• raring

Ni som sminkar själva - vad använder ni för produkter?

Jag har bestämt mig för att sminka mig själv på bröllopet men vill passa på att köpa på mig lite bättre produkter för att få till det. Jag har en vardagssminkning som funkar väldigt bra som är snygg, men som brud vill jag ha det helt perfekt.

Vad kommer ni använda? Ange gärna  märken också! Tipsa gärna om andra grejer som är bra också om jag glömt något

Jag tänker _nog_ att jag  kommer  använda:

Ansikte:
    - Ansiktsprimer (använder inte i vanliga fall men vill prova)
    - Foundation (ID Bare Minerals, men funderar på byta till en flytande eftersom jag har torr hud)
    - Puder (ID Bare Minerals Veil, superbra!)
    - Rouge (har ingen jag är nöjd med, behöver prova ut)
    - Highlighter (Make Up Store)

Ögon:
    - Ögonlocksprimer (Urban Decay, superbra)
    - Ögonskuggor (MAC)
    - Highlighter (Make Up Store, samma  som för ansiktet)
    - Eyeliner (ID Bare Minerals)
    - Ögonbrynspenna (har inte hittat någon bra)
    - lösögonfransar (eventuellt)
    - Mascara (Clinique)

Läppar:
    - Läppstift (Chanel, Velvet Allure)
    - Lip sealer (Make Up Store)
    - Läppenna (MAC) 

• Svar på tråden Ni som sminkar själva - vad använder ni för produkter?
  • Sara 120707

Rekommenderar estee lauders ansikts primer. Äckligt dyr men är det bästa jag haft i makeup väg. Idealist skin refine.

Har lyckats få fatt i små prover så att det inte blev så fruktansvärt dyrt. Det är en sak jag sparar till lyxtillfällen.

• Margaux
    Godis skrev 2011-11-13 13:29:11 följande:
    Jovisst fungerar mineralsmink som vardagssmink men kameror och mineralsmink arbetar inte väl ihopa.  Därför rekommenderar jag aldrig mineralsmink till någon som ska gifta sig.....
    Jag fick köpa nästan allt mitt smink nytt till bröllopet pga av just ljusreflekteringen.....
    Hade ingen aning om detta men en duktig tjej på Bobby Brown räddade mig.
  • marimekko86

Jag använde:

make-up-store, primer (slätar ut huden, gör att sminket sitter bättre)
    make-up-store, cover up all mix
    Foundation från Loreal, truematch
    Ögonbrynspenna
    Flytande eyeliner
    make-up-store, rouge
    make-up-store, meteor som highlighter under ögonbrynet och i ögonvrån
    lösögonfransar
    Dior blackout, vattenfast mascara

Glömde nåt för läpparna men hade som tur var lypsyl i väskan, funkade bra

Mitt smink höll hela dagen lång, från klockan 09 på morgonen till 04 nästa dag då vi kom hem från festen.!

• Godis
    Margaux skrev 2011-11-13 13:50:32 följande:
    Jag fick köpa nästan allt mitt smink nytt till bröllopet pga av just ljusreflekteringen.....
    Hade ingen aning om detta men en duktig tjej på Bobby Brown räddade mig.
    Som "amatörsminkare" är detta något som man ofta inte vet lr tänker på. Dessutom finns det väldigt många som jobbar på tex Kicks som inte informerar sina kunder om detta i samband med att man köper sin makeup till sitt bröllop. Vilket blir både tråkigt och dyrt i slutändan. Och så får man inte det resultatet på bilder som man önskar... 
  • Moon River

Kommer nog att använda:

Ansikte
    - Smashbox photofinish primer
    - MAC Studio Sculpt foundation
    - MAC Studio Sculpt concealer
    - MAC puder (inte bestämt vilket)
    - Make Up Store Tri Brow Color (brynskugga)
    - NARS rouge Orgasm
    - NARS highlighter Albatross

Ögon
    - Urban Decay primer potion (eye primer)
    - MAC Paint Pot Rubenesque
    - MAC ögonskuggor (ej bestämt vilka)
    - Make Up Store Darkest Shadow eyepencil
    - Diorshow Blackout mascara (vattenfast)
    - Lösögonfransar (13 mm singles från Make Up Store)

Läppar
    - Make Up Store lip pencil (ej bestämt vilken)
    - MAC creme sheen lipstick, kanske Speed Dial
    - MAC lip gloss (ej bestämt vilket)

• Moon River

Är förresten också själv mua.

Glöm inte att ha med puder och läppfix för att bättra på under dagen!
    Make Up Stores dual foundation funkar superbra som påbättringspuder. 

• Godis
    Godis skrev 2011-11-13 14:32:08 följande:
    Som "amatörsminkare" är detta något som man ofta inte vet lr tänker på. Dessutom finns det väldigt många som jobbar på tex Kicks som inte informerar sina kunder om detta i samband med att man köper sin makeup till sitt bröllop. Vilket blir både tråkigt och dyrt i slutändan. Och så får man inte det resultatet på bilder som man önskar... 
    En annan regel som också är viktig att tänka på är att ALDRIG använda produkter med SPF (solskydd) i då detta även har en ljusreflekterande yta som gör att man blir ljusare i ansiktet än resten av kroppen
    Denna regel gäller inte bara flytande foundationutan även puderfoundation. Puderfoundations produkter har höga nivåer av titandioxid, ett ämne som vanligen används för solskydd.
  • raring
    Godis skrev 2011-11-13 14:40:58 följande:
    En annan regel som också är viktig att tänka på är att ALDRIG använda produkter med SPF (solskydd) i då detta även har en ljusreflekterande yta som gör att man blir ljusare i ansiktet än resten av kroppen
    Denna regel gäller inte bara flytande foundationutan även puderfoundation. Puderfoundations produkter har höga nivåer av titandioxid, ett ämne som vanligen används för solskydd.
    hmm, jag använder alltid dagkräm med solskydd i och har inte alls märkt att det skulle synas på bild. Detta med ljusreflektion rent allmänt, är det ett problem både ute och inne eller bara vid inomhusfoto? Jag ska bara ha bilder utomhus och kan inte tänka mig att det skulle kunna synas då. Har i allafall aldrig tänkt på det
  • raring
    M040812J skrev 2011-11-13 13:35:17 följande:
    Jag brukar ha cliniques foundation "even better" den är jättebra, men i veckan fick jag en test på max factor angeless elixir och den var GRYM! Gillade inte att den var parfymerad bara. Men den är nog inte ens speciellt dyr! När min foundation tar slut blir det den!
    intressant! får gå och prova och klämma lite
  • Godis
    raring skrev 2011-11-13 14:43:37 följande:
    hmm, jag använder alltid dagkräm med solskydd i och har inte alls märkt att det skulle synas på bild. Detta med ljusreflektion rent allmänt, är det ett problem både ute och inne eller bara vid inomhusfoto? Jag ska bara ha bilder utomhus och kan inte tänka mig att det skulle kunna synas då. Har i allafall aldrig tänkt på det
    Jag menar i huvudsak när det gäller foundation. Ljusreflektion kommer fram i samband med blixt, inne som ute.
Svar på tråden Ni som sminkar själva - vad använder ni för produkter?