• Forumvärd

Får en förlovnings- vigselring vara hur billig som helst?

I filmer och realityshower så "ohhhhhhhhhhas" det och "ahaaas" det alltid när bruden eller den blivande bruden visar upp sin ring. Alla beundrar ringer och ju större sten och ju mera bling-bling desto bättre.
    Eller hur?
    Så en tanke slog mig!
    Får en ring vara hur billig som helst?
    Vad är det som gör att ringen är perfekt?

Rösta och diskutera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får en förlovnings- vigselring vara hur billig som helst?
  • förlovadflicka

Jag tog faktiskt nej, men inte för pengarnas skull... En ring man köpt på bikbok håller helt enkelt inte att bäras varje dag tills man dör... Tänker man inte använda den är det en annan sak men då vet jag inte varför man ska ha den... :)

• Jonacroi

Ja, det är vad ringen symboliserar och inte hur dyr den är. Det många inte verkar inse är att ringar är sjukt överhypade, därav priserna! Det är inte vilken ring jag bär som visar hur mycket jag är älskad, det är vad som finns med i ringen, kärleken, löftet och närheten.

• aniara

Jag röstade ja.

Det handlar inte om priset utan om kvaliteten. En fin ring kan vara arvegods = gratis. Men jag skulle aldrig ha en "leksaksring" eller en av Guldfynds billiga tunna guldringar. Jag siktar på att vara gift resten av livet och jag vill att min ring ska hålla sig fin hela den tiden. Jag har ärvt en fin guldring. Den är i nästan lika fint skick som min förlovningsring (dvs varken smutsig eller speciellt repig) som vi köpte i augusti 2011, men den är graverad med 31/12 1905!!!

• julialexandra

Såklart den kan! Alla är beredda att betala olika mycket för en ring och i vissa fall har man inte möjlighet att köpa en dyr ring, ska man då strunta i att gifta sig typ??? Nej jag tycker att det är upp till var och en vad man vill ha eller vad man har möjlighet till :) det är ju kärlek och att få bli man & hustru som är det viktiga :)

• 201212

För oss spelar inte priset någon roll. En ring får kosta från 0 kr. till det som vi har råd med.

• bubbelgum
    Fiaa skrev 2011-12-30 09:32:14 följande:
    Det spelar väl ingen roll, bara man själv tycker om den ;) jag personligen tycker om lite enklare ringar, de är mer praktiska också utan den STORA diamanten på som mest troligt fastnar överallt! :P Jag hade nog gått i taket om ringen hade varit för dyr, känns som att man hade kunnat göra något roligt tillsammans ist för den pengen :)
    Jag skulle kunnat skrivit det du skrev. För precis sådär tycker och tänker jag också! FlörtGlad
  • Mahy

Vi har Titan nu som vi trivs bra med just nu! Däremot räknar vi med att byta ut dessa mot vitguld senare när vi tröttnat på titan :) ringen är bara en symbol! Spela roll vad den kostar eller om ni byter ring var 5 år! Min smak förändrats och utvecklas genom åren, vilket kag även hoppas mitt äktenskap kommer göra! Så därför ser jag ringen som något som oxå kommer förändras och utvecklas :)

• Jossen

Klart den f å r! Det är ju personen som ska använda den som ska trivas i ringen, ingen annan.

Sen blir jag väl inte riktigt lika "wow" om någon visar upp sin släta rödguldsring (med tanke på att mååånga har sådana), men den kan väl vara fin för det!

Och om någon vill ha en 200 :- ring, så är det helt upp till de! Jag tycker ingen gör fel i sina egna val.

• Trivia

För min egen del vill jag inte ha en billig ring. Eller ja...hade vitt guld och diamanter varit billigt så för all del. Inte mig emot. Men hur andra väljer att göra är ju upp till dem.

• Tinzi

Nej inte priset, men kvalitén och hållbarheten. Har valt titanium till blivande för att han jobbar inom flytt och vi vet hur förlosvningenringen i vitguld såg ut efter 2 mån :(

Min väljer jag enbart efter utseendet, och den fanns som billigast för 2600:- hade gärna valt andra diamanter för att få ner priset, men det var den billigaste i den varianten.

• daniiel

Ja, ringen får vara precis hur billig som helst. Ja, ringen får vara gjord i plast eller vilket material som helst. Det är väl självklart.

Att man sedan personligen inte vill ha en billig ring, det är ju en smaksak, men en förlovnings- eller vigselring, vilken som helst, får definitivt vara hur billig som helst! Kärleken mellan två människor kan inte mätas i pengar eller materiella saker.

Man kan till och med vara utan ringar. Det finns inget som säger att man får ett längre och lyckligare äktenskap bara för att man bär en dyr ring på fingret, eller någon ring alls. Man kan ju också byta ring när som helst. En vigselring behöver inte vara förevigt. Kärleken tar ju inte slut bara för att man efter 10år tycker bättre om rött guld än vitt guld tex. Allting förändras, även ens tycke och smak i det mesta, så varför skulle inte det gälla vigselringen?

• Jossen
    daniiel skrev 2012-01-05 01:50:48 följande:
    Ja, ringen får vara precis hur billig som helst. Ja, ringen får vara gjord i plast eller vilket material som helst. Det är väl självklart.

Att man sedan personligen inte vill ha en billig ring, det är ju en smaksak, men en förlovnings- eller vigselring, vilken som helst, får definitivt vara hur billig som helst! Kärleken mellan två människor kan inte mätas i pengar eller materiella saker.

Man kan till och med vara utan ringar. Det finns inget som säger att man får ett längre och lyckligare äktenskap bara för att man bär en dyr ring på fingret, eller någon ring alls. Man kan ju också byta ring när som helst. En vigselring behöver inte vara förevigt. Kärleken tar ju inte slut bara för att man efter 10år tycker bättre om rött guld än vitt guld tex. Allting förändras, även ens tycke och smak i det mesta, så varför skulle inte det gälla vigselringen?
  • Aniara4

Det där oooh:andet och aaaah:andet hör väl ihop med konceptet att mannen ska överraska kvinnan med ett frieri där han presenterar en tjusig ring (som i amerikansk tradition ska kosta en månadslön) som liksom ingår i erbjudandet - i de där filmerna brukar väl tjejen bli mer rörd över hur stor diamanten är än över det faktum att han vill leva resten av sitt liv med henne. Ju större diamant, desto mer anser han henne vara värd.

Vi har ju snarare traditionen att paret gemensamt bestämmer sig för att förlova sig, och väljer ringar tillsammans. Och då har man ju möjlighet att välja den ring man vill ha och som ekonomin tillåter, så vill man välja en billig ring kan det såklart inte vara fel. Jag skulle för övrigt inte alls bli glad om min man i smyg hade gått och bränt en förmögenhet på en ring till mig, det är ju VÅRA pengar. Och ska jag göra av med så mycket pengar vill jag åtminstone få välja själv.

• Jossen
    Aniara4 skrev 2012-01-05 14:31:28 följande:
    Det där oooh:andet och aaaah:andet hör väl ihop med konceptet att mannen ska överraska kvinnan med ett frieri där han presenterar en tjusig ring (som i amerikansk tradition ska kosta en månadslön) som liksom ingår i erbjudandet - i de där filmerna brukar väl tjejen bli mer rörd över hur stor diamanten är än över det faktum att han vill leva resten av sitt liv med henne. Ju större diamant, desto mer anser han henne vara värd.

Vi har ju snarare traditionen att paret gemensamt bestämmer sig för att förlova sig, och väljer ringar tillsammans. Och då har man ju möjlighet att välja den ring man vill ha och som ekonomin tillåter, så vill man välja en billig ring kan det såklart inte vara fel. Jag skulle för övrigt inte alls bli glad om min man i smyg hade gått och bränt en förmögenhet på en ring till mig, det är ju VÅRA pengar. Och ska jag göra av med så mycket pengar vill jag åtminstone få välja själv.
    Hahaha!! Vad roligt skrivet:)

"... tjejen bli mer rörd över hur stor diamanten är än över det faktum att han vill leva resten av sitt liv med henne."
Svar på tråden Får en förlovnings- vigselring vara hur billig som helst?