• Sofi K

Vigselring innanför förlovningsring???

Funderar över en sak...
    Jag har alltid tagit det som självklart att man ska ha förlovningsringen innanför vigselringen på fingret, eftersom det ju är den man får först...
    Men nu det sista har jag märkt att det blir mer och mer vanligt att man har vigselringen innanför förlovningsringen. Varför gör man så? Är det bara en mode-grej eller har det någon djupare innebörd? Någon "andemening" typ? Finns ingen av de jag känner som varit gifta "länge" som har det så, men många av vänner som gifter sig nu för tiden har blivit tillsagda av juveleraren att det är "så det ska vara"...

Har någon något svar? Förstår ju, som i alla andra fall, att även detta är valfritt från par till par, men är nyfiken!

• Svar på tråden Vigselring innanför förlovningsring???
  • Loanne

Jag har hört något om att vigselringen ska sitta innerst för att den ska vara "närmast hjärtat". 
    Men, precis som du säger, så gör man förstås som man vill. 

• Ankis88

Jag har förlovningsringen innerst för att det ser snyggast ut så.

Vissa har vigselringen innerst för att den ska vara "närmast hjärtat" som Loanne skriver, andra tycker att man ska ha förlovningsringen inners för att man har fått den först.

Man väljer nog hur man föredrar och sedan hittar man en anledning till det helt enkelt  

• Cakemaker

Både jag och mannen har våra vigselringar längst in men bara för att det ser snyggast ut så. Sen att den hamnar närmast hjärtat är bara mysigt ^^

• Elila

Det är inte en modegrej då både min mormor och farmo har vigselringarna innerst och de flesta av deras bekanta också...

Jag har hört från alla möjliga att det är pga "den är närmast hjärtat"... men även att "den dyraste ringen ska vara innerst"

Folk gör väl som de tycker känns bäst och snyggast antar jag ;)

• Vingilot

För egen del blir det förlovingsringen längst in och vigselringen överst. Varför? Jag skulle aldrig kunna ha förlovningsringen överst, det är bara längst ner, där den alltid suttit som den får plats...!Tungan ute Flyttar jag den bara ett par mm upp så stryps blodtillförseln och jag kan inte böja fingret. Så jag har inget val.
    Och vigselringen får bli i en strl större...Skäms

• Nudax

Hehe =P Och jag kommer att ha förlovningsringen innerst av tvärt om skäl än Vingilot =P Den har blivit lite för stor eftersom jag gått ner i vikt, så vigselringen får bli lite mindre och då "hålla fast" förlovningsringen längst in =)

• Fästmön

Jag såg en nygift kvinna (6 månader sedan) igår som hade vigselringen innerst. Hon sa att guldsmeden hade sagt att den "skyddades" av förlovningsringen då. Eftersom det ofta är diamanter i vigselringen så vill man nog vara mer försiktig med den än med förlovningsringen som är lättare att slipa upp om det blir repor o så.

• Lommila1

jag kommer att ha min förlovningsring ytterst, av dne anledningne attt den då fungerar som en stoppare- dvs svårare att tappa vigselringen som var 15 g dyrare än förlovningsringen:P
    sen tycker jag att de gör sig bättre ihop den vägen också

• Lissie84

Jag kommer har förlovningsringen innerst eftersom det är i den ordingen jag fått dem av min blivande. Så har det varit i generationer i min släkt, i andra har det nog varit på annat sätt. 

Tar nog inte posten som en trovärdig källa när det kommer till ringar =)  

• cillissa

Tycker det beror på va de e för typ av förlovning o vigselringar man har. Ja har hittat ett en kombination som ja tycker e jättesnygg, men inte alls som ja har valt att ha min ring. Jag har min förlovningsring innerst. 

Den här v ringen tycker ja e perfekt som vigselring och då ner mot handen o enstensringen (förlovningsringen) ytterst, men som sagt allt tycker ja beror på vad som passar bäst.

• tweety

Hejsan!

Jag kommer att ha förlovningsringen innerst, dels för att det är finast med mina ringar, och dels för att det är den ordningen jag fått dem av BM.

Diskuterade detta med min mamma och även med blivande svärmor, oxh de sa samma sak att förlovningsringen innerst.
    Blivande svärmor tyckte att det var konstigt till att börja med att jag har en slät guldring som förlovningsring och att oxå min BM har en förlovningsring, för i många andra länder i världen, även europa ink så är ju förlovningsringen den med diamanten och vigselringen den släta guldringen, och mannen får sin ring vid vigseln.

Hos juvelaren sa hon att man gör som man vill att man kan ha vigselringen närmast hjärtat så att förlovningstingen skyddar den, eller att man har dem i den ordningen man har fått dem. 

• Sofi K

Vad skönt att se att man gör på olika sätt och att det inte har något med åldern eller tidpunkten för bröllopet att göra.
    Gillar tanken med vigselringen närmast hjärtat, men också det att man fått dom i den ordningen av sin man. Får se hur jag gör. Det är många små detaljer so ska tas ställning till inför denna dag!

Svar på tråden Vigselring innanför förlovningsring???