Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

majjja skrev 2013-04-20 07:50:40 följande:
    Smart det där med tråden! Måste jag testa.. vart köper man annars en tårtsåg? 
    Gjorde igår en tårta till ett kalas med både släkt och vänner, så tårtan är lite större än vad de brukar vara. Tycker den blev rätt bra. Var lite meckigt att skära ut sugarpasten i vitt men tillslut så. 

Tårtan har kladdkakebottnar, vaniljpannacotta, mousse med blandade trädgårdsbär, smörkräm och sugarpaste.  
    Häftigt Skrattande

Jag köpte min på Tårtdecor (webbutiken)
  • Chicita
    sommaren13 skrev 2013-04-20 09:30:29 följande:
    Finns det nån bra amatörbagare i stockholm som kan tänka sig att baka en tårta till oss, så vi får provsmaka det vi har bestämt att ha i våran bröllopstårta? (det är nämligen ingen provsmakning på våran tårta där vi hyr. 
    Det är inte alls säkert att det kommer smaka likadant om man inte har samma recept... 
    Ungefär som att gå in på en pizzeria och säga "kan du göra en Hawaii, vi vill veta hur den smakar i Stockholm"

Jag skulle beställt den minsta tårta som ni kan få ifrån det stället istället.  
  • Chicita
    sommaren13 skrev 2013-04-24 16:08:32 följande:
    Jag skulle vilja ha en tårta som ser ut som en vit prinsesstårta, men innehåller chokladsockerbotten, vit chokladmousse och hallonmousse. Nån som haft det? Lokalen vi hyr och där vi får köpa tårtan, säger att det inte är att rekommendera att ha ett  lock på en moussetårta...
    Vad säger era erfarenheter?
    Jag har alltid mousse som fyllning i tårtan. 
    Jag har i och för sig alltid en tårtbotten högst upp och så måste man fodra med smörkräm eller i alla fall pensla locket väldigt noga med olja innan.
    Sockerpasta (och ibland även marsipan, beror nog på sockermängden i marsipanen) kan smälta i kontakt med grädde nämligen. Och de flesta mousser som är skärfasta är baserade på grädde.
    Man kan också basera på äggvita men då blir den inte riktigt lika fast...
    Om inte moussen är fast så kommer den ju att bara säcka ihop och pysa ut på sidorna när man försöker lägga på locket.

Jag skulle kanske hellre valt att få tårtan täckt med vit choklad.
    Den blir ju inte kritvit men ändå... Glad 
  • Chicita
    Pillan skrev 2013-04-28 16:34:18 följande:
    Men när man gr en prinsesstårta har man ju grädde överst, och sen marsipan?
    Inte alla gör så. Det finns vissa som lägger en tunn sockerkaksbotten mellan grädden och marsipanen.
    Och andra penslar marsipanen med smält smör eller matolja.
    När det gäller marsipan så beror det nog väldigt mycket på kvalitén på marsipanen som jag skrivit tidigare. Hur hög sockerhalt mm mm.
    Några har sagt att man ska ha i marsanpulver i grädden och att det då ska funka att spackla med.
    Andra säger att man absolut inte ska ha marsan i närheten av marsipanlocket för att det är det som gör att det smälter.

Vill du ta de säkra före det osäkra så penslar du insidan av locket med någon sorts fett alltså... Då bör du vara säker, så länge som du får smöret/ oljan att täcka locket helt utan fläckar där grädden kan komma åt 
  • Chicita
    Pillan skrev 2013-04-30 06:14:28 följande:
    Tack för tipset. Får jag bara fråga om sockerhalten, ju lägre halt desto "bättre" eller?
    Jag vet inte. det är bara en teori jag har. Det kan också vara vilken typ av socker dom använt eller det kanske är fetthalten i grädden.
    Jag vet bara att i början innan jag började fodra mina tårtor (jag visste inte om att man skulle göra det först nämligen) så kunde det smälta ibland och funka ibland.
    Därför chansar jag aldrig utan jag fodrar alltid mina tårtor på ett eller annat sätt Glad 
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2013-04-29 22:55:26 följande:
    Jag behöver hjälp att räkna hur många tårtor jag måste göra och hur mycket marsipan jag behöver för att täcka dem. Jag skall göra en bröllopstårta för 100 personer. Jag kommer ha tillgång till en tårtställning som har plats för 2 st som är 30 cm 2 st som är 25cm och 2 st som är 20 cm. Hur många räcker det till tror ni? Hur många fler förutom dessa behöver jag göra och hur mycket marsipan går det åt?

Tack på förhand! 
    Jag skulle säga att det beror på hur höga varje tårta är.
    Mina tårtor är minst 10 cm höga och det säger sig ju själv att en sån räcker till fler än en "vanlig svensk tårta" (dom där man gör hemma med köpebottnar och mosad frukt mellan Flört )

Jag har gjort 4-våningstårtor som skulle räckt till närmare 100 personer, Och en 4 vånings som räckte till lite drygt 30... Och dom var lika höga och hade liknande fyllning i.
    Så det beror nog även på hur mätta gästerna är innan.

Rent teoretiskt så skulle jag säga att du klarar dig om du fyller upp ställningen, under förutsättning att tårtorna är minst 7 cm höga.
    Men jag som är lite orolig av mig skulle nog gjort en till av dom största och haft i reserv (om inte annat - ifall något händer med en annan tårta)

Du kan använda den här uträknaren
    http://www.tartdecor.se/tartinspiration-1/beraknatartbitarochsugarpaste.html 
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-05-05 12:58:14 följande:
    Igår hade vi ettårskalas för sonen som fyller 1 år i morrn. Mumin är en stor favorit så det fick tårttemat bli :) Innehåll blev favosmakerna banan och jordgubb i dorm av mosad banan blandad med vispad grädde och jordgubbsmousse med färska jordgubbar i :) 
    Vilken fin Skrattande
  • Chicita
    annapia skrev 2013-05-05 17:22:51 följande:
    Jag har provbakat ett recept på mycket god och härligt mäktig chokl moussetårta. Det är en kladdkekebotten gjord på mörk fin choklad och sedan chokladmousse över detta när botten svalnat. Den håller ihop jättefint moussen är fyllig och fast och går bra att skära i MEN moussen glider lite ifrån själva kladdkakebotten när man skär i den. Hur går jag tillväga för att få stabilitet mellan botten och moussen?. Kan jag "smörja" med något emellan botten och moussen? Och i så fall vad? Jordgubbssylt, smörkräm, chokladglasyr? Det får inte vattna sig i själva moussen då tårtorna ska bakas dagen före de ska användas.
    Har du provat att skära bort det yttersta lagret (skorpan) på kladdkakebotten?
    Ytskiktet på kladdkakan kan vara väldigt hård samtidigt som den är lite fet, nästan som om du skulle lägga moussen på en oljad tallrik liksom.
    Så jag skulle provbaka och se om det går bättre om du på något sätt får en lite ruggad yta. Antingen genom att ta bort det yttersta skiktet, eller genom att skära snitt i ytskiktet så det inte blir så glatt... 
  • Chicita

Jag brukar göra sockerkaksbottnar till mina tårtor och eftersom jag delar dom (och alltså inte har moussen på skorpan - enligt min teori ovan) så har jag aldrig haft problem med att moussen liksom glider av. Så jag tror att det är värt ett försök i alla fall Glad

Men ja jag tror att det kan vara gott med något som bryter av till chokladen också.
    Varför inte försöka göra en sockerkaksbotten med citron eller apelsin Glad 

• Chicita
    ClaraH skrev 2013-05-05 21:50:53 följande:

Jag håller på att träna smaker på en tårta tills min dotter tar studenten. Det kommer att bli en trevåningtårta täckt med marsipan, rosenknoppar och studentmössa. Men nu var det till ett annat tillfälle så jag gjorde den som en sprinkle cake istället. Det var ite kul och jag lärde mig lite på det. Smaken var limemousse och jordgubbskompott. På studenten kommer jag att ha färska jordgubbar i istället.

Den såg jättegod ut, och det lät som goda smaker också Glad
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm