Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

SofiaMagdalena skrev 2013-06-04 19:48:20 följande:
    två våningar på den "stora" och sen blir det två 25cm brevid så det skall räcka till 68 portioner enligt den måtttabellen som du la upp förut :) Tänker mig att det är bra att ha lite extra om man är superduper sugen på tårta. 

60 gäster ungefär. 
    Ja alltså du kan ju ha det där hur du vill Glad
    Jag tror att mina formar skiljer 6 cm mellan varje storlek om jag inte minns helt fel. Så då är det en 3-cm kant runt varje våning och då ser det ju ut så här ungefär:

Så det skulle väl bli ungefär som om du ställde den översta delen på den näst understa, så får du ett hum om proportioner Glad

• Chicita
    trolldocka skrev 2013-06-18 03:42:52 följande:
    Tårtor är oftast godare om dom får stå till sig lite. Så jag ser alltid till att göra dom klara dagen innan dom ska ätas. Eventuellt dekorerar jag (alltså sätter dit dom förberedda dekorationerna) samma dag.

Jag har inte gått några kurser, jag har läst, googlat och testat.
    Det började med en kompis bröllop för snart 7 år sen då hon inte ville lägga massa pengar på tårtan men ändå ha en "cool tårta". Jag provbakade en som väl vart rätt ok, lite lappad och lagad då jag kavlade locket för tunnt, men annars såg den rätt ok ut.
    Sen gjorde jag en till tårta till maken när han fyllde och en av makens jobbarkompisar ville då att jag skulle göra en tårta till hans frus födelsedag. Och sen har det rullat på.
    Jag har lärt mig mer för varje gång jag har gjort en tårta. Och man lär sig ju även av misstagen man gör.
    Glad 

Det finns en jättebra grundkurs på DVD (som jag har länkat till i TS - Gunilla Wall) om man vill lära sig lite grundtekniker och få lite tips och tricks innan man sätter igång.
    Jag hade nog hållt på med tårtor ett år eller två innan jag köpte den DVD'n och jag lärde mig en hel del av den ändå Glad 
  • Chicita
    Emmalinnea skrev 2013-06-17 23:37:29 följande:
    Här är våran bröllopstårta som jag fick slänga ihop lite snabbt dagen innan bröllopet.
    Kul att få se resultatet Glad
    Den såg jättebra ut
  • Chicita
    okajsa skrev 2013-06-22 12:47:51 följande:
    Smiter in här med en fråga om sugarpaste. Min svärmor ska göra cupcakes som vår bröllopstårta och på det ska vi dekorera med blommor av sugarpaste. Vad ska man tänka på med tanke på blommorna?

Hur långt i förväg kan man göra dem? Hur bra håller de i rumstemperatur? Vilka andra nyttiga tips finns det?
    Tänk på att det finns olika sorters sockerpasta.
    Om du ska göra blommor för att dekorera med så skulle jag rekommendera något som kallas flowerpaste. Det stelnar och blir lite hårdare än sån sockerpasta man täcker tårtor med. Det gör att blommorna håller formen bättre.
    Om man förvarar färdiga blommor i en lufttät burk så kan dom hålla upp till 3 månader. Men självklart håller dom aldrig längre än vad själva pastan gör, så kolla datumet på den Glad 
  • Chicita
    afturelding skrev 2013-06-22 12:39:20 följande:
    Glutenallergi finns tack och lov inte. Och givetvis blir det laktosfri grädde och smör, det är b.la min mor som är laktosintollerant så jag bakar oftast med det istället :)

Min favorittårta innehåller citrus vilket ett par av gästerna är allergiska mot, så vi måste ha olika i vilket fall eftersom att jag inte vill vara utan den Flört  Och så blir det marsipan på den eftersom att alla ändå inte kan äta av den.

Sugarpaste är i princip omöjligt att hitta vegetariskt, och jag vill inte göra egen, så det måste tyvär hoppas över. Därför blir de andra två enbart spacklade, och därav min fråga om grädde eller smörkräm :)

Tack för dina tankar, jag tror faktiskt att det blir jordgubb-choklad-jordgubb. Eftersom att det ska vara två chokladbottnar och mousse gjord på 70% choklad så tror jag faktiskt inte att det blir så sött, eller?
    Jag skulle hellre spackla med smörkräm än med grädde eftersom man kan "göra" mer med smörkrämen så att säga.
    Kolla bara Lilo84'as fina tårta (bilden nedan)... Det går att göra med både grädde och smörkräm och jag vet inte vad hon använt. Men smörkräm håller "formen" bättre och det är inte lika stor risk att den blir grynig som grädde kan bli om man råkar vispa den bara lite för mycket.

Jag skulle nog tagit hallon - choklad - jordgubb om du inte vill göra något liknande som vi gjorde Flört

Vi hade två mörka chokladbottnar med mörk chokladmousse mellan, sen en hallonmousse och så två vanliga sockerkaksbottnar med vit chokladmousse mellan.
    Den vita chokladmoussen balanserar upp bra med lite sötma till den lite mer kraftigare och bittrare chokladmoussen och jordgubbar eller hallon ger lite syrlighet Glad
  • Chicita
    afturelding skrev 2013-06-22 17:14:54 följande:
    Jo, smörkräm tål väl värme bättre också har jag för mig? De står ju givetvis kallt innan servering, men de kan ju stå framme ett tag efter det. Tycker att grädde liksom skär sig lite efter ett tag. (men det kanske är det du menar med att den håller formen bättre)

Tyvär är det ungefär lika omöjligt att hitta vit choklad utan mjölk som det är att hitta sockerpasta utan gelantin, så det går bort. Men hallon är en bra idé! De är syrligare än jordgubbarna :) De färska jordgubbarna är redan väldigt söta tycker jag, men hittar vi bara de som är lite syrligare så kan man kanske blanda lite vanilj i kompotten? Då slipper man tillsätta socker. (hallon, jordgubbar, choklad och en hint av vanilj låter inte helt fel faktiskt).
    Ah synd... Jag tänkte inte på mjölken i den utan bara att den borde gå att göra med laktosfri grädde. Men du har ju helt rätt där Glad

Nu när du skrev vanilj så kom jag på en av dom absolut första tårtfyllningarna jag gjorde och det är nog en av de mest populära också även om jag faktiskt hade glömt av den...
    Det är hallon som är marinerade i vaniljvodka.
    Det ska vara typ 2-4 cl vaniljvodka till 5 dl hallon eller nåt. Så det är inget man blir full på även om man skulle trycka i sig hela tårtan. Det går alltså bra även till barn.
    Lägg hallonen i en skål över natten och häll på vaniljvodkan och rör om.
    Häll av vätskan på morgonen efter när du lägger ihop tårtan. (spara och krydda lite brännvin till hallonsnaps om du vill Flört )
  • Chicita

Jag har förvarat SP i frysen i över ett år och den har varit helt ok.
    Men tina den långsamt i kylskåpet innan du tar fram den och låter den få rumstemperatur.
    Den kan behöva lite extra knådning också innan den blir sådär riktigt elastisk igen Flört 

Hur mycket smet du ska ha i formen beror ju på hur stor den är Flört 
    Jag fyller mina formar till 2/3
    Jag klär dom också invändigt med bakplåtspapper och låter pappret sticka ut en bit över kanten så man har lite "spillkant" 

• Chicita
    Sudditjuven skrev 2013-07-09 12:39:14 följande:
    Hur länge håller blommor i sugarpaste? Eller ja.. hur länge är de ätbara? :)
    Beror på hur dom förvarats.
    Om dom förvaras torrt och svalt så håller dom i upp till 3 månader (eller om förbrukningsdagen på förpackningen med SP dom är gjorda av är kortare så är det ju det som gäller Flört
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-07-11 12:48:52 följande:
    Så här blev den färdiga tårtan. En liten våningstårta ;)

Fin Glad
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm