• AndroSid

Barnfritt - hjälp med formulering!

Vi är nog rätt så direkta... På vår hemsida (där all information om bröllopet står) har vi texten:

Vänligen notera: till vigseln är även minderåriga varmt välkomna, men till festen äger ingen under arton (18) år tillträde.

Jag funderar dock på att lägga till att ammande spädbarn är undantagna - har ingen riktig koll på om vi har några sådana bland gästerna, men bättre att ta det säkra före det osäkra.

• AndroSid
    BettyBoop skrev 2011-12-18 20:28:18 följande:
    Jag tänker ju att inbjudan gäller dem som står på just själva inbjudan. Dvs föräldrarna. Nu är de flesta av barnen småbarn så om man skriver barnfritt, så borde det väl vara tydligt? Eller behöver man skriva åldersgräns?

Gillade Bride to be 2012's formulering: " Vi älskar barn men denna dag firar vi i vuxet sällskap." så tror vi kör på något sådant.. Men är ändå osäker på om man inte borde lägga till förklaring om varför.. Vill verkligen inte att folk ska bli sura. Men det är kanske oundvikligt?

Och tack för alla råd!
    Alltså, tyvärr tror jag inte att alla antar att inbjudan bara gäller de som står på inbjudan...
    Det är därför vi har valt att skriva en åldersgräns.
  • AndroSid
    BlackWIngedAngel skrev 2011-12-18 21:44:51 följande:
    Jag fick lära mig, via tips från någon erfaren BT-medlem, att korrekt etikett är att inbjudan till föräldrar även innefattar minderåriga barn. Alltså är det inte fel av föräldrar att utgå ifrån att barnen är välkomna om man inte uttryckligen har skrivit barnfritt.
    Jaså, är det så? Det var mer än vad jag visste!
    Men än större anledning att tala klarspråk alltså...
  • AndroSid
    gbg2012 skrev 2012-01-06 11:34:29 följande:
    Vi har gjort 40 inbjudningskort och så kommer jag nu på att 7 av korten har vi inte skrivit att det är barnfri fest(till de som har barn). Men vi har skrivit detta på hemsidan. Hur hade ni gjort? Min M2B tycker inte vi behöver ha med en extra flyer. Vad tycker ni? 
    Prata med familjerna som har barn? Glad
    Så har vi gjort när vi delar ut våra inbjudningar, helt enkelt sagt att barnen är välkomna till vigseln men att sedan så är det barnfritt. Ingen som har tagit illa upp utan jag tror att folk har uppskattat att få höra det direkt.

(Det står även på vår hemsida, men vi tänkte vara lite extra klara i och med att vi ändå delar ut inbjudningarna personligen)
Svar på tråden Barnfritt - hjälp med formulering!