Rädd att min blivande inte ska vara romantisk på vår dag
Jag tycker inte att det är något fel att prata om vad man förväntar sig. Det är skillnad på att säga "så här och så här måste du vara för att jag ska vara nöjd", men det finns ju bättre sätt att prata om det. Jag hade ett ex som var precis som din sambo, kunde sitta och titta upp i taket när man var ute och åt middag. I efterhand när jag nämnde att han inte verkade tycka att det var så kul att gå på restaurang så visade det sig att han gillat det massor, men att det var hans sätt slappna av och det yttersta beviset på att han trivdes med mig, att han bara kunde stänga av. Det gjorde ju inte att det var trevligare för mig... Vissa killar (och tjejer) är inte lika bra på att visa känslor, och jag tror att man ofta börjar en diskussion där man utgår från sig själv och vad man själv vill istället på att först lyssna på vad som försegår i den andras huvud. Jag tror det är stor skillnad på hur man öppnar ett samtal, tex:
"Bara så du vet så är det jätteviktigt att det ska vara på det här sättet på bröllopsnatten, jag blir jättebesviken om du är sådär frånvarande som du brukar"
eller:
"Har du några speciella förväntningar på bröllopsnatten? Har du tänkt på hur det kommer vara? Jag skulle tycka det var så härligt om vi verkligen kunde försöka göra det till en speciell natt, när vi verkligen tar vara på att det bara är vi, få tid att prata om kvällen som var, inte knäppa på tvn, verkligen bara ge varandra all uppmärksamhet efter en lång dag med massa folk runtomkring"
På samma sätt kanske man försöka prata lite om middagen. T.ex säga att du hoppas att ni kan vara kärleksfulla och ha fokus på varandra trots att det händer så mycket . Återigen så är det stor skillnad på att säga "kan du inte fokusera lite på mig" och att säga"Kan inte vi bestämma att vi försöker fokusera på varandra under dagen, allt kommer gå så fort och det kommer vara så mycket som händer men jag tycker det viktiga är att det är vår dag och att vi faktiskt ägnar oss åt varandra, inte glömmer att se på varann och pussas och håller varandra i händerna" Så att det blir fokus på att VI ska göra såhär, inte "jag kräver av dig".