Inlägg från: Principisessan |Visa alla inlägg
  • Principisessan

inte egentligen tårtor men ville bara visa min work in progress-caketopper gjord i lera. Ska slipa lite på kjolen och bättra på med färg här och var. men tycker den blir rätt söt faktiskt. 

• Principisessan

lurigummin: vad fin den var, vad duktig du är! 

Min dotter fyllde år förra veckan och då önskades en törnrosatårta, dock råkade jag ha sönder den sänggavel jag först gjort så det blev lite panikåtgärd med en ny sänggavel av det som fanns kvar av sockerpastan.
    hade tänkt göra en ätbar figur men hon ville promt ha n av sina bratz på, så då fick det bli så

Och så fyllde en av tonåringarna år, då gjorde jag en tårta med kladdkakebotten, ett lager vaniljpannacotta och slutligen en mousse av svartvinbär. 
    Den ser inte så märvärdig ut men blev otroligt god. 

• Principisessan
    ThereseV skrev 2013-03-20 15:35:27 följande:
    Nu har jag provbakat lite till efterrättsbordet, och ja, kan säga att jag stryker bakselser från listan..Det får bli hela tårtor istället. Odekrerade och i fel form på bilden, så det kan ju bli sött när det är rätt, men herregud vilket jobb! Jag tycker helt plötsligt väldigt synd om konditoriet som ska göra bakelser till oss och inte vanlig bröllopstårta...

Provade att baka makroner för första gången också haha. Det var..intressant. 
    Någon som är haj på det här inne och kan berätta varför dom blir såhär (alla bilderna är från samma sats och t.o.m samma plåt och jag har inte satt ihop och fyllt dom än..) Varför dom är lite brända vet jag ju, men formen? Extremt osammarbetsvilliga kakor det där..

Dom som ändå blev ok och på något sätt iaf ser ut att kunna vara en makron reste sig snett, vad sjutton gör man för att det inte ska bli så? 

Nu kanske du redan vet det men om du låter makronerna stå i rumstemperatur i minst 1 timme efter att du klickat ut dem på plåten, så får du en hård skorpa på vilket gör att de inte spricker uppepå. 
  • Principisessan

Bakade också makroner igår, med pistagefyllning. Dock stör det mig att jag slarvade med att inte få till en "topp" på när jag spritsade dem så det blev inte helt slätt. Men får göra en sats till och vara mer noga så blir de nog bra. 
    Testade att sätta i en pinne som en klubba, tyckte det var rätt sött fast helst ska det väl kanske vara en vit pinne. 
  • Principisessan

veronica84: vilken fin! visst är det roligt att göra barbietårtor :) har två döttrar så det har ju blivt ett par stycken nu :) 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm