Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Just ja, jag fyller tårtorna "upp och ner" i den form jag använde för att baka bottnarna i.
    Jag lägger i gladpack så att det hänger över kanske 20 cm runt om. Sen lägger jag i det som ska vara locket på tårtan, klickar i den övre fyllningen, på med mellanbotten.
    Sen lyfter jag på gladpacken och stoppar ner tunna kartongbitar (remsor som är typ en A4 långa och 10-13 cm höga) mellan gladpacken och kakformen så att man får en högre kant.
    Sen (efter att ha rättat till gladpacken) klickar jag i den sista fyllningen, lägger på den understa botten och viker runt gladpacken så att den täcker botten.
    Sen åker allt in i kylen över natten (eller över dagen).
    Då brukar man kunna få relativt släta sidor som bara behöver en lätt skrapning innan man brer på smörkrämen Glad 

• Chicita
    snowstars skrev 2013-02-20 21:41:38 följande:
    Aha, jag tänkte att mousserna skulle stelna innan jag bredde dit dom. Men då vet jag. Tack och lov för BT ;)
    Då kan du få problem eventuellt Flört
    Eftersom många mousser innehåller gelatin så spricker dom ju när man rör i dom. Så då skulle den nog blivit lite ostadig Flört 
  • Chicita
    snowstars skrev 2013-02-21 11:52:53 följande:

Haha, ja ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att det nog är så ;) Har som sagt bara gjort tårtor med typ lemoncurd i förut, och den brer man ju som dit ;)

Jag känner mig lite lugn nu faktiskt, så det kanske kommer gå bra det här. Eller så skiter det sig bara därför

Det kommer att gå jättebra :)
  • Chicita
    xMariax skrev 2013-02-21 12:07:01 följande:
    Är det VÄLDIGT svårt att baka en enkel tårta? Dekorationer och sånt lär inte bli något problem men just tårtan.. Är INTE bra på att baka..
    Det beror väl på vad du menar med "enkel tårtaFlört

Du kan göra det väldigt svårt för dig men du kan också göra det väldigt enkelt...
    Vad har du för tankar om vad du vill göra?
    Vilka smaker, hur ska den se ut? 
  • Chicita
    lurigmumin skrev 2013-02-21 16:25:25 följande:
    Är det någon som har ett bra recept på limemousse? Jag tänkte göra en tårta till vår 4-årsdag nästa helg och samtidigt testa några smaker till bröllopstårtan. Tänkte testa limemousse och kokosmousse.

Jag har en chokladtårtbotten i frysen som jag kanske ska använda men det kanske passar bäst med någon annan botten?
    Limecurd + grädde
    Och sen kanske några gelatinblad för att få det lite fastare, men curden innehåller ju gelatin också så överdosera inte.
    kanske 3 dl grädde, en burk curd och 2 (eller 3) gelatinblad.

Chokladbottnar kommer att bli jättebra Glad 
  • Chicita
    lurigmumin skrev 2013-02-21 16:33:47 följande:
    Tusen tack! Tror du på neutralsmörkräm att spackla med eller smaksatt? 

Ska nog ha en chokladbotten och två vanliga men denna gång ska jag inte göra misstaget att lägga chokladen för högt upp... Been there done that 
    Hmm.. jag skulle nog ha någon smak på smörkrämen...
    Varför inte lite lime i den också? Då tar man ju bort en del av sötman från SP/MMF/ Marsipanen eller vad man nu täcker med Glad 
  • Chicita

Haha ja jag fotar alltid innan jag ställer fram den Flört
    Vi har en rolig bild från ett dop där maken fotade dom som fotade tårtan... Det stod nog 15 pers runt tårtan och fotade och då var det bara en enkel gräddtårta med färgad spritsad grädde och två köpta sockerfigurer (grodor).
    Mina tårtor blir inte heller alltid så där supersläta. Men det spelar ingen roll Glad

Kul att den blev bra, nu är det bara att göra nästa Flört

• Chicita
    CeciliaJL skrev 2013-02-27 09:33:20 följande:
    Välkommen till tråden och till tårtornas underbara värld Glad
    Ingenting är omöjligt här skulle jag nog säga. Det är mest fantasin som sätter gränser.

Jag har inte hakat på trenden med "fluff" än. Jag tycker att det är svårt att veta hur konsistensen blir. Men man måste väl pröva sig fram så man vet helt enkelt Glad 
  • Chicita
    lurigmumin skrev 2013-03-01 13:18:20 följande:
    Är det någon som har lite erfarenhet av kokosgrädde och kan råda? Jag tännkte göra kokosfyllning i en tårta och funderar på att byta ut delar av vispgrädden till kokosgrädde. Håller den sig hård eller vattnar den ur om ni förstår vad jag menar?
    Har aldrig provat. Men det låter intressant så det vill jag också gärna veta svaret på Glad
  • Chicita
    lurigmumin skrev 2013-03-02 18:25:09 följande:
    Visst kan man väl täcka och dekorera idag även om den ska ätas imorgon? 
    Ja självklart... 
    Jag täcker alltid dagen innan, även om jag inte alltid dekorerar dagen innan Glad

Så länge ingredienserna man använder inte har ett tidigare bäst före-datum än den dag man ska äta dom så kan man göra tårtan flera dagar i förväg om man vill.
    Själv tycker jag oftast att tårtan är godast en eller två dagar efter att man gjort den Skrattande

Kom bara ihåg att antingen spackla tårtan med smörkräm eller pensla locket med smält smör eller olja.
    Annars kan man få problem med att locket smälter när det kommer i kontakt med fyllningen...
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm