• Klura

Köpa diamant online

Efter att ha letat runt på nätet efter den bästa diamanthandlaren i tre månader kan jag varmt rekommendera köp av diamanter från de amerikanska företaget diamondsonweb.com. De är en av de äldsta diamanthandlarna på nätet, funnits sedan 1999 och när man kikar runt på nätet hamnar de ofta i topp när det kommer till pris och sortiment.

Jag beställde själv en diamant (briljant) och fick den levererad med UPS en vecka senare. Utöver det pris som anges på hemsidan tillkommer svensk moms men det kan man välja att betala direkt till Diamonds on web vid beställning och då sköter dem all pappershantering och betalning av tull och moms. Superbra! Dessutom står de för mellanskillnaden om det blir dyrare i slutändan, vilket det blev i mitt fall.

Jag har varit i kontakt med deras kunsupport som har varit suverän från början till slut. De har varit jättetrevliga, professionella svarat på alla mina frågor både via live chat och telefon.

Alla deras diamanter levereras med korrekt certifikat, i mitt fall ett GIA certifikat. EGL diamanterna är betydligt billigare men de är inte att rekommendera. Trovärdigheten i deras bedömning är mycket lägre och de graderar ofta diamanter mycket högre än vad de egentligen är.

Min diamant kostade hälften av vad motsvarande diamant kostar i Sverige, även efter momspåslaget. Jag kan därför varmt rekommendera Diamonds on web till alla som vill köpa en fin diamant för för bra pris.

Skulle man vara missnöjd eller av andra  orsaker inte vill ha diamanten när man fått den har man 60 dagar på sig att skicka tillbaka den. Så var dock inte fallet för mig den jag fick levererad var strålande fin med GIA cert och allt, jag är supernöjd!  Glad  

Jag har ingen erfarenhet av Diamantia.com så kan tyvärr inte säga något om dem.

• Klura

Fremm, jag förstår precis vad du menar! Jag hade superdålig koll innan jag började leta runt men det finns många bra sidor på nätet som sammanfattar det man bör ha lite koll på när man köper en diamant. Sen handlar allt om hur viktigt du tycker att det är med de 4 C:na (carat, cut, clarity, color). Jag googlade och hittade information om de olika graderingarna och valde sten utifrån vad jag tyckte var viktigt, i förhållande till pris såklart.

Jag valde till slut en 0,59 ct, VS1, G med excellent cut. Jag var först osäker på färgen, om det skulle synas att det inte var en "D diamant" (färglöst) men efter att ha läst runt lite förstod jag att allt över H, går inte att utskilja färg på utan speciella tester, likaså när det gäller VS1 (clarity), de små inneslutningarna är omöjliga att se.

Som sagt, jag vet att det är mycket att hålla reda på men Diamons on Webs sida har mycket information och framförallt specar de all info om diamanterna, så om det är något man är osäker på eller inte vet vad det innebär kan man alltid googla det och få upp hur mycket bra info som helst. De har även kortfattad information på diamonds on web som man kan börja läsa. 

Jag var såklart jättenervös innan jag fick min diamant men nu när jag har den känns det väldigt bra!! Glad Den är felfri i mina ögon och nu får jag en ring för 25 000 kr, som i butik skulle ha kostat 56 000 kr.

Jag är osäker på om de har färgade diamanter, men gå in och kika på sidan. De har också en väldigt bra kundservice som gärna hjälper till om man har några frågot. Du kan alltid vända dig till dem om du är osäker, de är opartiska och svarar väldigt ärligt på alla frågor man har. Jag använde deras live chat flera gånger.

Lycka till och hoppas att du hittar det du söker! Glad

Svar på tråden Köpa diamant online