• Guanaca

Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia

Bon dia allihopa!

Vad kul att läsa om alla Mallorca-planer Glad

Vi kommer att gifta oss borgerligt här hemma och sedan direkt flyga till Mallorca. Vi hade tänkt att ordna någon spontan privat "ceremoni" där nere, när vi växlar ringar på någon vacker plats bara han och jag...

Men nu känner jag att jag vill ha något lite mer planerat och organiserat. Framförallt vill jag ha en fotograf så att vi får bröllopsbilder (vid den borgerliga vigseln kommer vi inte hinna det eftersom vi skall skynda direkt till flygplatsen).

Har läst lite på http://www.mallorca-brollop.com/ och skulle jättegärna vilja ordna något! En liten ceremoni (det är ju bara vi två, inga gäster), blommor, sminkning, fotograf. Men vad kan man ha för ceremoni? Min sambo är troende och jag tycker att en ceremoni i kyrkan eller med en präst skulle vara vackert, MEN vi är inte medlemmar i någon kyrka så kan tex inte ha en välsignelseceremoni med en präst från Svenska Kyrkan. Kan man ha en ceremoni ”med vem som helst” eller kan man hitta en präst som välsignar en oavsett medlemskap? Några idéer?

Någon som anlitat wedding planners där? Tror ni att det skulle vara svårt att ordna något litet som jag beskrivit ovan med endast 4 veckor kvar!? Vad är det för priser?

Har inte hunnit läsa igenom hela tråden ännu, därför kanske jag missat en massa nyttig info Flört

Vi kommer att hålla till på västra Mallorca förresten, i en vecka.

• Guanaca

Tack Sanna87! Det verkar ju som att vi skulle kunna få en välsignelse! (vi hade ändå inte kunnat gifta oss i kyrkan där för sambon är inte svensk medborgare, även om jag blivit medlem som jag tänkt hade det alltså inte gått) Åh nu vill jag verkligen! Hoppas att sambon går med på det! Och att det finns någon tid.

• Guanaca

Tips på platser (utomhus) där man kan ha sin ceremoni?? Allra helst västra Mallorca runt Soller. Helst nära havet/på strand men inget måste. Ska ringa kyrkan imorrn angående välsignelse! Nervöst! Var hålls era vigslar? Är det på de platser som kyrkan "har" eller har ni bestämt platsen själva? Hur funkar det på Mallorca, kan man knalla ut på vilken strand, bergstopp eller äng som helst? Eller måste man ha nåt tillstånd/prata med markägare? Ska ju givetvis inte ställa mig i någons trädgård, men en vacker avlägsen kulle kan ju tillhöra en vresig bonde Borde kanske höra om vårt hotell har några tips?!

• Guanaca

OM vi lyckas få någon tid för välsignelse så får det bli kyrkans platser antar jag... 

Så himla svårt ju att leta efter en plats när man aldrig varit där!

Ska dock fråga hotellet, de verkar ha stora jättefina trädgårdar, och där kanske man kan få ta ett litet avskilt hörn för vår välsignelse. OM vi nu får en tid, och om prästen vill åka dit… Sambon gick med på min idé i alla fall, med välsignelse alltså. Vi var väl alltför snabba med att boka vigseldatum, nu har mina tankar mognat fram och jag vet mer vad jag vill Drömmer

Har mailat kyrkan, de hade ju bara telefontid på torsdagar och måndagar och nu är det påsk! Kan man bara ringa på den telefontiden som står på hemsidan? Har ni mailat och i så fall fått svar snabbt?
    Är nog ganska så kört att kunna få en tid med så kort varsel Obestämd

Vi får nog planera vår egen lilla ceremoni. Kanske lägga pengarna på en fotograf och få fina bilder istället. Och så får vi ta en kyrklig välsignelse om 5 år eller så! Jag som inte ens är troende eller gillar kyrkan speciellt vill nu verkligen verkligen verkligen få en kyrklig vigsel. Känns som det inte är riktigt på riktigt annars. Sambon är kristen och det känns viktigt att få hans Guds välsignelse.

Vi åker om ca en månad! Wow! Oavsett hur det blir ceremoni eller inte så längtar jag så otroligt! Mallorca verkar vara sååå fint, och vill bara äta en massa god paella och dricka vin Tungan ute

Sanna87, hur blev det med frisyren? Har håret klippts av?

• Guanaca

Vi fick en tid för välsignelse Hjärta Åh så lycklig jag blev!

Nu återstår bara att se om hotellet tillåter det i sin trädgård eller om vi måste se oss om efter annan plats.

Kan man stå inför prästen i en kortkort tight klänning? FörvånadFlört
    Denna har jag beställt, hoppas den kommer imorgon så jag kan prova och se hur det känns.

• Guanaca
    Sanna87 skrev 2012-04-11 14:50:24 följande:

Vad jag blir förbannad, alldeles nyss fanns klänningen där, nu kommer man inte längre in på den, men den ligger kvar i översiktsmenyn över klänningarna...

Det var nästan droppen, nu slutar jag leta efter klänningar!!!!

Jag lyckades beställa den i S! (eller vilken det nu var FlörtDen långa som vi skrev om i "icke traditionella"-tråden)Kolla med jämna mellanrum så dyker den kanske upp i rätt storlek.
  • Guanaca
    Sanna87 skrev 2012-04-11 13:59:41 följande:

Guanaca - jättefin klänning, känner du dig bekväm med klänningen så tycker jag absolut du kan ha den även inför prästen. det är ju trots allt det viktigaste att du känner dig bekväm med den tycker jag.

Mel T - jag har funderat på ett par ballerina skor som jag hittade på diechman, dem var blommiga med vita pärlor i en rad över foten. Men sen har jag funderat på ett par sandaler med kilklack också, finns ju en uppsjö att välja mellan.

Mallisbröllop2012 - wow 2 månader kvar, det går ju jättesnabbt. Vi har många månader kvar.

Kan vi inte göra en liten lista i trådstarten eller något över vilka datum alla ska gifta sig, hade varit roligt.

För övrigt är jag tillbaka på ruta ett igen när det gäller klänning. Fick lite information om att den som sålde den klänning jag bestämt mig för inte verkar vara särskilt pålitlig, så jag la ner det ganska omgående. Så nu är jag tillbaka där jag började med att hitta en klänning. Letar efter både långa och korta klänningar. Letar överallt hela tiden känns det som. Ibland känns det som jag ger upp snart. Får väl gifta mig i shorts och linne, haha.

Letar efter någon bra klädsel för sambon också, vad ska era man2bes ha på sig? Jag är mest inne på någon ljus klädsel, kanske ljusgrå kostymbyxor, skjorta och eventuellt ljusgrå väst.

Min klänning var rätt genomskinlig (den korta som jag fått hem alltså) Såg naveln igenom, och då stod jag ändå hemma på kvällen med dämpad belysning. Så om den funkar efter att jag bytt den till mindre storlek så måste jag ha nån kropssstrumpevariant eller nåt under!

Vore jättekul med "fakta" i tråden, hur fixar vi det? Vet ej om jag vill lägga upp datum och tid dock, är så hemlig he he.

Vi har iallafall bokat vår välsignelseceremoni nu, i Alcanada. Känns så bra! Hade lite panik över att vårt bröllop endast skulle vara 2 minuter inne i konferensrum i kommunhuset i vårt trista lilla centrum Rynkar på näsan
    Men nu blir det en ceremoni på stranden.

Sambons kläder har jag inte en aning om. Han bryr sig inte så mycket, och jag tycker ju också att han är allra snyggast i jeans och sneakers, men kan man ha det inför prästen??!!! Jag har nog aldrig sett honom i kostym och vet inte om han skulle investera i en sån Förvånad

Blommor tror jag att jag försöker fixa i "vår" by, så att jag har dem innan vi åker till Alcanada. Undrar förresten hur vägen genom bergen är?! Antagligen hyr vi bil för att åka till Alcanada, eller om vi kan ordna taxi. Tror att det är ca 6 mil, och slingrande bergsvägar. Det kanske tar timmar att ta sig dit! Någon som varit på Mallorca tidigare och åkt uppe på nordvästra kusten genom bergen?
  • Guanaca

Vad bra! Jag måste nog ta en av de jag beställt! Har inte tid att leta mer Och om sambon har mer ledig kläder så funkar nog den korta bättre (plus att han gillar när jag har korta klänningar he he) Vi ska förresten bo i Soller.

• Guanaca

Vi åker om ca 3 veckor! Har nästan bokat fotograf nu. Ingen av dem som kyrkan rekommenderar men hon verkar mycket duktig. Hoppas man inte blir lurad bara Vad får ni som bokat den svenska tjejen betala? Har mailat henne men inget svar ännu. Kvarstår att få hem klänningar, den från BubbleRoom som jag beställde i mindre storlek är på väg men den långa vackra från Nelly har inte ens skickats Sambon måste ha kläder. Jag måste kolla efter skor. På plats kollar jag blommor. Vill också ha rosa gerberor! Eller bara en, ingen bukett. Eller skulle det se fånigt ut? Är det någon som har koll på var vigselplatsen är i Alcanada? När får man alla uppgifter från kyrkan? Måste ju hitta dit och ge adress till fotografen Går man igenom ceremonin tex om man vill ge varandra egenkomponerade löften, i samtalet med prästen timmen innan eller ska man ta upp det med kyrkan innan? Får man välja en bibelvers som läses? Tusen frågor Skulle vara kul att höra från nån som redan gift sig på mallorca

• Guanaca

Tack Sanna87! Har nu läst hela 2011-tråden och det verkar ju som att man träffar prästen på la terazza och att själva samtalet inte tar så lång tid. Antar att man får exakt adress etc av kyrkan när de fått betalningen? Ska maila dem och fråga iallafall. Funderar på att beställa en till klänning från BubbleRoom för att prova. Hoppas den från Nelly kommer denna vecka. Svårt att köpa skor när jag inte vet vilken klänning jag ska ha Börjar få lite panik, har vi tagit oss vatten över huvudet när vi ska åka så långt för ceremonin? Hoppas det går bra!

Svar på tråden Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia