saken247 skrev 2011-12-18 00:00:11 följande:
Här är en bild på en tårta jag bakat, bara för att.. dock är den inte lika snygg som din chicita :) Men den blev jättegod, dock gillar jag inte tårtor annars, tycker det var jätte svårt att få till marsipanen, fast än jag snittade kanterna, :D
Inget fel på din tårta saken247
Jag har lärt mig att man måste ha relativt tjock marsipan eller sockerpasta så det finns lite material att sträcka ut. Man drar och slätar till bit för bit, varv för varv runt tårtan. Då får man en slät kant. Men då måste man ha skärfast fyllning (som fasta mousser eller liknande) så den håller för lite "misshandel"
I början när jag började göra tårtor så såg mina ut som om dom behövde strykas, och jag slet alltid sönder marsipanen / sockerpastan pga att jag hade kavlat den för tunnt.
4-5 mm är rätt lagom att börja med.
Jag "bygger" mina tårtor upp och ner i samma form som jag gräddade bottnarna i.
Först klär jag formen (+ ca 1015 cm överhäng) med gladpack. Lägger i den botten som ska vara högst upp på tårtan, har i första fyllningen, på med nästa botten (om det behövs nu så sätter jag en krage av papp mellan gladpacken och formen för att få en högre kant), sen på med nästa fyllning och avsluta med den undre botten. Täck med plasten och ställ in i kylen över natten eller i alla fall några timmar...
När man sen tar ut tårtan ur formen så är den fint "fyrkantig" så att säga, rätt släta sidor på tårtan så det blir snyggt när man dekorerar den.
Men sen får man inte alltid till det där med helt slät marsipan / sockerpasta i alla fall