• detärduochjag

Förlovningstips, tack?

Hej, jag o min sambo ska förlova oss på nyår Men pga av omständigheter s¨får det bli hemma istället för på restaurang.

Så nu skulle jag jättegärna vilja ha middagstips (för- huvud och efterrätt) inte allt för svårt, ingen kock än haha, romantiska tips att göra innan - efter, det ni kan komma på?!

allt det spelar ju egentligen ingen roll, men vill ha det extra mysigt

Tack för svar!
    Kram, Josefine

• Svar på tråden Förlovningstips, tack?
  • Fjärilen

Ni skulle ju kunna börja med att skåla i champagne med små smördegsrullar till

Hummersoppa till förrätt (enkelt att förbereda)
    Hjort eller något annat gott kött med mos av jordärtskocka och någon god sås, kanske portvinsreduktion
    Chokladfondant till efterrätt (går att förebereda)

Och så goa viner till, går att köpa bra och goda viner på små flaskor :)

Vill du ha recept så säg till :)

Lycka till

• detärduochjag
    Fjärilen skrev 2011-12-01 13:01:39 följande:

Ni skulle ju kunna börja med att skåla i champagne med små smördegsrullar till

Hummersoppa till förrätt (enkelt att förbereda)
    Hjort eller något annat gott kött med mos av jordärtskocka och någon god sås, kanske portvinsreduktion
    Chokladfondant till efterrätt (går att förebereda)

Och så goa viner till, går att köpa bra och goda viner på små flaskor :)

Vill du ha recept så säg till :)

Lycka till

gud vad gott! blir änna hungrig nu :-P
    min sambo är ganska kräsen tyvärr, men efterrätten tar jag gärna recept på!
    tack sak du ha! :)
  • Fjärilen

Här kommer recept på chokladfondant:

4 pers
    225 Grader

0,75 dl socker 
     2 ägg 
     2 ägggulor
    100 g smör
    100 g mörk choklad, 70 % kakaohalt, ev smaksatt
    2,5 msk vetemjöl 

Vispa socker, ägg och äggulor pösigt. Smält smöret i en kastrull och ta från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i det smälta smöret. Rör om tills chokladen har smält. Blanda smör och choklad med socker och ägg.

Vänd ner mjölet. Fördela smeten i små formar och grädda mitt i ugnen 7 minuter. Fondanten ska vara lös i mitten.

Servera med god vaniljglass och några hallon. Man kan även servera med vispad grädde.

• detärduochjag
    Fjärilen skrev 2011-12-01 15:18:27 följande:
    Här kommer recept på chokladfondant:

4 pers
    225 Grader

0,75 dl socker 
     2 ägg 
     2 ägggulor
    100 g smör
    100 g mörk choklad, 70 % kakaohalt, ev smaksatt
    2,5 msk vetemjöl 

Vispa socker, ägg och äggulor pösigt. Smält smöret i en kastrull och ta från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i det smälta smöret. Rör om tills chokladen har smält. Blanda smör och choklad med socker och ägg.

Vänd ner mjölet. Fördela smeten i små formar och grädda mitt i ugnen 7 minuter. Fondanten ska vara lös i mitten.

Servera med god vaniljglass och några hallon. Man kan även servera med vispad grädde.

tack!!
  • Micamela

En hederlig och svingod oxfilé Provencale till varmrätt tycker jag. Den är lätt och sköter iprincip sig själv i ugnen.
    Du behöver bara skiva potatis tunnt och fräsa snabbt i panna och lägga i en form. Sen fräser du oxfilén så den får färg och sätter in den i ugnen tills den är klar. Låt den vila lite och skiva upp och lägg på potatisbädden och klicka på vitlökssmör. Klart! http://www.recept.nu/1.311277/per_morberg/varmratter/kott/oxfile_provencale

En jäkligt enkel men fräsh förrätt är honungsmelon inlindad i parmaskinka. Eller en Chevre Chaud som är lite tyngre men supergott

• Micamela

Eller det enklaste och mest nyårsrelaterade är ju hummer.

• detärduochjag
    Micamela skrev 2011-12-02 21:35:25 följande:
    En hederlig och svingod oxfilé Provencale till varmrätt tycker jag. Den är lätt och sköter iprincip sig själv i ugnen.
    Du behöver bara skiva potatis tunnt och fräsa snabbt i panna och lägga i en form. Sen fräser du oxfilén så den får färg och sätter in den i ugnen tills den är klar. Låt den vila lite och skiva upp och lägg på potatisbädden och klicka på vitlökssmör. Klart! www.recept.nu/1.311277/per_morberg/varmratter...

En jäkligt enkel men fräsh förrätt är honungsmelon inlindad i parmaskinka. Eller en Chevre Chaud som är lite tyngre men supergott
    Åh gud vad gott!! Har aldrig gjort oxfilé så vill inte förstöra middagen :-P Men ska absolut tänka på det, tack!!
    Parmaskinka är ju super gott med! Tack för tipsen!!
Svar på tråden Förlovningstips, tack?