• CoG

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Jag har gjort tre tårtor med sugerpaste/ marsipan.
    Före det har jag inte gjort annat än enkla gräddtårtor.
    Men jag tänkte försöka göra vår bröllopstårta nästa sommar så det är ju dags att börja träna!

Det här är det tredje försöket, den åt vi då sonen fyllde 1 år i juli.

• CoG

Tack :)

Det är jätte bra med en sån här tråd med tips från andra.
    Jag sitter och läser och suger åt mig av allt som är bra att tänka på vid tårtbak :)

Chicita skrev 2012-08-12 11:03:03 följande:
    Sara 120707 och CoG

Fina tårtor Solig
  • CoG
    malli716 skrev 2012-08-16 08:51:55 följande:
    Jag har en fråga angående muffins. Varje gång jag bakar blir de så fina och höga men när de är färdigbakade och de har svalnat så krymper de ihop till en liten muffins i mitten av formen och släpper från kanterna. Så ser ju inte deman köper ut. Jag har provat massor olika recept men vet inte vad jag gör för fel. Det är så tråkigt att servera dem så och svårt att lägga på frosting eller glasyr. Någon som har tips angående det?

Det finns säkert bra tips som man googlar.
    Muffins verkar överlag vara av väldigt känslig natur.

Jag löste det hela genom att smälta nougat och hälla ner i den lilla gropen tills det nådde upp i jämnhöjd med kanterna och sedan hällde jag dit lite kokos.

Jag lovar att den som fick den mest misslyckade muffinsen (djupaste gropen) blev mest nöjd!

(allra godast är det om man gör chokladmuffins)

• CoG

En kombinerad födelsedags- och farsdagstårta bjöd vi på hos svärisarna idag.
    Det är vanliga köpta bottnar, jag bryr mig inte så noga om höjden.
    God var den iaf :)
    Sen var jag så sjukt trött igår då jag dekorerade den att jag inte orkade göra blombladen....
    Som tur är gillade dom den ändå :)
  • CoG

Hur och var rosorna skulle sitta var inte upp till mig, jag hade lovat dottern att få dekorera tårtan då jag ville kavla ut den själv.
    Alla små puppar runtom kom dot under kvällen så hon gått och lagt sig.

Jag tycker att det är superfint då det ser ut som att rosorna rinner över kanten, så som du tipsade om.

Chicita skrev 2012-11-11 21:38:20 följande:
    Den blev väl inte så tokig CoG Glad
    Jag kan ge ett tips... När jag inte orkar göra blad till blommorna så grupperar jag dom på en sida av tårtan, eller tja så att dom "rinner" över kanten eller så att dom sitter i en grupp som inte är centrerad alltså...
  • CoG

Hörde att en köpte en mindre spingform på ö&b för 39 kr.

ClaraH skrev 2012-11-12 13:47:24 följande:
    Jag kastar ut mig en fråga. Jag skulle vilja göra en tvåvåningstårta, men det verkar vara jättesvårt att hitta mindre bakformar till tårtbotten. Var har ni fått tag i dem någonstans och vilka mått har era formar?
  • CoG

då borde ju 39 kr för en form vara ett bra pris....om det inte känns för billigt?

ClaraH skrev 2012-11-12 20:35:10 följande:
    Tack för tipset, då ska jag surfa runt lite. Lite dyrt känns det som, men man får ju faktiskt ett helt set.
  • CoG

En bit upp skrev jag att jag hört att det var en som hittade en mindre springform på Ö&B för 39 kr.
    exakta måtten har jag inte, men det var ett par cm mindre i diameter än en stor.

ClaraH skrev 2012-11-12 22:42:05 följande:
    Har du tips på någon som kostar 39:- så tar jag gärna emot det. Kollade de andra länkarna också, och där fanns ju några som man köper en och en, det kanske blir billigare eftersom jag redan har en 24 cm. man kan få två för ca 300 ser jag.Kände inte till de sajterna alls, så tack för tipsen!
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm