• Anemone

Psykisk obalans av p-piller

Hej!

För ungefär 1,5 år sedan började jag äta Cerazette och fick hemska humörsvängningar. Jag blev väldigt gråtmild och fick "gråtattacker" 1-7 gånger om dagen. På grund av detta bytte jag till Neovletta. Jag blev lite bättre, fick färre gråtattacker (ca 3 ggr i veckan). Tyvärr blev dessa gråtattacker mycket häftiga, i stil med panikångest. Jag blev även mellan attackerna mycket nedstämd. Därför bytte jag återigen p-metod,  till Nuvaring, en p-ring som ska avge en jämn hormondos. Det blev något bättre men jag var fortfarande så pass nedstämd och deppad att jag beslöt att sluta helt.

Nu har jag varit hormonfri i snart 3 månader. Tyvärr har mitt humör inte blivit helt återställt. Jag saknar mitt "gamla jag", en glad och positiv tjej.

Har någon varit med om liknande? Vet någon hur lång tid det tar innan man blir "normal" igen?

• Svar på tråden Psykisk obalans av p-piller
  • FelizLane

Kan vara svårt att bli "glad" efter att ha varit nedstämd. Man är ju inne i en "nedåt gående spiral"... Jag kände mig väldigt länge konstig efter att slutat med alla pmedel. Men efter ca 6 månader kändes jag som mitt rätta jag..

• wiii

Jag blev också väldigt gråtmild och deppig av p-piller (provade flera sorter), tyvärr tog det låång tid innan jag sate deppigheten i samband med pillerna.
    Nu har jag istället kopparspiral och har haft i 1 1/2 år. Och mitt gamla jag är tillbaka!
    Hur lång tid det tog vet jag dock inte riktigt, kom lite smygande så finns ingen klar gräns, precis som att det inte finns nån klar gräns för när jag började må dåligt. 

• Savannah

Använder också Nuvaring och känner mig mer gråtmild än annars, men det går också i perioder. Vissa veckor får jag mycket humörsvängningar, andra veckor inte särskilt många. Prövade att ta en paus med hormonerna i några månader förra året då jag kände att jag blev alldeles för påverkad av dem, och mitt humör blev nog bättre.
    Började sedan igen efter kanske 4-5 månader.

Men vad skall man göra? Vill inte använda kondom hela tiden och känner mig inte redo att sätta in någon hormonfri spiral.. Rynkar på näsan

• Sara 120707

Vill tipsa om femcap.se

Har oxå slutat med ppiller(ganska nyligen) och har nu beställt en sådan istället, tycker att kondom är opraktiskt.

• bubbelgum

slutade också med mina p-piller(cilest 28) som jag åt i 1½år, på grund av att jag blev nestämd, ledsen och deppig. Har varit utan p-piller i ca 1½ månad, och jag mår redan mycket bättre. jag har inte gråtit på kanske två veckor!!! vilket känns helt jävla underbar med tanke på att jag innan grät för allt och ingenting, kunde gråta flera gånger per dag, kunde börja störtböla och verkligen bli nedstämd av en reklamsnutt på tv t.ex.
    Hörde av min barnmorska att p-piller hormonerna är ute ur kroppens system ca 3 dagar efter att man slutat med p-piller. Så du bör inte ha några hormoner kvar i kroppen som spökar.
    Du kanske fortfarande är nedstämd för att du blivit deprimerad? eller kanske på grund av den mörka årstiden.
    prova att äta lite c-vitamin tillskott, det hjälpte mig faktiskt(började med det någon vecka efter att jag slutat med mina p-piller). 

• wiii
    bubbelgum skrev 2011-12-06 14:04:49 följande:
    slutade också med mina p-piller(cilest 28) som jag åt i 1½år, på grund av att jag blev nestämd, ledsen och deppig. Har varit utan p-piller i ca 1½ månad, och jag mår redan mycket bättre. jag har inte gråtit på kanske två veckor!!! vilket känns helt jävla underbar med tanke på att jag innan grät för allt och ingenting, kunde gråta flera gånger per dag, kunde börja störtböla och verkligen bli nedstämd av en reklamsnutt på tv t.ex.
    Hörde av min barnmorska att p-piller hormonerna är ute ur kroppens system ca 3 dagar efter att man slutat med p-piller. Så du bör inte ha några hormoner kvar i kroppen som spökar.
    Du kanske fortfarande är nedstämd för att du blivit deprimerad? eller kanske på grund av den mörka årstiden.
    prova att äta lite c-vitamin tillskott, det hjälpte mig faktiskt(började med det någon vecka efter att jag slutat med mina p-piller). 
    Hormonerna kanske är ute efter 3 dagar, det vet jag faktiskt inte, men effekten som blivit kvarstod bra mycket längre än så. Kanske att det beror på att kroppen ska hitta sin egen hormonbalans igen?
    Men tror inte att man behöver befara depression bara för att man inte mår bra igen efter 3 dagar... 
  • Ayla

Det kan ta ett tag innan kroppen hittar tillbaka till rätt hormonbalans igen. Vissa blir som vanligt direkt de slutar och för andra kan det ta tid. Tyvärr går det inte att säga hur långt tid det kommer ta, för det är så individuellt. Men jag hoppas att du mår bättre snart! {#emotions_dlg.flower}

Jag hade inte jätteproblem med humöret/psyket när jag åt p-piller, utan hade mest kroppsliga problem. Hade i stort sett alla biverkningar i varierande grad, utom blodpropp (alltså inget "livshotande"). Testade också flera olika sorter, tills jag insåg att det inte var värt att må så dåligt för att använda hormoner som skydd.

För mig tog det drygt ett år innan kroppen var som den skulle igen (fullt normalt enligt de barnmorskor jag pratade med). Kanske inte riktigt det du frågade efter men skriver ändå. Om det inte ger sig så kanske du behöver hjälp, kanske att få rätt hormonbalans (precis som de som behöver hjälp att få igång mensen igen, om den inte kommit igån efter ett halvår)? Tveka inte att kontakta din barnmorska eller vårdcentral, de finns ju där för att hjälpa.

• Anemone

Tack för alla fina svar hörni! :)

Man får väl kanske vänta och se och försöka "hitta sig själv" mitt i allt. Ska prova c-vitamin, lär ju inte skada i alla fall :)

Min barnmorska har föreslagit Yasmin p-piller eftersom de tydligen är kända för att ha liten påverkan på humöret. Någon som provat dem? Erfarenheter?

Sista utvägen blir väl spiral men det känns så läskigt att sätta in. Fördelen är ju att man då vet att inga hormoner är med och spökar med ens känslor...

• Anonym

Har en kompis som ätit yasmine och hon tyckte att de funkade bra. Själv har jag provat diverse olika p-piller och även p-ring innan jag gav upp. Både problem med nedstämdhet, irritabilitet, svampinfektioner, kraftiga/oregelbundna blödningar och noll sexlust. Nu kör vi med säkra perioder och så kondom när det är osäkert, eftersom det inte skulle vara någon katastrof om vi skulle råka bli gravida. Har varit utan p-piller nu i över ett år och det känns jätteskönt att vara sig själv igen! Eller som min fästman sa, mycket hellre sex med kondom än inget sex alls. Pessar eller kondom är alltså inget alternativ för dig?

• wiii

Jag fick också yasmin som mitt sista p-pillerförsök, för mig fungerade det inte, det var den sort om var värst för mig, men det är såklart olika.

Svar på tråden Psykisk obalans av p-piller