Inlägg från: Dannedo |Visa alla inlägg
  • Dannedo

Om man inte vill ha tårta till efterrätt? Tips efterlyses!

Jag är ju stort fan av bröllopstårta, och jag tycker det är tråkigt att helt stryka konceptet med våningstårta med brudpar på toppen. Varför inte ha en riktigt god fransk chokladkaka (en lite finare variant på kladdkaka) med glass eller sorbet till? Då kan ni ha en liten, fint "pyntad" kaka som ni skär upp till er, sedan kan gästerna serveras samma sorts kaka men färdigt upplagd. 

En annan variant som jag såg någon gång var någon som gjort som en klassisk våningstårta men av dessertostar, alltså hela "kakor" av brie och liknande staplat som en tårta och så kex och tillbehör bredvid. Och så kanske några goda chokladpraliner till kaffet?

Bara för att din man inte är så förtjust i söta efterrätter så betyder det ju inte att ni behöver skippa det, de flesta vill ju ha något sött för att runda av en middag, för att få en liten blodsockerkick så man inte blir för "däst". Det behöver ju inte vara mycket, en liten chokladmousse eller ett par tryfflar  räcker bra. Och så kan ni ha ett bord med salta snacks och ostar efteråt under festen. 

Något som många som inte är så förtjusta i efterrätter och bakverk faktiskt brukar gilla så är ju faktiskt cheesecake. Går att göra jättegod och lyxig choklad cheesecake som inte blir så överdrivet söt eftersom färskosten gör den lite syrlig. En fryst chokladcheesecake borde väl vara en bra kompromiss mellan ditt chokladbehov och att han gillar glass?

• Dannedo

Efterrätts- och godisbuffe är ju faktiskt väldigt fint. Men kan man inte ha ett våningfat med t.ex lite cup cakes och ett brudpar högst upp iallafall? (Undrar hon som inte drömde om brudklänning när hon var liten, utan bröllopstårtan, och är alldeles för barnsligt förtjust i cake toppers för att det ska vara sunt... :D   )

• Dannedo

Min erfarenhet är att det flest restauranger och cateringfirmor är ganska flexibla om det är något i menyn man vill ändra eller lägga till. Dessutom ska dom ju kunna det här med mat så fråga vad dom tycker att skulle passa!

• Dannedo
    Styrka skrev 2012-01-04 20:47:09 följande:
    (Börjar tänka att om sambon inte gillar efterrätter får han väl låta bli, då? *flinar*)
    Jag tycker att du tänker helt rätt. Det vore ju lite skillnad om det var så att han avskydde t.ex choklad och ni ändå bestämde att ha det som efterrätt, för jag tycker att det är väldigt trevligt om maten som bjuds är lite av en återspegling av vad brudparet gillar. Men eftersom han inte gillar efterrätter överhuvudtaget så blir det ju lite svårt att vara honom "till lags", eftersom det hör till en finare middag att det ska finnas någon typ av efterrätt, om det så bara är en liten pralin eller kaka till kaffet. Han får väl välja huvudrätt eller nattamat eller nåt, så blir det rättvist :)
Svar på tråden Om man inte vill ha tårta till efterrätt? Tips efterlyses!