Jane skrev 2011-12-10 22:36:06 följande:
Ja kanske det, jag hänger i alla kinaklänningstrådar och tråden för 4/8-2012. Vi har stora släkter både jag och min man och vi umgås t.o.m med fjärde-kusiner. Sen blir det familjevänner och vänner och bekanta man bjuder. Ja folk man umgås med helt enkelt. Hur vi har råd...jaa egentligen blir inte ett bröllop där nere så dyrt, för det första kan man pruta på allt, och för det andra så är allting svinbilligt. Sen så får man inte presenter utav gästerna utan man får ett kuvert med pengar i present. Dessa "pengagåvor" brukar täcka hela festlokalen, maten och drycken, i vissa fall hela bröllop. Så ibland betalar man bara en del och ibland går man plus.
Festen håller på från 12 vid lunchtid till 5-6 nästa morgon. Vi har traditioner där man har "förfest" innan själva vigseln, så förfesten börjar hos brudgummen kl 12. och fortsätter vidare hem till bruden och sedan åker man till kyrkan vid kl 3. och sen börjar festen i festlokalen kl 19.30-02.00. Efter 02.00 blir det efterfest hemma hos brudparet till nästa morgon.
Jo man hinner hälsa på alla, man har ett upplägg att festen börjar kl 19.30 och då står brudparet vi entrén och skakar hand med alla och tar ett foto med alla gäster, sedan går alla gäster in och sätter sig i salen och brudparet går alltid sist in. Detta brukar ta en timme, så den egentliga festen börjar kl 20.30 ungefär.
Ja det är lite skillnad på gästantal men 80-90 är ju inte så lite heller...jag vet inte för mig skulle det kännas konstigt att ha ett bröllop med 10-20 pers. Men det kanske har med sin egen kultur att göra och hur man är uppfostrad osv. I vilken stad i Italien ska ni gifta er? (ursäkta har inte läst alla era inlägg)

Ja som sagt, det hade varit jävla kul att vara med på ett bröllop som ert! Så kul att hålla på så länge! Vilken fest!!! Det är klart, om ni har en sån lång fest så hinner man ju hälsa på alla. Tänkte mer på en vanlig kortare variant så hinner man nog inte hälsa på 450pers.
Ja 80-90 tycker jag känns bra. Vår första lista var egentligen runt 130 men vi fick ta bort vissa då både vi inte hade råd, inte hade plats i restaurangen och att vi ville ha det lite mer intimt. Nu vet vi inte om alla kommer att tacka ja, då halva min släkt är i Australien, hälften i Sverige, och vi gifter oss i Italien. Hela min killes släkt o vänner är här i Italien men ingen bor där vi gifter oss!
Vi ska gifta oss på Gardasjön i norra Italien vid Verona. Bröllopet är på Scaligero slottet i Malcesine och sen är restaurangen mer söderut mot Verona (45min därifrån). Vi är väldigt nöjda med både vigselplatsen och restaurangen.
Hotellet däremot är lite obestämt. Jag trodde att jag hade hittat ett perfekt hotell vid restaurangen för alla våra gäster men resentionerna online är inte sååå bra... hmm. Vi får helt enkelt åka dit i nästa vecka och bestämma oss sen. Vi betalar inte hotellet för gästerna, men det är ändå kul att kunna ge ett råd till ett bra hotell. Desutom hade det ju varit kul om alla hade bott på samma hotell! Då blir det ju hela bröllopet mer uttraget över helgen och man har mer tid att umgås!