Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-03-21 14:46:46 följande:
Tack för tipsen!
Vad kostar det ca att göra ringen i Sverige sen?
Så lite så :)
Vad det kostar sen är ju helt beroende på material, hur mycket material, smed och vilken typ av fattning osv.
Jag och min kärlek valde att använda oss av vitt guld, ingen av oss har någon gång använt smycken i rött/gult guld så det var det enda enkla valet gällande våra ringar :)
Vi har kikat runt på lite olika smeder i Sthlmsområdet och priserna varierar verkligen(typ 7000-30 000), men tillslut valde vi att låta Aviva på Aviva & Sofia göra våra ringar, mest för känslan när vi var där och hälsade på. Andra smeder vi träffade kändes ibland ointresserade och hade svårt att svara på frågor osv. Aviva var väldigt rak och ärlig med vad som går att göra, priser och kom med tips under hela processen. Bla. så ville jag inte legera (rhodiera) våra ringar från början eftersom jag dels gillar färgen på det "råa" vitguldet och så vill jag inte behöva lämna ifrån mig ringen för att göra om det en gång om året. Men Aviva tyckte att vi skulle göra det en gång så att man får in legering, som är ljusare än vitguldet, i fattningen så stenen får så mkt ljus som möjligt (så den glittrar mer :) ). Sedan får vi hoppas att ringarna slits fint så de inte blir fläckiga, för jag vill nog inte fortsätta legera dem.. men vi får väl se
Bra att veta om att köpa sin egen sten och ta med till smeden är att jag inte har hört talas om någon smed som kan "försäkra" stenen. Skulle den gå sönder under isättningen så ersätter smederna dem inte helt enkelt. Med det sagt så har smederna jag pratat med aldrig varit med om att en sten gått sönder, men det kan alltså hända, och då får man stå där, med rumpan bar och utan sten..
För dem som undrar om cert. så sägs det att AGS och GIA är de som är hårdast i sina bedömningar vilket innebär att stenar med dessa cert är bättre bedömda. Huruvida detta stämmer eller ej vet jag absolut inte, men jag ville inte chansa :)
PM:a om du vill veta vad vi betalade, vill helst inte skriva så hela världen kan se :P
Såhär blev det tillslut och jag är supernöjd :)