• daniiel

Hur hantera ni försenade OSA svar och betalningar?

Vi hade ju också kuvertavgift och vi hade satt OSA också en söndag, drygt 1 månad före bröllopet. På fredagen före OSA, hade ca två tredjedelar av alla svarat och betalat in pengarna. På OSA hade bara ytterligare två-tre personer gjort det. Vi hade ju valt att ha toastmaster på vårt bröllop och där fick han sin första uppgift- att ringa runt till alla som inte svarat och säga att om inte pengarna är insatta till söndagen efter OSA (han ringde under måndagen/tisdagen), så skulle de självklart räknas som ett nej.

Våra gäster kunde svara via telefon till oss eller toastparet, via mejl, via facebook, via sms, via bröllopshemsidan.. ja, på alla möjliga enkla sätt, men tydligen var även det alldels för besvärligt. Vissa fick vår toastmaster inte tag på alls och de har fortfarande inte (flera månader efter bröllopet) hört av sig.

Jag hoppas att det är fler som ska svara innan söndag för er del, men av egen erfarenhet och av att läsa vad många andra skrivit här, så är folk otroligt dåliga på det där med att svara. Jag tycker definitivt att ni ska och bör "dumpa" över detta på någon annan, värden. Har ni utsett en sådan, så följer ju vissa saker med ett sådant uppdrag tycker jag, att hjälpa brudparet och är detta vad ni behöver hjälp med, så säg det :)

• daniiel
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-10 15:43:12 följande:
    JA, jag får nog fasiken sätta över det på en av dom som hjälper till. Hoppas hon vågar bara. Inte ens värdarna är de snabbaste i svängarn att hjälpa till.. suck.
    Man är helt sönderstressad när man har koll på alla detaljer själv. Alla säger - har ni inga ni kan be om hjälp avlasta..öh, nej tydligen inte..

Fasiken va trökigt för er att de inte svarade heller, fast de hade enkla sätt. förstår mig inte på folk. Jag skulle inte kunna med att inte svara så snart som möjligt till ett bröllop av alla saker
    Hehe ja, personligen tycker jag att det är vad man har värdpar (eller som vi, toastmaster och toastmadame) till. Att kunna luta sig mot och ta hjälp av, för precis som du skriver, man blir väldigt stressad annars. Jag tycker det låter som att ni behöver sätta er ner och ta ett snack med era värdar om vad ni förväntar er av dom, både före bröllopet och under själva dagen. Så gjorde vi med våra toastisar och efter det fick dom ta ställning till ifall de kunde ställa upp på det och göra sitt bästa, eller om de skulle tacka nej. Vi styrde ju inte med järnhand och sa "Gör det här och det här och det här!", utan de fick ju komma med synpunkter och förslag osv också, men det är ju viktigt att kunna ha den dialogen tycker jag :)

Nej, jag håller med dig, så svårt kan det ju inte vara! Jag blir fruktansvärt irriterad över att människor inte har mer vett, för jag, precis som du, skulle inte kunna med att inte svara till ett bröllop.

Vi hade några som hörde av sig och sa att de hemskt gärna ville komma, men att de inte skulle kunna sätta in pengarna till OSA, utan först en vecka före bröllopet. Det var helt okej, det förstår vi, så kan det vara. De hörde ju dock av sig och talade om det och berättade vad "problemet" var. De betalade en vecka före bröllopet, dök upp och allt var frid och fröjd :) Ja stör mig verkligen på såna som inte hör av sig eller velar fram och tillbaka (utan att tala om varför).
Svar på tråden Hur hantera ni försenade OSA svar och betalningar?