CoG skrev 2013-04-15 17:00:06 följande:
Om du inte har en tårt-såg (som jag investerat i) så kan du dela bottnarna med vanlig sytråd faktiskt
Jag klär formen med bakplåtspapper, först stryker jag smör runt kanten och sen sätter jag en remsa bakplåtspapper där (gärna runt 10 cm bred så har man lite "överrinningsskydd" också) och sen lägger jag papper i botten också.
Då behöver jag inte använda ströbröd, och då blir kanten mjukare, vilket också gör att kakan reser sig jämnare.
Visst kan mina sjunka lite i mitten också men inte så mycket.
En annan sak som kan få dom att sjunka i mitten är om man öppnar för att känna på kakan för tidigt.
Värmeförändringen och den lilla smällen från ugnsluckan kan göra att kakan faller ihop.
För att dela med sytråd så behöver du en tråd som är ca 20-30 cm längre än omkretsen på tårtan.
Du lindar tråden runt tårtan. Korsar både tråden och dina armar (alltså så att du med höger hand tar tag i vänster del av tråden och tvärt om) sen drar du bestämt men utan ryck rakt ut åt sidorna.
Vår tårta hade smakerna (det som är högst upp var det som var högst upp i tårtan)
Sockerkaksbotten
Vit chokladmousse
Sockerkaksbotten
Hallonmousse med hallon
Chokladbotten med chokladbitar
Chokladmousse med riven choklad
Chokladbotten med chokladbitar
När jag gör bröllopstårtor så köper jag alltid mousse från någon av tårtsidorna, för då vet jag att det blir rätt konsistens.
Dom vanliga affärsmousserna är lite för mjuka och blir inte riktigt skär-fasta.
Alltså kolla kakburken eller tårtdecor och dom sidorna
Jag brukar tillsätta bär (ordentligt avrunna, eller en bärkompott) eller typ fint riven choklad eller annan smaksättning i dom för att göra dom lite lyxigare.
Ett annat sätt att få till bottnarna är att baka bottnar i långpanna och skära ut formen på dom för hand sen.
Då behöver man ju inte dela bottnarna