• Forumvärd

Får en förlovnings- vigselring vara hur billig som helst?

I filmer och realityshower så "ohhhhhhhhhhas" det och "ahaaas" det alltid när bruden eller den blivande bruden visar upp sin ring. Alla beundrar ringer och ju större sten och ju mera bling-bling desto bättre.
    Eller hur?
    Så en tanke slog mig!
    Får en ring vara hur billig som helst?
    Vad är det som gör att ringen är perfekt?

Rösta och diskutera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får en förlovnings- vigselring vara hur billig som helst?
  • skrollan

nej den kan inte vara hur billig som helst... eller rättare sagt.. den kan inte vara gjord av vad som helst. Jag skulle ALDRIG ha tex en silverring för 200 kr. Jag ska a denna ring på mig varje dag hela mitt liv... tro fasiken att den måste vara fin, av guld, med diamanter... ok hade jag fått en sådan för 200 kr... så nej då spelar priset ingen roll... men troligen kostar en sådan ring jag menar mellan 10 000-25 000...

• AndroSid

Jag tycker att det är löjligt att hänga upp sig på priset, i och med att det i min värld betyder att man bryr sig mer om det materiella än om själva symboliken bakom. I min värld är det precis lika löjligt att tycka att en ring måste kosta minst si eller så som att tycka att ett bröllop för 25 000 är "sämre" än ett bröllop för 100 000. Eller vice versa.

Låt folk ha ringar som betyder något för de själva, oavsett om det är en "silverring för 200 spänn" eller en platinaring med gigantisk diamant a la en halv miljon.

Skrollan: Det har inte slagit dig att olika människor kanske tycker att olika saker är fint?

• Syrinx

Självklart är priset helt oviktigt! Som flera andra här skriver, så tycker jag också att det viktigaste är att man hittar ringar man tycker om och som betyder något för en. Jag tror också att ringarna blir betydelsefulla, på grund av vad de symboliserar. 

Skrollan, det var ju du som var så oroad för att det verkade som att nästan alla andra här på Bröllopstorget bara brydde sig om det rent praktiska och inte det känslomässiga, symboliken och romantiken på bröllopsdagen? Hur går det då ihop med att absolut inte kunna tänka sig en ring under 10 000 kr för att den prompt måste vara så "fin", i guld och med diamanter? 

• Aprilbruden

Som de övriga redan skrivit är det ju inte alls viktigt hur mycket man betalat för ringen. Det som är viktigt är att man själv älskar ringen och varandra :)

Om jag går till mig själv så tycker jag att det är fint med stora blin bling ringar, men det är inte Jag. Inte heller kan de vara särskilt praktiska, så jag valde en enkel allians jag köpte på Sefina pantbank för dryga 2000 :) Jag älskar den och kan inte vänta tills jag får ha den på mig för alltid!!!!

• Guffi

Är inte hela grejen med en ring att den ska symbolisera evig kärlek? Det kan man ju inte sätta ett pris på? Inte i dagens samhälle i alla fall. Förr handlade det kanske mer om en ekonomisk trygghet för frun om hon skulle bli änka och tvingas sälja den för att klara sig... Jag gifter mig med mannen jag älskar - det är den dyraste gåva jag kan få!

• Isis

Ringen symboliserar kärleken mellan två människor, det gör den speciell. 
    Eftersom den ska sitta på hela livet måste den för min del vara hållbar.
    Priset och materialtet är i övrigt helt egalt.  

• 1700tal

Hm, de flesta verkar ju rörande överrens... Måste dock inflika hur jag resonerat och det lutar nog åt tvärtom. Just för att symboliken är så stor och dessa två ringar är de enda smycken jag bär/kommer bära så vill jag att de (i förhållande till vår ekonomiska förutsättning förstås) ska ha ett ganska betydande pengavärde.

Ganska omgående efter det får jag väl tillägga att jag inte förringar (haha, nästan lite vitsigt där.. ) allt från kapsylringar till enkla silverringar. Jag kan helt klart se att symboliken kanske till och med blir större då eftersom ringen kanske först och främst är romantisk och symbolisk.

Men som flera tidigare sagt, alla är olika och resonerar på olika sätt. För mig var det viktigt att ringarna var lite mer påkostade (inga multidyra ringar men för oss var de det) eftersom det är de enda smycken jag bär. Och jag vill att de ska vara så påkostade som tillåts just pga dess sentimentala och symboliska värde... Typ.

• sagoprinsessa

Andras ringar bryr jag mig inte om, de får kosta vad de vill, hur mycket eller lite som helst och de är precis lika fina för det.
    Men när det gäller mig själv är jag lite petigare, de ska vara diamanter och guld... 

• Tezzisen

Ge mig en ring från en godisautomat och jag är lika lycklig för det...är ju mannen jag vill gifta mig med, inte ringen =P

• Kjell Präst

Jag vill minnas att våra ringar kostade ungefär 200 - 250:- styck. Det var arton år sedan och vi är fortfarande gifta. Så priset spelar alltså ingen roll för det som är viktigt - kärleken mellan två personer.

Svar på tråden Får en förlovnings- vigselring vara hur billig som helst?