• MrsSilfverblad2b

Köpa diamant online

Hej,

Jag har börjat kolla på att köpa en princesslipad diamant online och sen göra den till en ring här hemma. Någon som har tips på bra site för detta? Har varit inne och kikat på diamantia.com och ett par amerikanska siter och får ju helt klart bäst pris på de amerikanska.

Det står att de är GIA-certifierade, vågar man lita på det? Går de med på att man skickar tillbaks om man inte skulle vara nöjd? (detta gäller de amerikanska)

Något annat jag ska tänka på? Tillkommer tullkostnad?

12-05-12
  • Svar på tråden Köpa diamant online
  • Marylojs

Jag ska kika på diamanter från diamantia imorgon hos Kaplans. Jag gillar att man får se dem innan köp.

• KhiraLii

En sak att ha i åtanke när man köper princesser online är att väldigt få princesser har certifikat med slipningsgrad (den absolut viktigaste parametern vid diamantköp). I nuläget är det bara AGS som bedömer princesser efter slipning och det är sällan jag ser några sådana princesser i onlinebutiker.

Om kvalité är viktigt för dig så skulle jag råda att handla genom goodoldgold.com som är kända för att kunna ta fram diamanter med ypperlig slipningsgrad.

• Klura

Efter att ha letat runt på nätet efter den bästa diamanthandlaren i tre månader kan jag varmt rekommendera köp av diamanter från de amerikanska företaget diamondsonweb.com. De är en av de äldsta diamanthandlarna på nätet, funnits sedan 1999 och när man kikar runt på nätet hamnar de ofta i topp när det kommer till pris och sortiment.

Jag beställde själv en diamant (briljant) och fick den levererad med UPS en vecka senare. Utöver det pris som anges på hemsidan tillkommer svensk moms men det kan man välja att betala direkt till Diamonds on web vid beställning och då sköter dem all pappershantering och betalning av tull och moms. Superbra! Dessutom står de för mellanskillnaden om det blir dyrare i slutändan, vilket det blev i mitt fall.

Jag har varit i kontakt med deras kunsupport som har varit suverän från början till slut. De har varit jättetrevliga, professionella svarat på alla mina frågor både via live chat och telefon.

Alla deras diamanter levereras med korrekt certifikat, i mitt fall ett GIA certifikat. EGL diamanterna är betydligt billigare men de är inte att rekommendera. Trovärdigheten i deras bedömning är mycket lägre och de graderar ofta diamanter mycket högre än vad de egentligen är.

Min diamant kostade hälften av vad motsvarande diamant kostar i Sverige, även efter momspåslaget. Jag kan därför varmt rekommendera Diamonds on web till alla som vill köpa en fin diamant för för bra pris.

Skulle man vara missnöjd eller av andra  orsaker inte vill ha diamanten när man fått den har man 60 dagar på sig att skicka tillbaka den. Så var dock inte fallet för mig den jag fick levererad var strålande fin med GIA cert och allt, jag är supernöjd!  Glad  

Jag har ingen erfarenhet av Diamantia.com så kan tyvärr inte säga något om dem.

• Fremm

Klura, intressant - vet du om de har färgade diamanter oxå? Hur gjorde du för att veta vad för typ du skulle beställa? Va du hos en guldsmed först? Det skulle ju så klart bli mkt billigare att köpa diamanten/diamanterna därifrån men man är ju så osäker när man som jag har noll koll på sånt där.

• Klura

Fremm, jag förstår precis vad du menar! Jag hade superdålig koll innan jag började leta runt men det finns många bra sidor på nätet som sammanfattar det man bör ha lite koll på när man köper en diamant. Sen handlar allt om hur viktigt du tycker att det är med de 4 C:na (carat, cut, clarity, color). Jag googlade och hittade information om de olika graderingarna och valde sten utifrån vad jag tyckte var viktigt, i förhållande till pris såklart.

Jag valde till slut en 0,59 ct, VS1, G med excellent cut. Jag var först osäker på färgen, om det skulle synas att det inte var en "D diamant" (färglöst) men efter att ha läst runt lite förstod jag att allt över H, går inte att utskilja färg på utan speciella tester, likaså när det gäller VS1 (clarity), de små inneslutningarna är omöjliga att se.

Som sagt, jag vet att det är mycket att hålla reda på men Diamons on Webs sida har mycket information och framförallt specar de all info om diamanterna, så om det är något man är osäker på eller inte vet vad det innebär kan man alltid googla det och få upp hur mycket bra info som helst. De har även kortfattad information på diamonds on web som man kan börja läsa. 

Jag var såklart jättenervös innan jag fick min diamant men nu när jag har den känns det väldigt bra!! Glad Den är felfri i mina ögon och nu får jag en ring för 25 000 kr, som i butik skulle ha kostat 56 000 kr.

Jag är osäker på om de har färgade diamanter, men gå in och kika på sidan. De har också en väldigt bra kundservice som gärna hjälper till om man har några frågot. Du kan alltid vända dig till dem om du är osäker, de är opartiska och svarar väldigt ärligt på alla frågor man har. Jag använde deras live chat flera gånger.

Lycka till och hoppas att du hittar det du söker! Glad

• Ladurée Addict

Dessa företag rekommenderar jag vid köp av diamanter:

goodoldgold.com

whiteflash.com

jamesallen.com

briangavindiamonds.com

Tänk på att tullavgifter tillkommer vid köp från USA. Har du möjlighet och det rör sig om en lite större sten skulle jag eventuellt överväga att fara dit. Det finns pengar att tjäna jämfört med Sverige och det är en enorm industri som gör det relativt enkelt för oss konsumenter att köpa mkt fint slipade stenar.

Jag skulle endast köpa GIA eller AGS certifierade diamanter.

• Hoffsennanen Tottoplex

Detta måste jag kolla!

• LoppanV

Jag håller absolut med Laduree addict. Min sten är köpt på James Allen och ringen designades tillsammans med brian gavin. Seriösa företag allihop. Som Laduree skrev, köp bara diamanter med certifikat från GIA och AGS! :)

• BlivandeBruden

Jag puffar upp denna tråd

• carlsdotter

Jag köpte en sten från 77diamonds som finns i London, eftersom det är inom EU så behöver man inte betala någon tull och moms är redan inräknat i priset. 

Jag tycker att just den sidan är bäst (har nog varit inne pa alla diamanthandlares sidor som finns Tungan ute) just för att den är väldigt enkel att använda. Bra är ju att läsa på innan om de 4:a C så man själv kan bestämma vilka/vilket kriterium som är viktigast för en själv, för mig blev det till slut viktigast att jag fick en så fin sten som möjligt för den budget som fanns, så då fick jag dra ned lite på storleken.

Men på 77diamonds kan man som sagt enkelt filtrera fram sina kriterier och sedan se pris på alla möjliga stenar samt certifikat, ibland även originalcerten inscannade. När jag hittat ett par stenar jag var intresserad av så använde jag mig av www.diamond-cut.com.au/holloway_cut_adviser.htm , en sida där man kan föra in måtten på stenen för att rent matematiskt se hur symmetrisk den är och huruvida den kommer gnistra Glad

Tillslut så blev det en 0.40ct sten med excellent cut, clarity IF och färg E. När den väl kom hem i en fin låda så fick jag även med en värdering på stenen för försäkring och där var värdet faktiskt det dubbla mot vad jag (okej, det var inte jag som betalade, utan min älskade prins) betalade! Skrattande

Jag har ännu inte varit och värderat den färdiga ringen i Sverige eftersom den blev klar förra veckan, men jag är säker på att vi har gjort en väldigt bra affär! Hoppas mina ord kan hjälpa någon för jag blev själv väldigt hjälpt av olika foruminlägg när jag gav mig in i diamantjungeln! Kram på er

• Hoffsennanen Tottoplex
    carlsdotter skrev 2013-03-21 14:04:53 följande:
    Jag köpte en sten från 77diamonds som finns i London, eftersom det är inom EU så behöver man inte betala någon tull och moms är redan inräknat i priset. 

Jag tycker att just den sidan är bäst (har nog varit inne pa alla diamanthandlares sidor som finns Tungan ute) just för att den är väldigt enkel att använda. Bra är ju att läsa på innan om de 4:a C så man själv kan bestämma vilka/vilket kriterium som är viktigast för en själv, för mig blev det till slut viktigast att jag fick en så fin sten som möjligt för den budget som fanns, så då fick jag dra ned lite på storleken.

Men på 77diamonds kan man som sagt enkelt filtrera fram sina kriterier och sedan se pris på alla möjliga stenar samt certifikat, ibland även originalcerten inscannade. När jag hittat ett par stenar jag var intresserad av så använde jag mig av www.diamond-cut.com.au/holloway_cut_advi ser.htm , en sida där man kan föra in måtten på stenen för att rent matematiskt se hur symmetrisk den är och huruvida den kommer gnistra Glad

Tillslut så blev det en 0.40ct sten med excellent cut, clarity IF och färg E. När den väl kom hem i en fin låda så fick jag även med en värdering på stenen för försäkring och där var värdet faktiskt det dubbla mot vad jag (okej, det var inte jag som betalade, utan min älskade prins) betalade! Skrattande

Jag har ännu inte varit och värderat den färdiga ringen i Sverige eftersom den blev klar förra veckan, men jag är säker på att vi har gjort en väldigt bra affär! Hoppas mina ord kan hjälpa någon för jag blev själv väldigt hjälpt av olika foruminlägg när jag gav mig in i diamantjungeln! Kram på er
    Tack för tipsen!
    Vad kostar det ca att göra ringen i Sverige sen?
  • Kaffegrus

Tack för massa info! Jag undrar varför det är så viktigt vart certifikatet kommer från? Är det sämre kvalité på vissa eller? Tänkte också beställa från 77diamonds.

• carlsdotter
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-03-21 14:46:46 följande:
    Tack för tipsen!
    Vad kostar det ca att göra ringen i Sverige sen?
    Så lite så :)
    Vad det kostar sen är ju helt beroende på material, hur mycket material, smed och vilken typ av fattning osv.
    Jag och min kärlek valde att använda oss av vitt guld, ingen av oss har någon gång använt smycken i rött/gult guld så det var det enda enkla valet gällande våra ringar :)

Vi har kikat runt på lite olika smeder i Sthlmsområdet och priserna varierar verkligen(typ 7000-30 000), men tillslut valde vi att låta Aviva på Aviva & Sofia göra våra ringar, mest för känslan när vi var där och hälsade på. Andra smeder vi träffade kändes ibland ointresserade och hade svårt att svara på frågor osv. Aviva var väldigt rak och ärlig med vad som går att göra, priser och kom med tips under hela processen. Bla. så ville jag inte legera (rhodiera) våra ringar från början eftersom jag dels gillar färgen på det "råa" vitguldet och så vill jag inte behöva lämna ifrån mig ringen för att göra om det en gång om året. Men Aviva tyckte att vi skulle göra det en gång så att man får in legering, som är ljusare än vitguldet, i fattningen så stenen får så mkt ljus som möjligt (så den glittrar mer :) ). Sedan får vi hoppas att ringarna slits fint så de inte blir fläckiga, för jag vill nog inte fortsätta legera dem.. men vi får väl se Tungan ute   

Bra att veta om att köpa sin egen sten och ta med till smeden är att jag inte har hört talas om någon smed som kan "försäkra" stenen. Skulle den gå sönder under isättningen så ersätter smederna dem inte helt enkelt. Med det sagt så har smederna jag pratat med aldrig varit med om att en sten gått sönder, men det kan alltså hända, och då får man stå där, med rumpan bar och utan sten.. 

För dem som undrar om cert. så sägs det att AGS och GIA är de som är hårdast i sina bedömningar vilket innebär att stenar med dessa cert är bättre bedömda. Huruvida detta stämmer eller ej vet jag absolut inte, men jag ville inte chansa :)

PM:a om du vill veta vad vi betalade, vill helst inte skriva så hela världen kan se :P

Såhär blev det tillslut och jag är supernöjd :)
  • Hoffsennanen Tottoplex
    carlsdotter skrev 2013-03-22 09:32:18 följande:
    Så lite så :)
    Vad det kostar sen är ju helt beroende på material, hur mycket material, smed och vilken typ av fattning osv.
    Jag och min kärlek valde att använda oss av vitt guld, ingen av oss har någon gång använt smycken i rött/gult guld så det var det enda enkla valet gällande våra ringar :)

Vi har kikat runt på lite olika smeder i Sthlmsområdet och priserna varierar verkligen(typ 7000-30 000), men tillslut valde vi att låta Aviva på Aviva & Sofia göra våra ringar, mest för känslan när vi var där och hälsade på. Andra smeder vi träffade kändes ibland ointresserade och hade svårt att svara på frågor osv. Aviva var väldigt rak och ärlig med vad som går att göra, priser och kom med tips under hela processen. Bla. så ville jag inte legera (rhodiera) våra ringar från början eftersom jag dels gillar färgen på det "råa" vitguldet och så vill jag inte behöva lämna ifrån mig ringen för att göra om det en gång om året. Men Aviva tyckte att vi skulle göra det en gång så att man får in legering, som är ljusare än vitguldet, i fattningen så stenen får så mkt ljus som möjligt (så den glittrar mer :) ). Sedan får vi hoppas att ringarna slits fint så de inte blir fläckiga, för jag vill nog inte fortsätta legera dem.. men vi får väl se Tungan ute   

Bra att veta om att köpa sin egen sten och ta med till smeden är att jag inte har hört talas om någon smed som kan "försäkra" stenen. Skulle den gå sönder under isättningen så ersätter smederna dem inte helt enkelt. Med det sagt så har smederna jag pratat med aldrig varit med om att en sten gått sönder, men det kan alltså hända, och då får man stå där, med rumpan bar och utan sten.. 

För dem som undrar om cert. så sägs det att AGS och GIA är de som är hårdast i sina bedömningar vilket innebär att stenar med dessa cert är bättre bedömda. Huruvida detta stämmer eller ej vet jag absolut inte, men jag ville inte chansa :)

PM:a om du vill veta vad vi betalade, vill helst inte skriva så hela världen kan se :P

Såhär blev det tillslut och jag är supernöjd :)
    Tack så jätte mycket!!!
    Superbra att veta att de ej ersätter om diamanten går sönder... Hade jag ingen aning om..!  Så tack för infon! Får ta mig en funderare till..!
  • April2013

Jag rekommenderar James Allen, där jag fick hjälp att välja ut min sten.

När jag valt ut tre stycken diamanter hos JA mha av info jag fått här och från PriceScope, dvs. färg, klarhet, cut, diverse vinklar etc. och poäng i Holloway Cut Advisor, så lät James Allen mig låta en gemolog (ädelstensexpert) utvärdera de tre stenarna. Jag fick då veta var inneslutningarna i stenarna låg och om de kunde synas med blotta ögat. Jag kunde säkert få svar på andra frågor, om jag hade några sådana. Jag bad de även peka ut vilken av de tre som sparklade mest och som var det bästa valet. Just mina tre alternativ var tämligen lika på pappret men det kändes skönt att någon (om än partisk) bekräftade att de var eye-clean och även berättade vilken som var mest glittrig. Medan gemologen gjorde utvärderingen (väntetid typ 3 dagar) samt ett dygn efter jag fått hans rapport (lite info i ett mail...) så var stenarna borttagna från hemsidan och undanlagda till mig.

Även köpet var mycket smidigt, lämnade adress etc. i chatten och sedan kortnr över telefon som James Allen ringde upp på. Man lämnade sitt nr i nån typ av data(skype)-telefon och sedan ringde de på hemtelefonen. Några dagar senare stod Fedex vid dörren. Moms betalades till Fedex innan de bokade utkörningen. Lösa diamanter är tullfria.

• April2013

Just det... Priset hos guldsmeden oxå.

Vår guldsmed tar ca 3000 kr för arbetet och sen tillkommer guldet. Vi har lämnat in eget guld så vi betalar bara arbetet. Jag lämnade in kanske 9 gram guld, vilket räckte gott och väl till en ring liknande Carlsdotters bild, ca 2,5 mm bred. Lämnade in en del trasiga örhängen och sneda ringar, samt en liten kedja som jag aldrig använder.

Sammantaget kommer min ring bli mycket prisvärd i förhållande till att köpa motsvarande ring färdig i Sverige.

Svar på tråden Köpa diamant online