Inlägg från: Lommila1 |Visa alla inlägg
  • Lommila1

Hur viktigt är det med datum?

Hmm dethär var en knepig fråga; I vårt fall är det såhär att vi bestämt att vi skall gifta oss-det betyder väl i praktiken att vi är förlovade, iaf ser jag det så? Ringarna ligger i skrivbordslådan i väntan på en uppvaktning jag krävt av M2B ett sk "frieri" men det lär ju knappast inehålla frågan: vill du gifta dig med mig... Beslutet om att gifta oss är ngt som växt fram under en lååång tid. Dvs jag kan inte säga ett datum...knappt så jag kan pricka rätt år ens:P
    Gällande frieriet, eller vad vi nu skall kalla det, dvs då jag iaf ämnar bli ringprydd, så börjar jag bli osäker om det ens kommer att äga rum... Min M2B e ju kanske inte den mest driftiga i att planera saker...
    I vigselringne tänker jag iaf inte ha ngt datum, kan ju hoppas man minns det iaf en stund:P... å då man blir dement minns man väl knappast endå att man gift sig så dp kan det väl kvitta...
    Vi firar inga speciella dagar.. året har ju trots allt 365 dagar o alla dagar tillsammans borde väl firas:p
    Gällande val av datum för vigseln så är det öppet ännu, de blir det datum som passar oss bäst..
    Ja herregud vad romantisk jag lät härX) bäst jag återgår till jobbet...

• Lommila1
    Sofias skrev 2011-12-02 11:51:34 följande:
    På det viset ;) Spännande! Jag håller med om att man "borde" fira alla 365 dagar man har med varandra. Därför är jag tveksam på det där med datum för förlovning. Vi funderar på året vi träffades och framåt, vi har inte en datum för det heller. Bröllop är inte aktuellt i nuläget, men det är en datum jag givetvis vill ha ;) Men jag undrar egentligen, är det viktigt med datum för romantiken?! ;)
    ja precis.. Vi  har väl inte heller ngt datum då vi blev tillsammans egentligen, då i tidernas begynnelse bestämde vi ett datum, just för att man "ska ha" ett datum då man blev tillsammans
    . När jag nu snart 7 år senare ser tillbaka på den dan har jag absolut inget minne av vad som skedde då-dvs på vilken grund valet av detta datum är valt.. Borde jag här kanske nämna att vi inte firar årsdagar heller:P
    Så jag sitter väl där såsmåning om det 3 ograverade ringar:P Får väl ta på "förlovningsringen" i samband med vigseln om inget stort sker före.. kan ju vänta med morgongåvan till dan efter iaf;)
  • Lommila1
    Sofias skrev 2011-12-02 12:09:40 följande:
    Jaså, skönt att höra att vi inte är ensamma! Inte för att vara negativ på något sätt, för jag tycker det är fint med datum. Men varför ska man ha? Det låter så galet luddigt när man frågar, men har det någon betydelse i grunden med massa datum? Alltså är det något med kristendomen eller traditioner? ;)
    iofs tycker jag att det är fint med ett datum. Om datumet verkligen betyder ngt för en.. så då kanske inte i vårt fall... Tillika tycker jag det är snudd på fjantigt att man tillsammans bestämmer ett datum att då-då ska vi förlova oss, och sen skall vi fira varteviga år , för så bestämde vi ju
     -här håller väl den stora massa inte med mig men...
    Lite lika som med alla hjärtans dag...

Varför man skall ha datum vet jag inte, men iaf då man var yngre typ i tonåren var det ju väldigt viktigt att veta när man blev tillsammans-ja nästan att utantill på dagen när kunna säga hur länge man varit tillsammans osv...

Min släkt är frikyrklig och jag vet att det finns en jäkla massa traditioner om när man skall gifta sig och när man abslut inte skall gifta sig å sånt. Detta går i princip tillbaka på gammalt skrock om att äktenskapet blir lyckligt enbart om och om å sånt... Datumen är tagna ur bibliska händelser som är intyckta på datum och blandade med traditioner o bondepraktikan... Typ som att lucia skall firas den 13.12 o sånt.. "vanliga" dvs de som itne är så djupt religiösa tror jag inte har ett humm o sånhär saker:P 
    Sen gällande förlvningen vet jag inte...
Svar på tråden Hur viktigt är det med datum?