Inlägg från: lufthamn |Visa alla inlägg
  • lufthamn

Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia

Hej igen!

Sanna, så härligt med mindre än fem dagar kvar! Du kommer komma ihåg allt, bara du har pengar, pass och klänning med dig så löser sig resten

Jag tänkte faktiskt på det där med saltvattnet igår när vi var på stranden. Man behöver ju inte doppa huvudet för att det ska bli den effekten. Bara vara på stranden med allt salt i luften ger ju ungefär samma effekt och dessutom går det ju utmärkt att bara krama i saltvatten. Det blir nog jättesnyggt!

Vi är i Frankrike två veckor nu, så jag kommer i alla fall vara hyfsat solbränd om en månad när det är dags för oss. Känns skönt med, för vi har som tagit paus i planeringen - allt det stora är ändå på plats och jag pallar inte gå och stressa upp mig över detaljer. Det sista ska vi styra upp nästa vecka, så är vi förhoppningsvis klara sen

Ha det fint, tjejer!

• lufthamn

Vi blir 32 allt som allt! Lagom många. Vi bjöd nästan 80 stycken men visste att inte ens hälften skulle komma. Man är extra glad och tacksam för de som tar sig tid och råd att komma! De kommer ha en särskild plats i våra hjärtan framöver.

Jag tror att det blir skitsnyggt med lite saltvattenstänkt hår om du har kort! Fräscht, liksom! Jag har ganska långt hår och mitt blir bara risigt och svårt att kamma ur efter en dag på stranden (känns som jag gjort av med en liter balsam de här två veckorna) men med kort hår tror jag det blir toppen! Särskilt den frisyren som jag sett på bilderna innan!

Vi filosoferade över det här om dagen, jag och mannen, att det är nog en universiell ekvation det där, att luften går ur en ett tag innan den "borde", oavsett var man lagt ribban från början. Tänk bara på att allt löser sig och dagen blir precis så perfekt som ni vill att den ska vara! Passa på att njut, detaljerna är i slutet av dagen bara detaljer

Lova att vi får se bilder sen! Lova!

• lufthamn

Ta med fin-kameran! Det är det värt! Jag har ofta min över axeln bredvid handväskan. Det är sällan jobbigt att ta med den annat än till stranden...

Eftersom jag är vid medelhavet nu och håller på att packa inför hemfärd (blä!)  imorgon: Sanna, ta inte med jacka, långärmat eller långbyxor om det är trångt i väskan!  Jag hade med två koftor och ett par trekvartsbyxor men har inte ens sneglat på dem. Det är riktigt varmt och gott, även på nätterna, vi har inte känt oss svala en enda gång på två veckor.

Undrar just hur många resor man ska göra innan man lär sig packa effektivt :-P

Vad betalar ni för fotografen?

• lufthamn

Kollade Yoyo-bilderna och de är jättefina! Vi ska ha http://mallorcaweddingphotographer.com
    Han kändes helt okej för det priset (550 euro svart). Han är inte den bästa jag kollat på, men den jag helst hade velat ha tog typ tre gånger mer i betalt och det kändes inte riktigt värt.

Dessutom: Vad tror ni om trash the dress-konceptet? Jag är inte den sentimentala typen och tror inte att jag vill ha kvar klänningen för att gå och nypa i efteråt, men å andra sidan hade det varit fint att få in några tusen på att sälja den sen.

Tror ni man ångrar sig om man säljer den? Ens om man inte är den sentimentala typen?

• lufthamn
    Guanaca: 250 euro var ju jättebra! Jag som tyckte jag gjorde ett klipp med Stuart.

Sen funderar jag på hur snabbt man kan kräva att få bilderna. Jag känner mig inte bekväm med att betala honom 550 euro, åka hem och hoppas på bilderna på posten. Han är ju säkert seriös och så, men det är ju ändå upplagt för "missförstånd". Jag skulle vilja ha dem på skiva/minne några dagar senare och behöver inte ha dem redigerade. Är rätt svängd på Photoshop själv och tar gärna råbilderna så kan jag fixa dem som jag vill men å andra sidan har jag fotat några bröllop själv och ville inte lämna ifrån mig bilderna förrän jag själv var nöjd med dem.

Får nog allt ta och fråga honom om det, tror jag.
  • lufthamn
    Guanaca:  Vår fotograf verkar inte vara så petig med tiden (kanske ett tecken på att han får hyfsat betalt ) men han kommer vara med ett tag innan vigseln, jag vill ha bilder från när jag gör mig klar, sminkningen och så. Så är han med vid vigseln så klart, tar familjebilder och bilder på oss efteråt och evetuellt lite mingelbilder. Plus att vi ska ses dagen innan och prata upplägg.

Bra idé att få en förhandsvisning! Då ser man ju att han i alla fall "har haft film i kameran" och att det är hyfsat. Då skulle det kännas betydligt bättre att betala och vänta en vecka eller två.

Så skönt att ha en bästis som är frisör! Då vet man ju att det blir bra och har dessutom lite extra kul när man gör sig i ordning!
  • lufthamn

Annelie: Attsingens vad du har många "nyttiga" bekanta! Så skulle man haft det Tror inte att du glömt något! Det viktiga är på plats i alla fall!

Håller tummarna för Sanna!

Imorgon ska fixa BH, till sömmerskan och få klänningen insydd samt beställa ringar. Ser fram emot att komma ytterligare ett steg på vägen!

• lufthamn

Är du Guanca nästa man till rakning? Vår nedräkning har börjat på riktigt nu, bara tre veckor tills vi åker!

Jag var hos sömmerskan igår och fiffade med klänningen. Den behöver sys in, läggas upp och släpet är för långt. Blev lite nervös, fick för mig att den inte alls var fin fast samtidigt tycker jag ju att den är fin! Tänk om inte min M2B gillar den! Kanske är lite pre-bröllopshjärnspöken som börjat leva rövare. Plus att vi har bestämt musiken till ceremonin. När jag säger "vi" menar jag min M2B. Jag insåg att vi aldrig skulle kunna komma överens så för tre veckor sedan sa jag att han får bestämma själv. Det är viktigare för honom. Trodde han hade en lista med låtar han ville ha eftersom han hade så starka åsikter men först igår kunde han presentera en låtlista.

Nu ska vi bara hitta en kostym till honom också...!

• lufthamn

Det där med underkläder är mitt största bekymmer just nu med... För mig blir det någon sorts jättesexig hurfärgad kreation som täcker (och håller in) så mycket som möjligt... Min klänning har liksom två svaga punkter, dels precis över naveln och dels över rumpan. Trots att det är tre lager tyg faller det så att man ser naveln genom tyget och dessutom har jag inte inåtbuktande mage så det blir även som en liten, liten valk där. Klänningen är dessutom så man ser kanten på trosorna bak. Jag tänkte köpa på Lindex en grej som går nästan hela vägen upp till BHn, håller in magen och hjälper midjan på traven, men även är som cykelbyxor ner på låren. Det dumma är att den kostar 500 spänn och man får inte byta den så jag är rädd att det inte blir snyggt under min vita klänning och då är det pengarna i sjön. Ta med brudklänningen till Lindex känns inte som ett alternativ om man vill att den ska vara ren och vit på stora dagen.

Som förresten är 27/9!

Idag har jag mejlat prästen om våra önskemål (bland annat att vi inte vill att han ska prata om hur vi träffades eftersom vi gjorde det via nätet och det är det aboslut sista jag vill att det ska talas om på vår vigel - Tur att ni hade berättat att han gärna pratar om det!)

Annars blir jag bara lugnare och lugnare ju närmare vi kommer. Jag har gjort en omfattande summering till Nixe där vi kommer ha vigsel och fest, specat allt vi kommit överens om och alla önskemål vi har samt säkerställt att vi uppfattat alla kostnader rätt, att inget tillkommer. M2B har fortfarande inte köpt någon kostym men vi ska fixa något den här veckan. Festprogrammet är nästan klart och ska tryckas nästa vecka. De som ska sjunga har koll och det slutade med att vi betalade för ljudsystem på vigseln. Nu hoppas vi bara på att det inte blir regn!

Ni som varit där nyligen, hur är kvällarna? Behöver man tjocktröja eller så?

• lufthamn

Haha, vi får lägga ihop till en hel EUR-pall med Löfbergs Lila och hälsa från BT-tjejerna

• lufthamn

Har ho' gäft säj nu, Guanca? Gött!

Annelie: Om du känner så, är det inte värt att gå till en frisör där och bli fixad? Du kanske inte behöver köra hela racet med håruppsättning och så, men i alla fall bli stylad om det är det du vill? Jag är skitkass på att fixa håret, annat än föna och locka. Uppsättningar gör jag bara inte så det hade inte varit något alternativ för mig att försöka fixa det själv. Det ska bli så skönt att ha någon som både sminkar och gör håret. Absolut värt de där 1500 kronorna det kostar.

Idag om en vecka åker vi! Det ska bli härligt! Imorgon ska jag tillbaka till sömmerskan och prova klänningen. Vore rätt skönt om den sitter bra

• lufthamn

Man kan hålla sig för skratt. Vi åker imorgon och jag har åkt på någon sorts influensa. Igår var jag helt däckad av illamående och feber hela dagen, idag mår jag bara illa. Hoppas det går över tills imorgon. Lagom kul att resa när man inte mår bra.Har ju en del grejer jag gärna hade fixat med innan vi åker, hoppas jag kommer orka det imorgon. Vi åker inte förrän ganska sent på eftermiddagen, gudskelov.

På torsdag är det vår dag. Om en vecka är vi herr och fru!

• lufthamn

Hej tjejer!

Nu är vi hemma och gifta också! Det gick bra och jag höll huvudet kallt (hade ju lovat mig själv att inte bli en bridezilla, ta det för vad det var) men när jag kom upp till hotellfrukosten på torsdagsmorgonen, såg att det ösregnade ute och fick en lång hård kram av min svägerska fick jag svälja ett par extra gånger...

Nixe Palace där vi hade vigsel och middag var FANTASTISKA. Vi hade varit där både tisdagen och onsdagen och eftersom vi visste att det fanns risk för regn hade vi kommit överens om plan A, B och C för vigseln samt A och B för middagen. Det var många nervösa blickar mot klockan, eftersom de sa att senast kl 13 måste vi bestämma hur vi ska göra. Min man var på plats där medan jag fortfarande satt hos frisören och jag litade på att han skulle lösa det, vilket han gjorde.

Det slutade med att vi hade vigseln på Plan B-terrassen (under markiser) och middagen kunde vi äta ute på poolterrassen som vi hoppats! Det var en magisk dag och gästerna var så nöjda!

Vi gillade verkligen prästen också. Det var skönt att träffa honom några dagar innan, så man kunde prata i lugn och ro. Visst, det blir lite opersonligt men jag som är näst intill passive-agressive ateist blev paff över att det var så lite religiöst. TRodde det var mer som var obligatoriskt. Men det var fint, jag tänkte verkligen på att vara med och njuta av studen. Tittade ut över havet, hörde folk som skrattade från stranden, vågorna som rullade in och lyssnade på prästen. Hans "kloka ord" var att vi skulle överträffa varandra varje dag och det var så vackert.

Efter vigseln tog värdinnorna med gästerna till ett annat ställe på hotellet, där de kunde kasta ris på oss när vi kom ut (nedför en trappa). Sedan fick gästerna canapéer och förfriskningar på Plan A-terrassen medan vi var ute och fotades. Alla var så nöjda med canapéerna, tror att svenskar generellt blir väldigt imponerade över att det är "obegränsat". Dealen med Nixe var att de skulle servera 15 olika canapéer, cava, öl, vatten, läsk och campari i en timma och det saknades verkligen inte något under den timmen.

Sedan åt vi som sagt middag utomhus och det var så vackert. Roliga, härliga tal och god mat om än lite för rikligt. Vi hade förrätt, fisk, mojitosorbet, oxfile och sist tårta. De gick och fyllde på vin hela tiden så man hade inte koll på hur mycket man drack. Både jag och mannen blev riktigt dragna men jag tror inte att någon av gästerna direkt märkte det.

Efter middagen hade vi öppen bar och DJ. Det var kul att kunna erbjuda det, men inte många nyttjade baren särskilt mycket verkade det som, och inte särskilt många dansade på det enorma dansgolvet. Alla gäster gick i stort sett samtidigt strax innan två (gudskelov!) och sedan stöp mannen och jag i säng i fina sviten som ingått i paketet på Nixe.

Fotografen var jättebra, plus att vi fick bilderna (190 st) redan på lördagen! Kolla på några av dem här:
    http://19830425.blogspot.se/2012/10/bilder-fran-brollopet.html

Var kul med varierande bilder, mycket bilder på gästerna och så med.

Vi var verkligen ortroligt nöjda och tacksamma över dagen. Nixe skötte sig verkligen exemplariskt. Stundtals har vi varit sura på dem för det har känts som att de mer än lovligt försökt suga ut oss på pengar men vi förlät dem allt när vi var där. De var så proffsiga och välorganiserade, så engagerade och måna om att allt skulle vara perfekt. Vi är så glada att vi valde att göra det på Mallorca och där!

Svar på tråden Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia