Inlägg från: Anonym (p-dator!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (p-dator!)

Psykisk obalans av p-piller

Det där om att man ska vara "återställd" efter ett par dagar som barnmorskan påstod till mig när jag slutade och som andra här också fått höra tror jag inte ett smack på. Fick själv inte direkt psykiska besvär, men däremot en ihållande huvudvärk som inte liknar något annat jag varit med om. Det tog tre månader att bli av med.

De andra besvären som mångårigt p-pilleranvändande (de sista åren blev det minipilleri stället) orsakat tog dock längre tid att återställas, visste ni att hormornerna (och dessutom även kopparspiraler) kan förtunna och torka ut slemhinnorna i underlivet? Inge kul och definitivt inge sex...

Därför vill jag ta tillfället i akt att få förespråka något helt fantastiskt! P-datorn PEARLY!
    Det är den varianten där man tar tempen varje morgon, precis när man vaknar, och så kalkylerar den  säkra/osäkra perioder åt en.

(Sen är jag lite nördig, så jag för in alla mätvärden i ett spreadsheet och gör grafer över min cykel och temperaturer osv, men det är ju inget man måste göra.)

Resultatet blir att man ungefär halva månaden måste ha kondom (eller pessar då, om man tål de spermiedödande medlena vilket folk som fått tunnare slemhinnor oftast inte gör..) och halva månaden kan ha sex som påven tycker är okej...

• Anonym (p-dator!)

Som jag förstått är de "säkra perioderna" helt 100% säkra, det kluriga är "bara" att lista ut precis när de infaller och inte råka gå över på de fertila perioderna.

Om man sköter den rätt ska datorn vara säkrare än p-/mini-piller, enligt barnmorskan jag pratade med inför köpet av datorn. Hon sa att det rörde sig om en faktor 10 säkrare (dvs 99,9% jämfört med 99% för p-piller). Nu när jag kollade preventivmedel.nu, för att inte svara helt galet, så säger de bara 94% säkert.
    För min egen del kan jag bara säga att det funkat hittills...

Att sköta den "rätt" innebär att man kommer ihåg att ta tempen så ofta som möjligt (men man ska hoppa över om man är sjuk, har druckit mkt kvällen innan, går upp en ovanlig tid osv), vid ungefär samma tid på dygnet, alltid precis när man vaknat, och sen klicka i vilka dagar man har mens.

Sen får man ha lite tålamod i början, det tar ca 3 månader för den att lära känna ens cykel, och de första månaderna efter det får man tyvärr inte så många gröna dagar, men ju längre jag använt den desto stabilare har den blivit. (javisstja, gröna dagar är när man inte kan bli gravid. Sen kan den visa rött = fertil period och gult = den kan inte beräkna säkert, och man ska ha skydd för säkerhets skull.)

Även om jag är stark förespråkare av p-dator kan jag erkänna att jag inte skulle kunnat hantera det när jag var 20. Det är visserligen bara fem år sen, men mitt liv ser så annorlunda ut nu, främst hade jag inte alls en jämn dygnsrytm då. Vet inte alls hur ditt liv ser ut, men jag kan varna om att man måste vara lite diciplinerad för att få den att funka, komma ihåg att ta med den när man ska sova nån annanstans osv.

• Anonym (p-dator!)

RÄTTELSE!

När jag läste igen nu såg jag att när de pratar om 94% på preventivmedel.nu så pratar de om såndär dator där man ska kissa på en sticka och sen mäta hormonvinån på det, dvs inte alls samma sak som datorn jag pratar om.

Sjukt dåligt att de inte ens tar upp "temperaturmetoden" (eller vad man nu ska kalla den) där, när de påstår sig ha med "alla" metoder.

Om man ska tro tillverkarna själva har den en säkerhet på 99,3%. Det finns mer att läsa på www.naturafemme.se/p-datorerna/pearly-583064

• Anonym (p-dator!)

Okej, nu börjar det bli på gränsen till spam här, men jag måste bara dela med mig av den här fiffiga listan över hur säkra olika metoder är, från samma sida där de säljer Pearlyn.

www.naturafemme.se/p-datorerna/s%C3%A5-funkar-det/pearl-index-3778759

Jag gillar när man kan få jämföra statistik i fred...

• Anonym (p-dator!)
    Anonym (julgumman) skrev 2011-12-14 18:08:43 följande:
    har oxå läst om den där p-datorn.. dock känner JAG att jag inte vill prova den.. känns lite för osäkert för min del.. särskilt om jag inte själv vet hur min kropp funka.. 
    Jag tycker det har varit riktigt häftigt att se resultaten från att använda datorn, som sagt så har jag skrivit in alla mätvärden (i alla fall alla sen i våras) och gjort små grafer över min kroppstemp. Man kan tydligt se hur temperaturen går upp/ner vid olika stadier i cykeln.

Har till exempel tidigare aldrig haft koll på när jag har haft ägglossning, och ingen superkoll på hur långt det har varit mellan mensarna heller. Så sen jag började med datorn har jag lärt mig jättemycket om min kropp, och har mycket lättare att koppla ihop olika känslor/beteenden med naturliga förklaringar.

På tal om naturliga förklaringar - är det fler här som (trots hormonfria p-metoder) blir "deprimerade" under mensen? (Jag får två dar varje gång då jag bara vill ge upp allt, och enda ljuspunkten är att jag vet att det är mensgalenheter som snart går över... Jävligt irriterande. :-P )
Svar på tråden Psykisk obalans av p-piller