Psykisk obalans av p-piller
Det där om att man ska vara "återställd" efter ett par dagar som barnmorskan påstod till mig när jag slutade och som andra här också fått höra tror jag inte ett smack på. Fick själv inte direkt psykiska besvär, men däremot en ihållande huvudvärk som inte liknar något annat jag varit med om. Det tog tre månader att bli av med.
De andra besvären som mångårigt p-pilleranvändande (de sista åren blev det minipilleri stället) orsakat tog dock längre tid att återställas, visste ni att hormornerna (och dessutom även kopparspiraler) kan förtunna och torka ut slemhinnorna i underlivet? Inge kul och definitivt inge sex...
Därför vill jag ta tillfället i akt att få förespråka något helt fantastiskt! P-datorn PEARLY!
Det är den varianten där man tar tempen varje morgon, precis när man vaknar, och så kalkylerar den säkra/osäkra perioder åt en.
(Sen är jag lite nördig, så jag för in alla mätvärden i ett spreadsheet och gör grafer över min cykel och temperaturer osv, men det är ju inget man måste göra.)
Resultatet blir att man ungefär halva månaden måste ha kondom (eller pessar då, om man tål de spermiedödande medlena vilket folk som fått tunnare slemhinnor oftast inte gör..) och halva månaden kan ha sex som påven tycker är okej...