Inlägg från: BlomAnna |Visa alla inlägg
  • BlomAnna

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Det finns svart marsipan att köpa på tex tartdecor.se eller kakaburken.se

Du kan även färga vit marsipan men det är svårt at få det ritkgit bra tycker jag.

• BlomAnna
    nixteina skrev 2012-08-26 21:58:44 följande:
    Gud vad duktiga ni är! 
    Jag undrar hur man gör när man har en två eller trevåningstårta där hela tårtan sitter ihop? hur bygger ni upp den?
    Jag vill slippa sneda eller stående tårtställningar med mellanrum emellan tårtorna. Så mycket snyggar när allt sitter ihop! :)
    Mina tips är:
    Se till att ha ordentlig fast tårtfyllning och inte för tunga bottnar. 
    Varje tårta står på ett papp "fat"
    Sätt "stöttor" i tårtan där nästa tårta ska stå.
    Öva några gånger innan det är dax

• BlomAnna

Jag ska baka tårta till en kompis son. Den ska vara klar i morgon kanske ska tilläggas. Den ska innehålla Ahlgrensbilarfluff och jordgubsmousse. Jag har bara gjort fluff med chokladbas (reisen, after eight, dumle etc.) och då har det varit lite tjockare än grädde när det stått i kylen. Fluffen jag gjort nu är som en pannacotta i konsistensen. Ska den vara så eller jag gjort nåt galet? 

• BlomAnna
    Chicita skrev 2012-09-06 21:44:39 följande:
    Bra fråga, jag har aldrig gjort fluff någon gång, tänkte testa det, men alla vill alltid ha mina vanliga mousser av någon konstig anledning Förvånad

Jag ska också göra tårta, har precis satt in den vita chokladen för chokladsmörkrämen i micron och försöker smälta den försiktigt...
    Så himla lätt att bränna vid choklad Obestämd 

Det ska bli en 60-årstårta till en fd jobbarkompis pappa.
    Problemet är att jag inte känner honom alls.
    Han gillade bilar och sport. Inga önskemål om hur tårtan ska se ut...
    Få se vad jag hittar på.
    Har täckt tårtan med vit sockerpasta i alla fall, hann inte ställa mig och färga nu. Men jag funderar på att skära ut ett brett band i röd marsipan (eller var det sockerpasta?) som jag köpte för att använda på en tårta som blev avbokad. Och sätta det bandet runt kanten på tårtan och sen spritsa gräs (färgad smörkräm) över hela tårtan och ställa dit en eller ett par bilar och kanske någon fotboll eller nåt 
    Ja alltså fluffet blev väl inte direkt fluffigt mer som en smörkräm...men den smakade gott så den fick hamna i tårtan ändå
    Blev hyffsat nöjd med tårtan i stort måste jag säga. Kanske försöker lägga ut en bild senare.

Svårt att dekorera tårta när man inte har nåt att gå på liksom men det låter väl bra med bila och en fotboll
  • BlomAnna
    eml33h skrev 2012-09-07 15:28:20 följande:

Håller den ihop då?

Och vad är spackla i tårtsammanhang? Vad ska man spackla med och varför?
    Ska ha en marsipantårta, så det gäller väl att den inte är för lös så att man kan forma marsipanen runt.. ?!

Dumlefluff blir ganska löst eller ja liksom som vispadgrädde så det funkar inte så om man ska göra våningstårta. Jag brukar ha alltid ha fluff på översta botten så att säga annars vill det gärna flyta ut när man ska bre ut moussen eller vad man ska också. Exempel: botten;hallonmousse;botten;dumlefluff;botten;"spackel"
  • BlomAnna
    eml33h skrev 2012-09-07 16:53:40 följande:

Men det funkar bra om man inte ska ha en våningstårta eller?

Tänkte göra flera marsipantårtor, men dom ska inte stå på varandra.

Ja då funkar det bra. Var noga med att inte grädden kokar och att det får stå i kylen ett bra tag. Jag brukar låta det stå i kylen över natten innan jag vispar det. 
  • BlomAnna
    ClaraH skrev 2012-09-07 22:30:32 följande:
    Tack för tips. Nä, det dröjer nog innan jag vågar mig på en våningstårta, fast det är ju kul med utmaningar. Till bröllopet blir det nog en mycket hög istället. Vi kommer inte att vara så många. Det är min son som gifter sig, ungefär ett år senare än sin mamma
    Alltså jag har sett massa bilder på dig och du ser då rakt inte ut som någon som är gammal nog för att ha en son som ska gifta sig. Ska be till alla gudar att jag med får vara så snygg när det är dax för mina barn att gifta sig!

För övrigt tycker jag din tårta var jätte fin. Jag har köpt tårtkartonger dels från tartdecor.se men även från konditoriet som ligger i närheten. Har man tårtan på en sån ordentlig pappbricka (brukar vara guldiga/silvriga) ligger den stadigt i tårtkartongen tycker jag, men man kan ju inte lägga kylklampar direkt på dessa. Jag har lagt kylklampar i en plastpåse, lagt en handduk över och sen ställt kartongerna på...gäller bara att det blir stadigt. Men ska man inte transportera så långt och det inte är 25 grader varmt tycker jag inte att det behövs kyla. Om man tar dem från kyl till kyl vill säga och inte gör en massa stopp på vägen  
  • BlomAnna

Bild på traktortårtan. Gjorde "vanliga" bottnar i långpanna, fyllde med ahlgrensbilarfluff (som inte blev fluff) och jordgubbsmousse, spaclade med grädde och täckte med marsipan.
    Ursäkta röran runt omkring tårtan

• BlomAnna
    Mallis12 skrev 2012-09-09 23:11:26 följande:
    Den hade min son blivit tokig i! Fin! :)
    Ahlgrens bilar innerhåller gelatin så även om man tar mindre godis så blir det stelt, iaf för mig. Men jag brukar hälla i lite mer grädde när jag ska vispa det sen. :)
    Tack! Dottern blev också väldigt förtjust i den så det få nog bli en till henne med när hon fyller i oktober.
    Jag hällde också i mer grädde när jag vispade. Var dock orolig att det skulle bli typ smör om jag vispade för länge så jag vågade inte vispa så länge. Konsistensen blev typ som smörkräm eller pannacotta men det smakade ju Ahlgrensbilar iaf  
  • BlomAnna
    Grodprinsens brud skrev 2012-09-15 12:35:42 följande:
    Just Ahlgrens måste man ta max 60 gram per 3 dl grädde tror jag att det är annars blir det bara bredbar kräm. Har insett detta den hårda vägen även om krämen också blev god =) 
    Jag tog 60gram till 3 dl grädde men det blev kräm ändå
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm