Inlägg från: BlomAnna |Visa alla inlägg
  • BlomAnna

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Pyssligheter skrev 2012-09-17 18:55:00 följande:
    Hörni alla duktiga bagare, nu behöver jag lite hjälp. Jag gillar verkligen att baka men ska beställa vår bröllopstårta (antagligen Ica Maxi), men tänkte provbaka lite hemma till helgen då det är lite kalas för att få inspiration och testa lite smaker inför en beställning. Just nu är jag inne på nån variant med kladdkake/browniebotten och jordgubbsmousse. Då jag inte bakat någon moussetårta tidigare (bara frysta varianter) så har jag lite frågor; om man vill ha flera bottnar (kanske två eller tre som i en "vanlig" tårta), kan man ha brownie/kladdkakebotten i alla tre delar eller ska man ha en vanlig chokladsockerkaksbotten i mitten? Och vad skulle ni tipsa om för fyllning utöver jordgubbsmousse? Vaniljkräm? Chokladmousse? Vad ska jag spackla/täcka tårtan med? Ingen sugarpaste! Jag vill ha en tårta som ser god ut och inte plastig ut som jag tycker att de flesta sp-tårtor gör. Såg nån bild på en tårta med "marängstavar" runt omkting, mycket snyggt!

Ge mig era bästa recept nu på både kladdig chokladbotten och jordgubbsmousse och gärna tips på övrig fyllning, montering och dekoration! :) 
    Alltså om man gör en "vanlig" moussetårta brukar man ju bara göra en våning och inte täcka men jag använder ofta mousse som fyllning men då lite lösare i konsistensen. Jag skulle nog bara ha kladdkake/browniebotten nederst eftersom det lätt blir tungt. Gör man däremot en riktigt fast mousse som en sån där "vanlig" moussetårta borde det funka om man gör tunna bottnar.

Till jordgubbar och choklad är ju alltid en god kombo. Citron och jordgubb är också galet gott tycker jag. Ska du desutom täcka med marängstaver eller liknande är det gott med nåt syrligt. 

Här är några favorit recpet på moussetårtor.Inga jordgubbsmousser men man kan ju kombinera lite som man vill. Ta en botten från ett recept och mousse från ett annat.
    http://www.alltommat.se/recept/Hallonmoussetarta-pa-chokladkokosbotten-9604
    http://sarahbakar.blogspot.se/2011/08/moussetarta-med-brownie-citrus-och-vit.html 
    http://www.hemmetsjournal.se/mat/Moussetarta-med-choklad-och-mango/recept-5192
    http://www.hemmetsjournal.se/mat/Citronmoussetarta/recept-4168 
  • BlomAnna
    Pyssligheter skrev 2012-09-19 16:52:18 följande:
    Tack för svar! Jag tänkte alltså mousse som fyllning och inte som en sån "vanlig" moussetårta, det tycker jag känns lite tråkigt. Jag vill liksom åt mer tårt-känsla. ;) Men jag ska kika på länkarna!
    Hehe jag ÄLSKAR moussetårta både att baka och äta så vi ska ha det som bröllopstårta

Mousserna i recepten kan nog bli väl hårda om man ska ha dem som fyllning...Jag skulle kunna rota runt i mina recept och kolla vad jag har för fyllningsrecept där om du vill. Gjorde jordgubbsmousse till traktortårtan jag lagt in bild på här i tråden.  
  • BlomAnna
    Pyssligheter skrev 2012-09-22 09:25:36 följande:
    Gärna! :)
    Använde detta till traktortårtan...Glömde dock limen men det går ju lika bra ändå Har man en annan fyllning som är väldigt söt bryter dock limen av väldigt fint tycker jag. Moussen blir fast men bredbar om du förstår hur jag menar  

Jordgubbsmousse med lime
    250 gram jordgubbar
    2 dl vispgrädde
    1 dl florsocker
    1 lime 
    4 msk gelésocker multi

Vispa grädden ihop med florsockret. Ställ i kylen
    Mixa jordgubbarna, till ösnkad konsistens (lite bitar i tycker jag är gott)
    Ta 1 dl av jordgubbsmixen och lägg i en kastrull. Tillsätt gelésockret och låt koka ca ½ minut. Låt svalna något och blanda sedan ner i resterande jordgubbsmix
    Riv i limeskalet
    Vänd ihop med den vispade grädden och ställ i kylen ett par timmar.
    Räcker till ett lager typ beroende på hur tjockt med mousse man vill ha så klart
  • BlomAnna
    Krystal skrev 2012-09-26 00:56:26 följande:

Nu kommer kanske en mycket dumfråga..tycker kanske vissa, men jag måste fråga

Marsipan och Sockerpasta (sugarpaste), vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Har fått för mig att ena ska vara mjuk och den andra ska vara hårdare...men hur fel har jag?

