Köpa diamant online
Jag köpte en sten från 77diamonds som finns i London, eftersom det är inom EU så behöver man inte betala någon tull och moms är redan inräknat i priset.
Jag tycker att just den sidan är bäst (har nog varit inne pa alla diamanthandlares sidor som finns ) just för att den är väldigt enkel att använda. Bra är ju att läsa på innan om de 4:a C så man själv kan bestämma vilka/vilket kriterium som är viktigast för en själv, för mig blev det till slut viktigast att jag fick en så fin sten som möjligt för den budget som fanns, så då fick jag dra ned lite på storleken.
Men på 77diamonds kan man som sagt enkelt filtrera fram sina kriterier och sedan se pris på alla möjliga stenar samt certifikat, ibland även originalcerten inscannade. När jag hittat ett par stenar jag var intresserad av så använde jag mig av www.diamond-cut.com.au/holloway_cut_adviser.htm , en sida där man kan föra in måtten på stenen för att rent matematiskt se hur symmetrisk den är och huruvida den kommer gnistra
Tillslut så blev det en 0.40ct sten med excellent cut, clarity IF och färg E. När den väl kom hem i en fin låda så fick jag även med en värdering på stenen för försäkring och där var värdet faktiskt det dubbla mot vad jag (okej, det var inte jag som betalade, utan min älskade prins) betalade!
Jag har ännu inte varit och värderat den färdiga ringen i Sverige eftersom den blev klar förra veckan, men jag är säker på att vi har gjort en väldigt bra affär! Hoppas mina ord kan hjälpa någon för jag blev själv väldigt hjälpt av olika foruminlägg när jag gav mig in i diamantjungeln! Kram på er