• Styrka

Om man inte vill ha tårta till efterrätt? Tips efterlyses!

Helu alla bröllopsplanerare!

Vi har nu kommit sålångt att de flesta stora bitarna är klara och nu börjar jag fundera på maten. Efterrätten närmare bestämt. Min sambo och jag har heelt olika smak när det gäller efterrätter. Jag älskar choklad i alla dess former, sambon not so much. Han gillar mer salt. Ska det vara sött är det nästan bara glass som gäller. Schwartzwaldtårta kan gå an, men jag tycker det är för mastigt, och lite tråkigt. En riktigt fin chokladkaka med lyxglass till? Fruktsallad är uteslutet, sambon hatar det och det finns stenfruktsallergiker.

Kort sagt; jag behöver inspiration! Fler idéer!

Vilka efterrätter kan funka? Det behöver inte vara så traditionellt, jag behöver nån som pushar mig 'outside the box'.

Hoppas ni kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Om man inte vill ha tårta till efterrätt? Tips efterlyses!
  • Ekorren

Gör en efterrättsbuffe med olika godsaker, smågodis, småkakor, cheescake, kladdkaka, olika muffins, glasstårta m.m. Då kan alla ta vad de vill och det känns lyxigt med en hel buffe utan att det egentligen är så dyrt :)

• Dannedo

Jag är ju stort fan av bröllopstårta, och jag tycker det är tråkigt att helt stryka konceptet med våningstårta med brudpar på toppen. Varför inte ha en riktigt god fransk chokladkaka (en lite finare variant på kladdkaka) med glass eller sorbet till? Då kan ni ha en liten, fint "pyntad" kaka som ni skär upp till er, sedan kan gästerna serveras samma sorts kaka men färdigt upplagd. 

En annan variant som jag såg någon gång var någon som gjort som en klassisk våningstårta men av dessertostar, alltså hela "kakor" av brie och liknande staplat som en tårta och så kex och tillbehör bredvid. Och så kanske några goda chokladpraliner till kaffet?

Bara för att din man inte är så förtjust i söta efterrätter så betyder det ju inte att ni behöver skippa det, de flesta vill ju ha något sött för att runda av en middag, för att få en liten blodsockerkick så man inte blir för "däst". Det behöver ju inte vara mycket, en liten chokladmousse eller ett par tryfflar  räcker bra. Och så kan ni ha ett bord med salta snacks och ostar efteråt under festen. 

Något som många som inte är så förtjusta i efterrätter och bakverk faktiskt brukar gilla så är ju faktiskt cheesecake. Går att göra jättegod och lyxig choklad cheesecake som inte blir så överdrivet söt eftersom färskosten gör den lite syrlig. En fryst chokladcheesecake borde väl vara en bra kompromiss mellan ditt chokladbehov och att han gillar glass?

• aniara

Pannacotta med hallon och saltlakrits?
    Något chokladigt med havssalt?
    Vad tycker sambon om syrligt, ex citron- och limepaj? 

• Oniq

Vi hade efterrättsbuffé & godisbuffé eftersom jag inte är ett fan av tårta alls.

Fruktsallad Chokladcupcakes (laktos och glutenfria) Päronpajer Chokladbollar Chokladpudding (portioner i glas) Strutsglass (vaniljsmak, hjortronsmak, vinbärssmak) Kladdkakor

Desserttillbehör
    Grädde Chokladströssel Chokladsås Glass Tuttifruttiströssel Vaniljsås Kolasås

Godisbuffé

Dumlesnacks Djungelvrål Polly Geléhallon Godisremmar (lakris, kola, jordgubb, zoo) Marshmallows Klubbor Riesen Gott och blandat
    Det var väldigt uppskattat och ingen yppade ett ord om att det 'saknades' någon tårta.
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Dannedo

Efterrätts- och godisbuffe är ju faktiskt väldigt fint. Men kan man inte ha ett våningfat med t.ex lite cup cakes och ett brudpar högst upp iallafall? (Undrar hon som inte drömde om brudklänning när hon var liten, utan bröllopstårtan, och är alldeles för barnsligt förtjust i cake toppers för att det ska vara sunt... :D   )

• Chicita

Choklad och salt går väldigt bra att kombinera.

En kraftig mörk chokladmousse strösslad med havssalt och en klick grädde (smaksatt med exempelvis whisky) skulle jag nog rekommendera.
    Eller möjligtvis tryfflar med havssalt till kaffet och kanske lingonkokta päron med en sås gjort på messmör som efterrätt...

• Styrka

Tack för alla tips!

Frusen chokladcheesecake verkar lovande!
    Pannacotta är ju oxå mumsigt!

Eller en mumsig fransk chokladkaka, som som Dannedo tipsade om, med lyxig glass till? *funderar*

Ska kolla på våra favvo-cateringmenyer och se vad de erbjuder oxå.
    (Det kanske var info jag borde bifogat, att vi caterar maten?)

• darkHorse

Om ni caterar all mat kan det nog vara svårt att få tag på, men exempelvis popcornglass eller glass med en överraskande sås och spännande tillbehör till kan göra det till en annorlunda efterätt.

• Chicita

Ja det blir ju svårare om man inte kan laga efterrätten själv. Man blir ju lite låst av cateringfirmans menyer.
    Men det kan hända att dom är villiga att anpassa någon av sina efterrätter också.

• daniiel

Jag tycker också, som någon skrev ovan, att några olika tryfflar kan vara nog så gott och tillräckligt efter en middag. Kanske man kan servera en ostbricka också? Det är ju lätt att ordna själv, även om man ordnar resten av maten via catering.

• Annelien

Jag lyckades inte så bra med att posta mitt förra inlägg, så provar igen :)

Vill tipsa om spettekaka som bröllopstårta, de är fina och det blir väldigt gott med glass och färska bär till.
    Ska försöka bifoga en bild av hur de kan se ut.

• sandraochdaniel

Pannacotta är ett busbra alternativ...spec. om man tänkt göra maten själv. Går att göra i förväg och gör man den i tex långpanna med gladpack i botten kan man sedan skära upp portionsbitar.

Smakkombinationerna kan varieras i oändlighet men jag vill slå ett slag för youghurt pannacottan http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=14504 som både är smalare och inte fullt lika mäktig.  Vill man stila lite extra kan man göra pannacottan i omgångar med olika smaker och på så sätt få den i skiktade lager. 

• Dannedo

Min erfarenhet är att det flest restauranger och cateringfirmor är ganska flexibla om det är något i menyn man vill ändra eller lägga till. Dessutom ska dom ju kunna det här med mat så fråga vad dom tycker att skulle passa!

• Styrka

Wow, vad massa inspiration! Spettekaka var ju verkligen outside the box, tack för tipset!

än så länge ligger www.hembestallning.com/meny/meny_deserter.html bäst till, tycker de har flera goda efterrätter! Chokladmoussediamant med hela hallon låter gudomligt, och vitchockladpannacotta med kladdkaka får ju full pott från min sida iaf, den har allt jag gillar!

(Börjar tänka att om sambon inte gillar efterrätter får han väl låta bli, då? *flinar*)

• Dannedo
    Styrka skrev 2012-01-04 20:47:09 följande:
    (Börjar tänka att om sambon inte gillar efterrätter får han väl låta bli, då? *flinar*)
    Jag tycker att du tänker helt rätt. Det vore ju lite skillnad om det var så att han avskydde t.ex choklad och ni ändå bestämde att ha det som efterrätt, för jag tycker att det är väldigt trevligt om maten som bjuds är lite av en återspegling av vad brudparet gillar. Men eftersom han inte gillar efterrätter överhuvudtaget så blir det ju lite svårt att vara honom "till lags", eftersom det hör till en finare middag att det ska finnas någon typ av efterrätt, om det så bara är en liten pralin eller kaka till kaffet. Han får väl välja huvudrätt eller nattamat eller nåt, så blir det rättvist :)
Svar på tråden Om man inte vill ha tårta till efterrätt? Tips efterlyses!