• Anemone

Psykisk obalans av p-piller

Hej!

För ungefär 1,5 år sedan började jag äta Cerazette och fick hemska humörsvängningar. Jag blev väldigt gråtmild och fick "gråtattacker" 1-7 gånger om dagen. På grund av detta bytte jag till Neovletta. Jag blev lite bättre, fick färre gråtattacker (ca 3 ggr i veckan). Tyvärr blev dessa gråtattacker mycket häftiga, i stil med panikångest. Jag blev även mellan attackerna mycket nedstämd. Därför bytte jag återigen p-metod,  till Nuvaring, en p-ring som ska avge en jämn hormondos. Det blev något bättre men jag var fortfarande så pass nedstämd och deppad att jag beslöt att sluta helt.

Nu har jag varit hormonfri i snart 3 månader. Tyvärr har mitt humör inte blivit helt återställt. Jag saknar mitt "gamla jag", en glad och positiv tjej.

Har någon varit med om liknande? Vet någon hur lång tid det tar innan man blir "normal" igen?

• Svar på tråden Psykisk obalans av p-piller
  • bubbelgum

annars finns det ju andra hormon fria p-medel, som t.ex. p-dator(finns två varianter, en som mäter hormonerna i urinen och en som mäter kroppstemperaturen), billingsmetoden, och "säkra" perioder.

• Anonym

Jag har provat lite av varje, får biverkningar av allt (det är ju ganska tunga grejor). Lösningen för oss var att använda kondom istället. Inga biverkningar alls!+

• Anonym (julgumman)

hade neovletta förut. efter 2 års användande gick jag in i en djup depression.. så jag slutade med dom och börja med plåster..men de gick åt skogen direkt, så nu har jag nuvaring och har haft det i 2-3 år tro ja... måste säga att det är underbart att slippa alla gråtattacker (onödiga). bästa medlet jag använt. dock liiiite jobbigt då jag måste ta ut den vid sex, fast det egentligen inte ska behövas.. men de gör mig inte så mycket.. 

• ema

Jag åt först Neovletta i tre hemska månader där jag tillslut blev paranoid (!) och hade fysiska biverkningar. Jag fick verkligen tvinga mig själv att ta dem. Efter att ha gråtit hos barnmorskan fick jag yasminelle, en nyare variant av yasmine som ska vara bättre och för mig fungerar de jättebra. Jag brukade ha hemsk mensvärk och riklig mens, och båda dom två problemen är borta Glad 
    Det tog ungefär 2 månader med dom nya tabletterna  innan jag kände någon skillnad.

Å andra sidan äter jag numera antidepressiva (helt orelaterat till p-pillren) och där tog det mig ett halvår att hitta rätt sort. Så det beror på om du tycker att det är värt att leta vidare och ev. må sämre fram till att du hittar rätt sort. För mig var det det, eftersom jag fick fruktansvärd mensvärk om jag gjorde uppehåll, och nu när jag fått uppleva hur det är att inte ha så varje månad, så vill jag inte gå tillbaka till det. 

• Anonym

Jag har provat flera olika sorter, o fått biverkningar som finnar, humörsvängningar mm...
    Efter våra två barn har jag börjat äta yaz, ätit dom i 2½ år nu, funkar superbra!! Är sååå nöjd :)))))
    Hade även problem med mycket riklig mens innan, o det har också blivit mycket bättre nu :)

• Cosy

Med tanke på hur mycket hormoner kan påverka en kropp så bör man vara försiktig med p-piller och liknande.

Jag har hört någonstans att det kan ta ett år att bli med barn efter att ha slutat med p-piller Samma borde vara med humör och liknande, Frågan är om du måste äta p-piller? Jag vet att många gör det och jag har själv gjort det. Sen genom min utbildning har jag fått reda på vad det gör med våra kroppar och miljön runt oss.. Det är inte en trevlig historia

Snälla hoppa inte på mig om det jag ville bara väcka en tanke 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Anonym (julgumman)
    Cosy skrev 2011-12-13 17:11:35 följande:
    Med tanke på hur mycket hormoner kan påverka en kropp så bör man vara försiktig med p-piller och liknande.

Jag har hört någonstans att det kan ta ett år att bli med barn efter att ha slutat med p-piller Samma borde vara med humör och liknande, Frågan är om du måste äta p-piller? Jag vet att många gör det och jag har själv gjort det. Sen genom min utbildning har jag fått reda på vad det gör med våra kroppar och miljön runt oss.. Det är inte en trevlig historia

Snälla hoppa inte på mig om det jag ville bara väcka en tanke 
    We did it on DreamHack. Geeky love
    det ÄR ingen trevlig historia skulle jag tro. studerar själv till sjuksköterska.. har inte läst om hur just P-piller påverkar oss.. men jag kan förstå att det gör det. kroppen är helt otrolig, för allt syncar med allt och allt rär i balans.. men det är så mycket som kan gå fel oxå.. ärsligt, efter att ha läst halva anatomikursen så förstår jag inte att vi lever så länge som vi gör :P haha..

har ni läst artikeln om manliga P-Piller?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/manliga-p-piller-stoppas-av-lakemedelsbolagen

• Anonym (p-dator!)

Det där om att man ska vara "återställd" efter ett par dagar som barnmorskan påstod till mig när jag slutade och som andra här också fått höra tror jag inte ett smack på. Fick själv inte direkt psykiska besvär, men däremot en ihållande huvudvärk som inte liknar något annat jag varit med om. Det tog tre månader att bli av med.

De andra besvären som mångårigt p-pilleranvändande (de sista åren blev det minipilleri stället) orsakat tog dock längre tid att återställas, visste ni att hormornerna (och dessutom även kopparspiraler) kan förtunna och torka ut slemhinnorna i underlivet? Inge kul och definitivt inge sex...

Därför vill jag ta tillfället i akt att få förespråka något helt fantastiskt! P-datorn PEARLY!
    Det är den varianten där man tar tempen varje morgon, precis när man vaknar, och så kalkylerar den  säkra/osäkra perioder åt en.

(Sen är jag lite nördig, så jag för in alla mätvärden i ett spreadsheet och gör grafer över min cykel och temperaturer osv, men det är ju inget man måste göra.)

Resultatet blir att man ungefär halva månaden måste ha kondom (eller pessar då, om man tål de spermiedödande medlena vilket folk som fått tunnare slemhinnor oftast inte gör..) och halva månaden kan ha sex som påven tycker är okej...

• Anemone
    Anonym (p-dator!) skrev 2011-12-13 19:32:32 följande:
    Det där om att man ska vara "återställd" efter ett par dagar som barnmorskan påstod till mig när jag slutade och som andra här också fått höra tror jag inte ett smack på. Fick själv inte direkt psykiska besvär, men däremot en ihållande huvudvärk som inte liknar något annat jag varit med om. Det tog tre månader att bli av med.

De andra besvären som mångårigt p-pilleranvändande (de sista åren blev det minipilleri stället) orsakat tog dock längre tid att återställas, visste ni att hormornerna (och dessutom även kopparspiraler) kan förtunna och torka ut slemhinnorna i underlivet? Inge kul och definitivt inge sex...

Därför vill jag ta tillfället i akt att få förespråka något helt fantastiskt! P-datorn PEARLY!
    Det är den varianten där man tar tempen varje morgon, precis när man vaknar, och så kalkylerar den  säkra/osäkra perioder åt en.

(Sen är jag lite nördig, så jag för in alla mätvärden i ett spreadsheet och gör grafer över min cykel och temperaturer osv, men det är ju inget man måste göra.)

Resultatet blir att man ungefär halva månaden måste ha kondom (eller pessar då, om man tål de spermiedödande medlena vilket folk som fått tunnare slemhinnor oftast inte gör..) och halva månaden kan ha sex som påven tycker är okej...
    Men hur säkra är de "säkra" perioderna? Jag vill ha ett preventivmedel jag kan lita på till 100%och inte ta några risker. Jag är bara 20år och planerar inte att skaffa barn förens om tidigast 5 år. Abort är inget alternativ för mig, så som sagt, p-metoden måste fungera!
  • Anonym (p-dator!)

Som jag förstått är de "säkra perioderna" helt 100% säkra, det kluriga är "bara" att lista ut precis när de infaller och inte råka gå över på de fertila perioderna.

Om man sköter den rätt ska datorn vara säkrare än p-/mini-piller, enligt barnmorskan jag pratade med inför köpet av datorn. Hon sa att det rörde sig om en faktor 10 säkrare (dvs 99,9% jämfört med 99% för p-piller). Nu när jag kollade preventivmedel.nu, för att inte svara helt galet, så säger de bara 94% säkert.
    För min egen del kan jag bara säga att det funkat hittills...

Att sköta den "rätt" innebär att man kommer ihåg att ta tempen så ofta som möjligt (men man ska hoppa över om man är sjuk, har druckit mkt kvällen innan, går upp en ovanlig tid osv), vid ungefär samma tid på dygnet, alltid precis när man vaknat, och sen klicka i vilka dagar man har mens.

Sen får man ha lite tålamod i början, det tar ca 3 månader för den att lära känna ens cykel, och de första månaderna efter det får man tyvärr inte så många gröna dagar, men ju längre jag använt den desto stabilare har den blivit. (javisstja, gröna dagar är när man inte kan bli gravid. Sen kan den visa rött = fertil period och gult = den kan inte beräkna säkert, och man ska ha skydd för säkerhets skull.)

Även om jag är stark förespråkare av p-dator kan jag erkänna att jag inte skulle kunnat hantera det när jag var 20. Det är visserligen bara fem år sen, men mitt liv ser så annorlunda ut nu, främst hade jag inte alls en jämn dygnsrytm då. Vet inte alls hur ditt liv ser ut, men jag kan varna om att man måste vara lite diciplinerad för att få den att funka, komma ihåg att ta med den när man ska sova nån annanstans osv.

• Anonym (p-dator!)

RÄTTELSE!

När jag läste igen nu såg jag att när de pratar om 94% på preventivmedel.nu så pratar de om såndär dator där man ska kissa på en sticka och sen mäta hormonvinån på det, dvs inte alls samma sak som datorn jag pratar om.

Sjukt dåligt att de inte ens tar upp "temperaturmetoden" (eller vad man nu ska kalla den) där, när de påstår sig ha med "alla" metoder.

Om man ska tro tillverkarna själva har den en säkerhet på 99,3%. Det finns mer att läsa på www.naturafemme.se/p-datorerna/pearly-583064

• Anonym (p-dator!)

Okej, nu börjar det bli på gränsen till spam här, men jag måste bara dela med mig av den här fiffiga listan över hur säkra olika metoder är, från samma sida där de säljer Pearlyn.

www.naturafemme.se/p-datorerna/s%C3%A5-funkar-det/pearl-index-3778759

Jag gillar när man kan få jämföra statistik i fred...

• Anonym (Aldrig mer)

Jag fick Cerazette efter att min dotter föddes i somras. Jag väntade ett par månader innan jag började ta dem. Åt dem i 9 dagar och blev helt förvandlad. Min fästman var helt paff och fattade inte varför jag förvandlats till ett rasande monster. Det gjorde inte jag heller först, men när jag kom på det slutade jag genast ta dessa hemska piller och kommer aldrig mer äta minipiller.
    Just nu helammar jag, men vi använder ändå kondom. Efter att vi försökt få barn igen ska vi börja fundera på hur vi ska göra.

• Anonym (julgumman)
    Anonym (p-dator!) skrev 2011-12-13 19:32:32 följande:

aah.. kan förklara mina problem... 
  • Anonym (julgumman)
    Anonym (p-dator!) skrev 2011-12-13 20:48:30 följande:
    Som jag förstått är de "säkra perioderna" helt 100% säkra, det kluriga är "bara" att lista ut precis när de infaller och inte råka gå över på de fertila perioderna.

Om man sköter den rätt ska datorn vara säkrare än p-/mini-piller, enligt barnmorskan jag pratade med inför köpet av datorn. Hon sa att det rörde sig om en faktor 10 säkrare (dvs 99,9% jämfört med 99% för p-piller). Nu när jag kollade preventivmedel.nu, för att inte svara helt galet, så säger de bara 94% säkert.
    För min egen del kan jag bara säga att det funkat hittills...

Att sköta den "rätt" innebär att man kommer ihåg att ta tempen så ofta som möjligt (men man ska hoppa över om man är sjuk, har druckit mkt kvällen innan, går upp en ovanlig tid osv), vid ungefär samma tid på dygnet, alltid precis när man vaknat, och sen klicka i vilka dagar man har mens.

Sen får man ha lite tålamod i början, det tar ca 3 månader för den att lära känna ens cykel, och de första månaderna efter det får man tyvärr inte så många gröna dagar, men ju längre jag använt den desto stabilare har den blivit. (javisstja, gröna dagar är när man inte kan bli gravid. Sen kan den visa rött = fertil period och gult = den kan inte beräkna säkert, och man ska ha skydd för säkerhets skull.)

Även om jag är stark förespråkare av p-dator kan jag erkänna att jag inte skulle kunnat hantera det när jag var 20. Det är visserligen bara fem år sen, men mitt liv ser så annorlunda ut nu, främst hade jag inte alls en jämn dygnsrytm då. Vet inte alls hur ditt liv ser ut, men jag kan varna om att man måste vara lite diciplinerad för att få den att funka, komma ihåg att ta med den när man ska sova nån annanstans osv.
    har oxå läst om den där p-datorn.. dock känner JAG att jag inte vill prova den.. känns lite för osäkert för min del.. särskilt om jag inte själv vet hur min kropp funka.. 
  • Anonym (p-dator!)
    Anonym (julgumman) skrev 2011-12-14 18:08:43 följande:
    har oxå läst om den där p-datorn.. dock känner JAG att jag inte vill prova den.. känns lite för osäkert för min del.. särskilt om jag inte själv vet hur min kropp funka.. 
    Jag tycker det har varit riktigt häftigt att se resultaten från att använda datorn, som sagt så har jag skrivit in alla mätvärden (i alla fall alla sen i våras) och gjort små grafer över min kroppstemp. Man kan tydligt se hur temperaturen går upp/ner vid olika stadier i cykeln.

Har till exempel tidigare aldrig haft koll på när jag har haft ägglossning, och ingen superkoll på hur långt det har varit mellan mensarna heller. Så sen jag började med datorn har jag lärt mig jättemycket om min kropp, och har mycket lättare att koppla ihop olika känslor/beteenden med naturliga förklaringar.

På tal om naturliga förklaringar - är det fler här som (trots hormonfria p-metoder) blir "deprimerade" under mensen? (Jag får två dar varje gång då jag bara vill ge upp allt, och enda ljuspunkten är att jag vet att det är mensgalenheter som snart går över... Jävligt irriterande. :-P )
  • Anonym

När jag som 20-åring försökte äta p-piller så blev resutatet nedstämdhet, sköra slemhinnor och tappat sexlust.

Om man har det minsta problem innan med att ha sex så blir det knappast bättre av att experimentera sig fram med hormoner. (efter t ex övergrepp) Minns att barnmorskan alltid sa att man skulle äta dem tre månader och se...

Men om man nu mår dåligt av ett piller, prövar nästa, och håller på så...så får man ju aldrig heller vara sitt riktiga jag.

Sen jag började med kopparspiral så är allt bra! Rekommenderas varmt!

Då jag jobbar som lärare har jag faktiskt haft flera deprimerade tonårstjejer som efter min inrådan slutat äta p-piller/minipiller och blivit helt förändrade och glada.

Jag blir så arg över att det skall experimenteras så med unga tjejers psyken. Att vänta tre månader och se...är väl inget bra för t ex en tonåring då tre månader kan kännas som en livstid!

En kompis till mig gick f ö stenhårt på provsticksmetoden och full koll på sin kropp. Hon hade dock missat att annorlunda dygnsrytm och ljus konstiga tider kan påverka kroppen. Och hon blev gravid på en Thailandsresa.

P-piller funkar också bra på många, men i min vänskapskrets är det bara en enda som funkar bra av dem.

Svar på tråden Psykisk obalans av p-piller