Barnfritt - hjälp med formulering!
Jag själv (iofs barnlös i ett halvår till) förstår inte varför det ska lindas in så väldans med rim och långa utläggningar... Jag tror att minst risk för missförstånd är om man skriver klartext, kanske något i stil med att "festen är barnfri/för gäster över 15 år med undantag för ammande spädbarn" (det finns ju de som ammar tills de är fyra, och det är kanske inte vad man tänkt), eller vad man nu har bestämt för gräns för deltagandet.
Vill man förklara anledningen (vilket jag absolut inte tycker att man ska behöva göra) så kan man väl göra det i något bifogat infoblad där man skriver om eventuella övernattningsställen eller annan övrig info om man har tänkt att bifoga den typen av information. Annars får man väl ta den diskussionen över telefon när de inbjudna osa:r om de har åsikter om barnfrågan.
Om det är ett så stort problem att festen är barnfri att man måste bråka om det så tror jag faktiskt inte på någon större förståelse från föräldrarnas sida oavsett anledning. Eftersom universum cirkulerar kring just deras barn så kan ni säkert ställa fram bara en enda extra stol till just deras barn, som ju förtjänar att få vara med på ert bröllop... typ...