Största skillnaden är väl innehållet men det kanske inte var det du menade?
  • BlomAnna

Nu har jag snart varit fru i en vecka...Känns lite svårt att fatta fortfarande Lever fortfarande i lite lyckorus  men det börjar bli dax att landa igen. Dottern fyller snart 2 år så det ska planeras kalas men jag känner att jag har dåligt med fantasi...Vad skulle ni baka till ett två års kalas? Det kommer ju i huvudsak vuxna + några barn i varierande åldrar. Det är dock inget barnkalas...

• BlomAnna
    Chicita skrev 2012-10-05 16:08:08 följande:
    Jag skulle nog ha gjort en minitårta till födelsedagsbarnet som denne får pilla med bäst hon vill sen.
    Kanske lite extra gottis på den (alltså typ godisfluff i tårtan och godis som dekorationer på den eller vad hon nu gillar (och får äta).

Till resten skulle jag nog faktiskt kört en lite gammaldags fikabuffé med bullar, olika sorters kakor och kanske gamla hederliga "rulltårtsbakelser" Glad 
    Det är allt för mycket avancerat bak i dag. Sällan som man kan få en riktigt god kaka eller hembakt bulle utan alla ska liksom "bräcka" varandra med avancerade bakverk... 
    En minitårta  var en bra tanke... Får fundera på det.

Håller helt med dig det ska vara så hila fancy och ofta känns det som att man lägger allt krut på hur det ser ut och hur avancerat det är och smaken är inte alls lika viktig. Jag har tänkt att göra en del småkakor tänkte jag. Dels för att man kan göra dem "långt" i förväg och dels för jag tycker det är roligt att göra dem. Så blir det kanelbullar förstås annars blir svärfar besviken  
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-10-07 22:25:08 följande:
    Vi hade kanelbullar och 4 sorters kakor som "midnattsfika" på bröllopet.
    Och det var superuppskattat även om de flesta var så mätta fortfarande att dom inte orkade äta något av det Oskyldig 
    Men just att det var hederligt hembakt med normalstora lite ojämna bullar och småkakor som man faktiskt kunde ta 2-3 stycken av om man ville istället för dom där jättekakorna som är så moderna nu...

Så ja back to basic tror jag på.
    Man kan ju imponera lika mycket genom att ha många saker att välja på även om det är 7 sorters mördegskakor liksom. Och det är ju mer ovanligt i dagens fikakultur, så det blir lite unikt Glad 
    Då tänker vi lika du och jag. Jag skulle vilja ha ett litet café där man kan beställa sju sorters småkakor och få det på ett sött litet våningskakfat...
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-10-07 22:36:29 följande:
    Ja eller bara kunna ta flera småkakor till kaffet istället för att välja bland jättekakorna och få en enda...
    Jag och några kompisar brukar köpa varsin sak. Någon köper en bulle och andra kakor och sen delar vi på dom så vi får lite av varje.
    Jag har funderat på att starta ett café men det finns redan allt för många här i stan Obestämd 
    Smart  

Jag har också haft de funderingarna men det känns som om det är galet med jobb och galet osäkert om man ens kan plocka ut någon lön....Känns lite väl osäkert när man har familj... 
  • BlomAnna
    StinaAnders skrev 2012-10-20 09:08:13 följande:
    Ja, det är min favorit med.

Men på en del ställen har jag fått fruktcoctail i och det var inte så gott, jag vill ha orginalet med mandarinklyftor.

Ska göra en prov-variant sen och lovar att återkomma med detaljer.Glad
    Jag brukar göra med hallon istället för mandariner. Tycker det är mycket godare Har även provat med inlagnda persikor också gott.

Jag har hjort den i lager alltså bakat två långpannor och sen lagt dem på varandra med grädden i mellan. Funkar kanon.

• BlomAnna

Ja det kanske det blir som  

Har 6 st äggvitor i kylen eftersom jag behövde 6 äggulor till moussen jag gjorde till tårtfyllning idag.... Vet inte jriktigt vad jag ska göra med de där äggvitorna...Maräng känns lite trist liksom.Funderar på Jitterbuggare...Har aldrig gjort det förut. Nån som gjort det? Är det svårt att få dem bra? 

• BlomAnna
    ThereseV skrev 2012-11-23 14:25:06 följande:
    Jag tänkte ge mig på att baka min första tårta "på riktigt" och nu känner jag hur lite koll jag har haha. Jag vet att jag såg ett recept på tårtbotten någonstans här på bt men nu hittar jag inte igen det, finns det kanske någon här som sitter på ett grymt recept (och tips på hur man lättast delar den) ? :) 
    Sedan undrar jag om någon har något bra tips på god chokladfyllning, och hur mycket räknar man med för ett lager? 

Jag bukar använda det här receptet till tårtbotten jag ska dela... bakgladje.blogspot.se/2011/03/tartbotten-tre-lika.html
    Om jag gör i lågpanna brukar jag göra detta:
    4 ägg
    2 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver
    Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i äggsmeten. Smörj och bröa en långpanna, häll i smeten och grädda ca 10-20 minuter i 225 grader. (jag brukar använda bakplåtspapper istället för att smöra och bröa)

Gjorde för ett tag sen riktigt goda citron och lakrits cupcakes...

Recept finns på bloggen om ni vill prova annavirrpannan.blogg.se

• BlomAnna

Oj nu var det ett tag sen jag var inloggad här. Blev alldeles nyss tillfrågad om jag kan baka en vänninas bröllopstårta. De har lila och vit som färgtema och vill gärna att tårtan ska gå i lila toner...Själva utseendet tror jag jag vet hur jag vill göra med men vad skulle ni välja för fyllning? Bröllopet är i slutet av maj så min första tanke var ju något vårigt men det vore ju coolt om fyllningen också var åt lila hållet men vad kan man göra förutom något med blåbär?

• BlomAnna
    Chicita skrev 2013-01-07 09:57:27 följande:
    Fyllningen går ju alltid att färga om man vill. Glad

Men varför inte vit chokladmousse och sen fluff på violpastiller (ingen aning om det blir gott, men du får testa i liten skala först).
    Jag skulle nog brett ett tunt lager med limecurd under den vita chokladmoussen då också, bara för att få in något lite syrligt i tårtan. 
    Ja jag funderade på nån form av violfluff eller så. Tänker att det också blir en lite "annorlunda" smakupplevlse, inget man förväntar sig kanske... Måste bara kolla så de gillar viol
  • BlomAnna
    Krila skrev 2013-01-07 21:58:24 följande:
    Men när man köper vanliga prinsesstårtor på bageriet så är det ju bara grädde och marsipan rätt på de? De har hållt sig fina över natten i kylskåp för mig i alla fall.

Ska marsipanen ha en viss temperatur?

Försökte mig på att göra sockerpasta en gång, det gick åt helvete=P Och det verkar inte så lätt att få tag på i vanliga affärer. 
    Om man tittar noga är det inte helt ovanligt att bagerier har lagt ett tunt lager "botten" ovan på gräddet och sen klätt tårtan. Annars penslar de troligen marsipanen med olja som Chicita. Det brukar jag göra och då svettas den inte jag gör likadant med sockerpasta för att undvika svettningar
  • BlomAnna
    ThereseV skrev 2013-01-08 21:46:23 följande:
    Vill man inte krångla med att spackla så kan man ju täcka tårtan med mmf :P
    Har aldrig provat mmf...Vad är det och hur funkar det?
  • BlomAnna
    ThereseV skrev 2013-01-19 23:08:12 följande:
    Jag antar att det fungerar på samma sätt som sugarpaste och liknande, förutom att du inte behöver spackla med något speciellt. Jag har bara gjort två täckta tårtor och på båda dom har jag anvät mmf så jag kan inte jämföra hur det är mot för annat. Jag spacklade tårtorna med grädde och hade dom i kylen på gränsen till för länge och dom såg lika fina ut hela tiden:P 
    Ok...det kanske man skulle ta och prova nån gång då.

• BlomAnna

Jag behöver hjälp att räkna hur många tårtor jag måste göra och hur mycket marsipan jag behöver för att täcka dem. Jag skall göra en bröllopstårta för 100 personer. Jag kommer ha tillgång till en tårtställning som har plats för 2 st som är 30 cm 2 st som är 25cm och 2 st som är 20 cm. Hur många räcker det till tror ni? Hur många fler förutom dessa behöver jag göra och hur mycket marsipan går det åt?

Tack på förhand! 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm