vår toastmaster inte tag på alls och de har fortfarande inte (flera månader efter bröllopet) hört av sig.

Jag hoppas att det är fler som ska svara innan söndag för er del, men av egen erfarenhet och av att läsa vad många andra skrivit här, så är folk otroligt dåliga på det där med att svara. Jag tycker definitivt att ni ska och bör "dumpa" över detta på någon annan, värden. Har ni utsett en sådan, så följer ju vissa saker med ett sådant uppdrag tycker jag, att hjälpa brudparet och är detta vad ni behöver hjälp med, så säg det :)
    JA, jag får nog fasiken sätta över det på en av dom som hjälper till. Hoppas hon vågar bara. Inte ens värdarna är de snabbaste i svängarn att hjälpa till.. suck.
    Man är helt sönderstressad när man har koll på alla detaljer själv. Alla säger - har ni inga ni kan be om hjälp avlasta..öh, nej tydligen inte..

Fasiken va trökigt för er att de inte svarade heller, fast de hade enkla sätt. förstår mig inte på folk. Jag skulle inte kunna med att inte svara så snart som möjligt till ett bröllop av alla saker
  • daniiel
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-10 15:43:12 följande:
    JA, jag får nog fasiken sätta över det på en av dom som hjälper till. Hoppas hon vågar bara. Inte ens värdarna är de snabbaste i svängarn att hjälpa till.. suck.
    Man är helt sönderstressad när man har koll på alla detaljer själv. Alla säger - har ni inga ni kan be om hjälp avlasta..öh, nej tydligen inte..

Fasiken va trökigt för er att de inte svarade heller, fast de hade enkla sätt. förstår mig inte på folk. Jag skulle inte kunna med att inte svara så snart som möjligt till ett bröllop av alla saker
    Hehe ja, personligen tycker jag att det är vad man har värdpar (eller som vi, toastmaster och toastmadame) till. Att kunna luta sig mot och ta hjälp av, för precis som du skriver, man blir väldigt stressad annars. Jag tycker det låter som att ni behöver sätta er ner och ta ett snack med era värdar om vad ni förväntar er av dom, både före bröllopet och under själva dagen. Så gjorde vi med våra toastisar och efter det fick dom ta ställning till ifall de kunde ställa upp på det och göra sitt bästa, eller om de skulle tacka nej. Vi styrde ju inte med järnhand och sa "Gör det här och det här och det här!", utan de fick ju komma med synpunkter och förslag osv också, men det är ju viktigt att kunna ha den dialogen tycker jag :)

Nej, jag håller med dig, så svårt kan det ju inte vara! Jag blir fruktansvärt irriterad över att människor inte har mer vett, för jag, precis som du, skulle inte kunna med att inte svara till ett bröllop.

Vi hade några som hörde av sig och sa att de hemskt gärna ville komma, men att de inte skulle kunna sätta in pengarna till OSA, utan först en vecka före bröllopet. Det var helt okej, det förstår vi, så kan det vara. De hörde ju dock av sig och talade om det och berättade vad "problemet" var. De betalade en vecka före bröllopet, dök upp och allt var frid och fröjd :) Ja stör mig verkligen på såna som inte hör av sig eller velar fram och tillbaka (utan att tala om varför).
  • AlwaysAndForever2012
    daniiel skrev 2011-11-10 15:53:26 följande:
    Hehe ja, personligen tycker jag att det är vad man har värdpar (eller som vi, toastmaster och toastmadame) till. Att kunna luta sig mot och ta hjälp av, för precis som du skriver, man blir väldigt stressad annars. Jag tycker det låter som att ni behöver sätta er ner och ta ett snack med era värdar om vad ni förväntar er av dom, både före bröllopet och under själva dagen. Så gjorde vi med våra toastisar och efter det fick dom ta ställning till ifall de kunde ställa upp på det och göra sitt bästa, eller om de skulle tacka nej. Vi styrde ju inte med järnhand och sa "Gör det här och det här och det här!", utan de fick ju komma med synpunkter och förslag osv också, men det är ju viktigt att kunna ha den dialogen tycker jag :)

Nej, jag håller med dig, så svårt kan det ju inte vara! Jag blir fruktansvärt irriterad över att människor inte har mer vett, för jag, precis som du, skulle inte kunna med att inte svara till ett bröllop.

Vi hade några som hörde av sig och sa att de hemskt gärna ville komma, men att de inte skulle kunna sätta in pengarna till OSA, utan först en vecka före bröllopet. Det var helt okej, det förstår vi, så kan det vara. De hörde ju dock av sig och talade om det och berättade vad "problemet" var. De betalade en vecka före bröllopet, dök upp och allt var frid och fröjd :) Ja stör mig verkligen på såna som inte hör av sig eller velar fram och tillbaka (utan att tala om varför).
     Jag hade det samtalet med dom när jag frågade dom från början, för jag ville inte riskera de krångla eller backa ur senare. men tydligen blir det lite så ändå. den ena är lärare och renoverar sit thus så hon har fullt upp och det förstår jag.. men ändå..å den andra bor 10mil bort och pluggar mm. men pratade med henne iaf och hon ska iaf ringa runt.

Men precis. Så som det paret gjorde med betalningen är ju helt okej, Så länge de förklarar.
    De få som sagt nej till oss har itne ens sagt tack för inbjudan och typ varför de inte kan. bara kryssat i nej..och igår skickade m2b och sa synd du inte kunde komma till en person och hade du planer. men han svarade liksom bara ah..det va synd.. va det för stil??
  • Strawberry

Vi har inte ställts inför problemet ännu men känner jag min respektives släkt rätt är det inte många som kommer svara i tid. Vi kommer låta far min ta emot alla anmälningar men tycker redan synd om honom.. :P Inte för att förminska det faktum att en av era gäster som sa nej inte hade någon "ursäkt" men faktum är att ni har valt att ha kuvertavgift och personligen skulle jag mycket väl kunna välja bort ett bröllop av den anledningen och jag vet att fler känner likadant, tror tyvärr man får räkna lite med det också. Kan ju vara så enkelt att han inte tyckte det var värt pengarna eller inte hade råd men inte riktigt ville säga det. Lycka till med planerna nu och hoppas många svar ramlar in i dagarna! :)

• Trivia

Om jag inte hade fått svar skulle jag nog räkna det som att de inte kommer.
    Var det någon/några som jag verkligen var angelägen om att få ett svar från så skulle jag ringa och höra mig för.

Visst kan jag förstå att man gärna vill ha svar så snart som möjligt. Däremot kan jag ju erkänna att jag är en sådan person som ofta svarar i sista sekund. Jag kan planera och tänka att jag ska göra något lååååångt i förväg men att väl få tummen ur och göra det brukar oftast inte ske förrens det börjar brinna i knutarna... Jag tror inte att jag har missat ett OSA någon gång men några gånger svarat på sista dagen. Man måste ju också kunna få svara på sista OSA-dagen utan att någon ska bli sur på en. Men att inte svara alls är ju såklart inte speciellt schysst.

• AlwaysAndForever2012
    Strawberry skrev 2011-11-10 21:55:55 följande:
    Vi har inte ställts inför problemet ännu men känner jag min respektives släkt rätt är det inte många som kommer svara i tid. Vi kommer låta far min ta emot alla anmälningar men tycker redan synd om honom.. :P Inte för att förminska det faktum att en av era gäster som sa nej inte hade någon "ursäkt" men faktum är att ni har valt att ha kuvertavgift och personligen skulle jag mycket väl kunna välja bort ett bröllop av den anledningen och jag vet att fler känner likadant, tror tyvärr man får räkna lite med det också. Kan ju vara så enkelt att han inte tyckte det var värt pengarna eller inte hade råd men inte riktigt ville säga det. Lycka till med planerna nu och hoppas många svar ramlar in i dagarna! :)
    Håller helt med. Jag hade också kunnat säga nej pga en kuvertavgift. Men jag hade kunnat med att säga att vi inte har ekonomi just nu såfall. ELLER hittat på en ursäkt för att vara trevlig iaf och säga det är väldigt tråkigt jag inte kan men tack för inbjudan. dessa har inte ens sagt tack för inbjudan som jag hade gjort personlig och slitit med..blir riktigt besviken!!
    Sen hade vi inte så farlig kuvertavgift om man ska gå efter det. 200kr. men sen som sagt förstår jag även sådant..
  • AlwaysAndForever2012
    Trivia skrev 2011-11-10 22:34:52 följande:
    Om jag inte hade fått svar skulle jag nog räkna det som att de inte kommer.
    Var det någon/några som jag verkligen var angelägen om att få ett svar från så skulle jag ringa och höra mig för.

Visst kan jag förstå att man gärna vill ha svar så snart som möjligt. Däremot kan jag ju erkänna att jag är en sådan person som ofta svarar i sista sekund. Jag kan planera och tänka att jag ska göra något lååååångt i förväg men att väl få tummen ur och göra det brukar oftast inte ske förrens det börjar brinna i knutarna... Jag tror inte att jag har missat ett OSA någon gång men några gånger svarat på sista dagen. Man måste ju också kunna få svara på sista OSA-dagen utan att någon ska bli sur på en. Men att inte svara alls är ju såklart inte speciellt schysst.
    Japp, självklart får de svara sista dagen, det är ju trots allt ett datum för sista. Någon kan ju behöva alla dagar på sig för få ledigt fårn jobbet osv. så det förstår jag. MEN när nära släkt osv..som föräldrar, mostrar osv eller nära vänner inte ens kan säga tack för inbjudan eller svara i tid när de vet vi sagt vi gärna vill så snart som möjligt för vi har massa mer som krockar.. då om man ändå vetman kommer eller inte kommer så kan man ju svara direkt. de har ju fått svarskuvert med frimärke på dessutom. det e dom jag är lite besviken på. för vi har inte svarskuvert med bara ja eller nej. utan även lite frågor kring dricka mm. å vill ha in saker. Skriivt svara gärna så snabb som möjligt. Å inte ens föräldrarna har svarat liksom.
    Vi har 14 kuvert kvar varav ca 2per kuvert. nu har de helgen på sig att posta. sen e det försent..å tror knappast vi får 14 st på måndag :S
  • Nudax
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-11 20:25:56 följande:
    Håller helt med. Jag hade också kunnat säga nej pga en kuvertavgift. Men jag hade kunnat med att säga att vi inte har ekonomi just nu såfall. ELLER hittat på en ursäkt för att vara trevlig iaf och säga det är väldigt tråkigt jag inte kan men tack för inbjudan. dessa har inte ens sagt tack för inbjudan som jag hade gjort personlig och slitit med..blir riktigt besviken!!
    Sen hade vi inte så farlig kuvertavgift om man ska gå efter det. 200kr. men sen som sagt förstår jag även sådant..
    Det är väl en sak om man väljer att inte gå p.g.a. kuvertavgift, men då kan man ju svara "tyvärr vi kommer inte" innan eller senast OSA för det? Tänker jag.
  • Trivia
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-11 20:29:39 följande:
    Japp, självklart får de svara sista dagen, det är ju trots allt ett datum för sista. Någon kan ju behöva alla dagar på sig för få ledigt fårn jobbet osv. så det förstår jag. MEN när nära släkt osv..som föräldrar, mostrar osv eller nära vänner inte ens kan säga tack för inbjudan eller svara i tid när de vet vi sagt vi gärna vill så snart som möjligt för vi har massa mer som krockar..
    Ja absolut. Då förstår jag att du känner dig lite besviken...
Svar på tråden Hur hantera ni försenade OSA svar och betalningar?