Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Milli skrev 2013-11-03 20:52:51 följande:
    Tack! Förstår ditt tänk, jag har ju bara fått 2 kommentarer här och de är ju inte många mer än 0 =) Men jag har ju mellan 1000-1300 besökare varje dag i bloggen och även massa på facebookgruppen men trots de så är de ofta som jag aldrig får någon kommentar å de är såklart jättetråkigt men så gör jag de ju inte för att få kommentarer heller utan för att jag tycker de är roligt och vill visa vad jag gjort och kanske inspirera andra :)

Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare eller inte kommeterat dina tårtor men jag kollar ofta BT på mobilen och jag tycker de är så krångligt att svara där för jag ser inte hela meddekanderutan när jag skriver så de känns som att skriva i mörktet typ och man får chansa på att man skrivit rätt överallt ;) Men den tårtan du har i startinlägget älskar jag, den är verkligen skitcool :) 
    Äsch jag var inte särskilt seriös Flört
    På min hemsida går det inte ens att kommentera tårtorna - om man inte går in och skriver ett gästboksinlägg Glad
    Och jag har ju även valt att inte lägga ut hemsideadressen här. Jag är lite försiktig och vill inte att någon ska tro att jag gör reklam liksom. Jag tycker att det är jättekul att se allas tårtor och andra bakverk här i tråden. Oavsett vilken nivå det ligger på. Jag tycker nästan att det är för få gräddtårtor med fruktdekorationer (såna där vanliga "födelsedagstårtor" som är standard i de flesta hem) och bullar, kakor osv 

Tack Glad 
    Det är en av mina favorittårtor...
    Skulle vara en tårta för en vuxen med en "Nemo". Så jag ville försöka använda lite lugnare färger än vad man gör på en barntårta. Och jag tyckte att det blev riktigt bra i slutänden Solig 
  • Chicita
    aminis skrev 2013-11-04 14:39:52 följande:
    Den såg god ut Glad
    Det syns att ni har försökt få sockerpastan att räcka längre än den ska, den ser nämligen lite tunn ut...
    3-4 mm tjock skulle jag rekommendera att ni försöker hålla den Glad 
  • Chicita

Puffar upp den här tråden.
    Jag söker nämligen "världens bästa recept på lussekatter"
    Har du kanske det jag söker? Solig 

• Chicita
    snowstars skrev 2013-12-04 20:18:59 följande:
    Läst senaste buffé? Där fanns ett recept där de tydligen testat sig fram till den godaste lussebullen. En kompis hade provbakat dem och jag måste säga att de blev väldigt saftiga.
    Nej det har jag inte sett... Kanske kika lite i reklamhögen då Skrattande
  • Chicita

Vad kul att få se lite nya bilder Glad

Pepparkaksholkarna var ju jättefräna Kattugglan Skrattande

• Chicita

Välkommen in i tråden lantgrodan Glad
    Kul med något annat än tårtor också 
    Låter som goda muffins. Kan vara värt att prova Skrattande 

• Chicita
    snowstars skrev 2014-01-04 20:15:46 följande:
    Behöver tips på tårtfyllningar. Jag fyller år här i dagarna och vill öva på att göra tårta. Dock är man ju lite less på allt sötslisk här efter jul så jag undrar om någon har tips på fräscha fyllningar? Tänkte täcka tårtan med swiss meringue butter cream, smaksatt med citron. Någon?
    Vispa grädde och limecurd (eller lemoncurd) ihop.
    om fyllningen känns för lös så kan du ha i lite gelatin Glad 

Jag har vispat grädde med hallonsylt + gelatin också och tycker att det också brukar bli rätt bra. Speciellt om man sen blandar ner väl avrunna (kanske till och med mosade) hallon i det 
  • Chicita

Jag skulle också satsa på skärfast mousse. Tårtorna brukar bli kladdiga med degiga bottnar också annars om inte moussen är fast nog Glad
    Har inte provat passionsfruktsmousse men jag kan tänka mig att det blir lite sött. Hallon kan bli både supersött och syrligt beroende på hur man gör. Men det går ju att ha i lite citronjuice i hallonmoussen så blir den inte så söt Glad

• Chicita
    frkmaria skrev 2014-01-06 17:10:37 följande:

Åh den där regnbågskakan såg riktigt smaskig ut Solig
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm