Inlägg från: Principisessan |Visa alla inlägg
  • Principisessan

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Barbietårta med regnbågsfärgade tårtbottnar, lemoncurdmousse, jordgubbsmousse, vitchoklad ganache och spacklad med chokladsmörkkräm
    Dekorerar med MMF och sugarpaste  

• Principisessan
    Chicita skrev 2012-11-11 21:38:20 följande:
    ClaraH Aha, det var så jag gjorde vanlig smörkräm förut. Eller om jag inte har ingredienser hemma till den vita chokladsmörkrämen jag använder nu. Den som blivit en så stor favorit.

Den består ju av tre lika delar smält vit choklad, smör och philadelphiaost. Och jag vispar också den för att få den fluffigare och inte så smörig Glad 

Jättefin barbietårta majjja.  Har du använt en riktig barbie? Eller är det en sån där överkropp med pigg under som man kan köpa just för tårtor?
    Jag brukar använda billiga barbies, såna man kan rycka benen av och stoppa tillbaka utan att skada dockan.
    (mina tårtor ligger i albumet på min hemsida smulan.webdon.nu

Den blev väl inte så tokig CoG Glad 
    Jag kan ge ett tips... När jag inte orkar göra blad till blommorna så grupperar jag dom på en sida av tårtan, eller tja så att dom "rinner" över kanten eller så att dom sitter i en grupp som inte är centrerad alltså...
    jag använde en riktig barbie. Denna tårta gjorde jag till en kollegas dotter och hon ville själv ta med sig en egen befintlig barbie. Så jag piffade till denna barbie i håret och gjorde en krona av sugarpaste. 
    tårtan är väldigt hög då hela barbies ben skulle täckas. 
  • Principisessan
    Chicita skrev 2012-11-11 22:04:21 följande:
    Ja det är ju det som är fördelen med att kunna ta bort benen på dom billigare.
    Man kan göra tårtan lite lägre.
    Men jag vill ju ändå inte göra dom oproportionerligt låga... Glad 
    Jag brukar ha intentionen att benen ska få plats i tårtan. Men ibland fattas någon cm och kan man ta bort benen så har man ju det spelrummet Solig 
    ja precis, kollade på dina tårtor och de såg ju jättefina ut! blev oerhört impad av dina bröllopstårtor 
  • Principisessan
    Chicita skrev 2012-11-11 23:03:34 följande:
    tack Solig... Då skulle du bara veta hur missnöjd jag är med vår bröllopstårta (som jag gjorde) Flört
    Jag hade tre moussefyllningar i (tårtbottnar emellan för stabilitet) och den ena moussen blev inte lika fast som den brukar bli, så det gick inte att täcka med SP eftersom den bara ville säcka ihop då.
    Så jag fick panikspritsa grädde på tårtan bara för att täcka med något. Och jag hade inte grädde så det räckte riktigt...
    aj då, tur du kan le åt det ändå :) den smakade väl bra trots det? :)

Vi har ju ingen bröllopsfest så, samtidigt älskar jag att baka så funderar på att ha en liten tårta i två våningar som vi skär upp hemma dagen efter, för att ändå ha en bröllopstårta.
    Får väl se hur jag hinner med :)  
  • Principisessan

Hej, läste för ett tag sedan om något tips att man skulle blanda i något i vispad grädde för att få den lite fastare när man har den i en tårta. Och jag minns inte vad det var... Någon som vet?

• Principisessan

Ni som bakar åt andra, vad brukar ni ta för pris per bit?
    Fick en förfrågan för ett bröllop och vet inte riktigt vad jag ska räkna på eftersom det ju såklart är mer jobb och större volym än en vanlig tårta  

• Principisessan
    Chicita skrev 2013-02-01 00:13:37 följande:
    Jag tar 20:- per bit, och om dom vill ha avancerade dekorationer som tar flera timmar så får dom lägga till någon eller några hundralappar.

Det täcker i princip mina utgifter och jag kanske får över nån hundring eller så på en stor bröllopstårta.
    Men jag bakar inte för att tjäna pengar, utan för att det är roligt.
    Om jag hade ett företag så hade jag kunnat ta mer. Men jag anser att det är förenat med risk att inte beställa från ett konditori (jag kan ju inte göra en helt ny tårta samma dag om jag råkar tappa den i golvet exempelvis) så dels brukar jag "varna" för att tårtan kanske inte blir perfekt och så vill jag inte ta mer, för då förväntar dom sig också mer...
    Flört 
    ja jag bakar också för skojs skull, men tycker det är så svårt ibland att veta exakt hur mkt allt kommer gå på, iallafall när det kommer till större beställningar. Man har ju mer koll när det kommer till de normalstora tårtorna om hur mkt sugarpaste mm som går åt. :) 

• Principisessan

Här kommer bilder på blixten-tårtan jag gjorde igår till en grabb på 4 år. Måste köpa mallar för bokstäver, blir ju inte lika snyggt när man knådar ihop dem själv. Men i övrigt så blev jag nöjd, min första biltårta :) 
  • Principisessan

Eml33h: min mamma brukar spritsa så att det blir som ett flätat mönster, lite osäker på hur hon gör men det är väldigt fint

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm