• raring

Ni som sminkar själva - vad använder ni för produkter?

Jag har bestämt mig för att sminka mig själv på bröllopet men vill passa på att köpa på mig lite bättre produkter för att få till det. Jag har en vardagssminkning som funkar väldigt bra som är snygg, men som brud vill jag ha det helt perfekt.

Vad kommer ni använda? Ange gärna  märken också! Tipsa gärna om andra grejer som är bra också om jag glömt något

Jag tänker _nog_ att jag  kommer  använda:

Ansikte:
    - Ansiktsprimer (använder inte i vanliga fall men vill prova)
    - Foundation (ID Bare Minerals, men funderar på byta till en flytande eftersom jag har torr hud)
    - Puder (ID Bare Minerals Veil, superbra!)
    - Rouge (har ingen jag är nöjd med, behöver prova ut)
    - Highlighter (Make Up Store)

Ögon:
    - Ögonlocksprimer (Urban Decay, superbra)
    - Ögonskuggor (MAC)
    - Highlighter (Make Up Store, samma  som för ansiktet)
    - Eyeliner (ID Bare Minerals)
    - Ögonbrynspenna (har inte hittat någon bra)
    - lösögonfransar (eventuellt)
    - Mascara (Clinique)

Läppar:
    - Läppstift (Chanel, Velvet Allure)
    - Lip sealer (Make Up Store)
    - Läppenna (MAC) 

• Svar på tråden Ni som sminkar själva - vad använder ni för produkter?
  • raring
    Godis skrev 2011-11-14 13:52:40 följande:
    Clinique har själv produkter för att neutralisera röda partier. Hade nog kört på deras istället om du vill och sedan MakeUp Forevers HD Primer. Lr så kör du bara med Primern då en relativt täckande foundation kommer göra det största jobbet för att du sedan punktmarkerar med concealer där det röda fortfarande går igenom, om det går igenom. Viktigt även att du lägger din foundation och concealer och låter det vila medans du gör din ögonmakeup för att låta basen "sätta" sig. När du sedan gjort ögonen så läger du concealer under ögonen och avslutar med puder och puderblush och countourering. En viktig sak är också att alla kräm produkter används först och måste fixeras med ett puder.... 
    tack igen för tipsen! det får bli en liten tur till stan i veckan och ett besök på clinique då. det bästa är väl att prova och se hur det ser ut kanske.

vad ska man ha för färg på rouge om man har hud som går åt gult snarare än rosa? är det aprikos-hållet man ska ha då?
  • pulmonate
    raring skrev 2011-11-13 08:59:47 följande:
    Jag har bestämt mig för att sminka mig själv på bröllopet men vill passa på att köpa på mig lite bättre produkter för att få till det. Jag har en vardagssminkning som funkar väldigt bra som är snygg, men som brud vill jag ha det helt perfekt.

Vad kommer ni använda? Ange gärna  märken också! Tipsa gärna om andra grejer som är bra också om jag glömt något

Jag tänker _nog_ att jag  kommer  använda:

Ansikte:
    - Ansiktsprimer (använder inte i vanliga fall men vill prova)
    - Foundation (ID Bare Minerals, men funderar på byta till en flytande eftersom jag har torr hud)
    - Puder (ID Bare Minerals Veil, superbra!)
    - Rouge (har ingen jag är nöjd med, behöver prova ut)
    - Highlighter (Make Up Store)

Ögon:
    - Ögonlocksprimer (Urban Decay, superbra)
    - Ögonskuggor (MAC)
    - Highlighter (Make Up Store, samma  som för ansiktet)
    - Eyeliner (ID Bare Minerals)
    - Ögonbrynspenna (har inte hittat någon bra)
    - lösögonfransar (eventuellt)
    - Mascara (Clinique)

Läppar:
    - Läppstift (Chanel, Velvet Allure)
    - Lip sealer (Make Up Store)
    - Läppenna (MAC) 
    Nu är jag verkligen INTE bra på att sminka mig men vill gärna lära mig att bli bättre. Jag sminkar mig högst en gång i veckan. 
    Jag har nyligen hittat Bare Minerals och älskar dem! Tycker att det känns så skönt att det inte är så kletigt som en vanlig foundation kan vara. MEN jag tycker inte att den täcker 100% när man har en finne eller så. Jag har bara pudret, rouge och veil hemma. Är det någon annan man ska ha just som concealer?
    Och vad är er absolut favo mascara? Som inte klumpar sig! Jag tycker det är snyggast när fransarna delar på sig, sen om det är en tung mascara eller lätt, det är inte så viktigt.

Om jag hittar en make-up artist i närheten hoppas jag att hon är van vid just Bare-minerals, men jag vet inte hur vanligt det är att de kan det! Men måste jag välja väljer jag nog en frisörska istället för make-up artist. Får håret kommer jag aldrig att kunna få bra själv!
    Make-up kan man ju öva sig till iaf. Det är ju ändå 9 månader kvar! 
  • knyttan
    pulmonate skrev 2011-11-15 18:57:52 följande:
    Nu är jag verkligen INTE bra på att sminka mig men vill gärna lära mig att bli bättre. Jag sminkar mig högst en gång i veckan. 
    Jag har nyligen hittat Bare Minerals och älskar dem! Tycker att det känns så skönt att det inte är så kletigt som en vanlig foundation kan vara. MEN jag tycker inte att den täcker 100% när man har en finne eller så. Jag har bara pudret, rouge och veil hemma. Är det någon annan man ska ha just som concealer?
    Och vad är er absolut favo mascara? Som inte klumpar sig! Jag tycker det är snyggast när fransarna delar på sig, sen om det är en tung mascara eller lätt, det är inte så viktigt.
    När jag använde Bare minerals så använde jag bara min vanliga concealer, en från makeup store.

Min absolut bästa mascara är Lancome Léxtreme och därefter Lancome definicils. Jag vill ha en mascara som ger längd, jag tycker att volymmascaror bara kladdar och klumpar sig, oavsett om det är ett dyrt märke eller ej..
  • M040812J

<Är det nån som har en bra länk till makeup blogg eller youtubeklipp? Vill bli bättre på rougeapplicering!!!

• ClaraH

Du har ju fått en massa tips så jag tror att jag avstår från alla mina produkter, men ett tips är att istället för ögonbrynspenna som jag såg att du inte hittat så kan du gå och färga ögonbrynen på en salong. Det gjorde jag. Jag har ganska mörka bryn men de är lite ljusare utåt. Så jag bad om en ljusbrun färgning. Dessutom plockade hon bryna också. Det är ju också viktigt för make upen. Jag blev jättenöjd.

• Jane

Jag tipsar återigen om H&M's smink, jag har testat concealern nu också, den är jättebra och täckande.

Har någon testat apotekets "riktiga" smink??

Har någon testat den nya mascaran från IsaDora " Big Bold"? Den verkar skitbra, skulle vilja köpa och testa den men i mina ögon är den lite dyr, om den nu skulle vara dålig.

• Nudax
    Godis skrev 2011-11-13 14:40:58 följande:
    En annan regel som också är viktig att tänka på är att ALDRIG använda produkter med SPF (solskydd) i då detta även har en ljusreflekterande yta som gör att man blir ljusare i ansiktet än resten av kroppen
    Denna regel gäller inte bara flytande foundationutan även puderfoundation. Puderfoundations produkter har höga nivåer av titandioxid, ett ämne som vanligen används för solskydd.
    Godis, du verkar ha många bra tips på vad man inte ska ha - blir jättenyfiken på dina tips om vad man SKA ha istället =D (Obs, är inte sarkastisk!) Det jag är ute efter är att du kanske då har koll på och bra exempel på produkter som inte är ljusreflekterande på något vis och som är bra att ha till bröllop. Jag behöver alla tips jag kan få! =D
  • augustesen
    M040812J skrev 2011-11-26 21:41:53 följande:
    <Är det nån som har en bra länk till makeup blogg eller youtubeklipp? Vill bli bättre på rougeapplicering!!!
    Finns huuur många bra gurus på Youtube men bra tips på hur man sminkar sig och även specifika blush-videos.

Marlena aka MakeupGeek är underbar -

Tiffany aka MakeupByTiffanyD är också duktig -

Båda har flera videos som visar specifika brudsminkningar samt 100-tals andra sminkningar.
    Detta är två av hur många som hellst, dom har alltid bra tutorials och jag har lärt mig allt jag kan av dessa professionella makeupartister.

Lycka till!
  • Godis
    Nudax skrev 2011-11-27 16:37:58 följande:
    Godis, du verkar ha många bra tips på vad man inte ska ha - blir jättenyfiken på dina tips om vad man SKA ha istället =D (Obs, är inte sarkastisk!) Det jag är ute efter är att du kanske då har koll på och bra exempel på produkter som inte är ljusreflekterande på något vis och som är bra att ha till bröllop. Jag behöver alla tips jag kan få! =D
    Kika in på min blogg, ddär finns en hel del tips. Har du fler frågor efter det så e det bara att kommentera så återkommer jag så fort jag får möjlighet....

Välkommen!! 
  • Jane

Nu köpte jag Isa Doras nya mascara Big Bold och den är skitbraa!!! Kolsvart, lätt att applicera, stor borste som tar tag i alla strån.

augustesen skrev 2011-11-27 17:11:11 följande:
    Finns huuur många bra gurus på Youtube men bra tips på hur man sminkar sig och även specifika blush-videos.

" target="_blank">

" target="_blank">

Båda har flera videos som visar specifika brudsminkningar samt 100-tals andra sminkningar.
    Detta är två av hur många som hellst, dom har alltid bra tutorials och jag har lärt mig allt jag kan av dessa professionella makeupartister.

Lycka till!
    Tack för tipset, jättebra videos!!
  • chabar

Kuuul tråd!!
    Äntligen fler såna här trådar, jag brukar sminka mig själv till vardags och funderar på att göra det på bröllopet också. ;
    Men som det redan sagts så är det lite av en dfälla med att använda rätt produkter (ingen SPF) som ändå ska hålla.
    Primer är mitt största problem i dagsläget, jag ahr prövat Smashbox, Make up Store och Lumes primers med silikon - säkert som amen i kyrkan att jag har plitor och finnar nästa dag.

Gällande sminkvideos så röstar jag helt kalrt också för att lära sig mer av Goss make up artist.
    Han är magisk med contouring och sminktips.

www.youtube.com/user/gossmakeupartist

• M040812J
    augustesen skrev 2011-11-27 17:11:11 följande:

" target="_blank">

" target="_blank">

Lycka till!
    Tack! Ska plugga vidare på makeupen! ;)
  • chabar
    Sara 120707 skrev 2011-11-30 00:16:31 följande:

vill pusha lite för estee lauders primer

Äckligt dyr men är superbra =)

www.kicks.se/estee-lauder-b60/hudvard-c625/id...

... är det inte ett serum? Hjälper den då med att hålla smink på plats?
    Har tittat på den i serumsyften, vore ju kanon om den faktiskt hjälpte med sminket isf.
  • pulmonate

Har ni några tips på bra nagellack som HÅLLER? De måste bara hålla perfekt i 2 hela dagar utan att jag ska oroa mig och behöva fylla på. Går det? Jag tycker jag har provat det mesta. Jag kanske helt enkelt är för aktiv av mig och inte sitter stilla som en riktig dam ska Förvånad

• knyttan
    pulmonate skrev 2012-07-31 22:57:50 följande:
    Har ni några tips på bra nagellack som HÅLLER? De måste bara hålla perfekt i 2 hela dagar utan att jag ska oroa mig och behöva fylla på. Går det? Jag tycker jag har provat det mesta. Jag kanske helt enkelt är för aktiv av mig och inte sitter stilla som en riktig dam ska Förvånad
    Finns det inte sådana där semi-gel lack som är nästan som att bygga en nagel i gele, men istället så målar man bara med lack?? Vet ej om man kan göra sådant hemma själv dock.

Annars är mitt tips överlack! SkrattandeSally Hansen har ett som är fantastiskt heter nåt med diamond harderner e dyl, man målar ett tjockt lager ovanpå nagellacket och manikyren håller sig fin i flera dagar. Skulle det vara så att man gör mycket med händerna eller så att lacket slits så kan man måla ett till lager efter några dagar för att fräscha upp det. Torkar fort gör det också. '
      Bara vanligt nagellack utan överlack kommer nog att slitas av rätt fort oavsett om det är superlacket nr ett...
  • Ellis

Jag skriver inte allt jag har, men jag har lip primer från Mary Kay och då jag har "oljig" hud köpte jag förutom mattifying primer till ansiktet även oil myttifyer från Mary Kay. Jag har även en del produkter från Yves Rosher. Jag hade ett sminkparty hemma hos mig med några tjejkompisar som kommer till vårt bröllop. Jag hade bett Mary Kay kvinnan att visa brudsminkning så hon gjorde en brudsminkning med de färger jag ville ha medan hon demonstrerade sina produkter. Helt gratis konsultation och inget köptvång. Dock är det ju lite dyrare än Yves som jag tidigare köpt från men många av produkterna verkar väkdigt bra. Särskilt oil mattifyer rekommenderar jag om man lätt får glansig hud.

Svar på tråden Ni som sminkar själva - vad använder ni för produkter?