• Ihöst

Sälja sin ring

Jag var gift ett väldigt kort tag och hade bara min ring på mig i ca tre veckor.
    Jag undrar om man kan sälja en schalins ring som den är och då att köparen slipar bort gravyren? Eller ska man panta den? Eller sälja guldet och diamanterna till nån som köper sånt?

Det är en ring i vitguld med diamanter på 0,47 carat. Schalins Vilnius heter den. Varför jag skrev om det med tre veckor är att den inte är repad så mycket just pga av att jag inte hann använda den.

Någon som vet hur jag kan sälja ringen till bäst pris?
    Har aldrig pantat något i mitt liv men fått för mig att man inte får så mycket på pantbankerna.
    Finns det en marknad för begagnade vigselringar ens?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sälja sin ring
  • Ihöst
    1700tal skrev 2012-01-02 17:42:35 följande:

Pantning innebär väl att du lånar pengar med ringen som säkerhet och betalar ränta? Tror ingen tjänar på att panta, utan pantbankerna förstås.. Och dessutom vill du väl inte ha den tillbaka sen?

Testa att sälja den här kanske? Man borde ju få bäst betalt av att sälja den som den är. Sälja guldet och diamanterna för "återvinning" hos nån guldsmed ger nog inte i närheten av vad du gav för den.

Tack för ditt svar. Ska testa att lägga ut en annons =)
  • Ihöst
    joråsåatt skrev 2012-01-06 18:54:48 följande:
    och pantbanken.se, kolla även med lokala guldsmeder. Vad gav du och vad vill du ha ut för den?
    Den kostar 17600 kr i butik. Vad jag vill ha för en vet jag inte, beror på vad man kan få såklart.
    Men var inne på en pantbank och frågade hur mycket man kunde få. 2000 kr fick jag som svar.
    Frågade även på Börjessons konst och guld i Göteborg, han kunde bara ge under tusenlappen sa han.

Verkar inte allt för lätt att få ut pengar för sin ring =(
  • Ihöst
    Ihöst skrev 2012-01-07 21:23:33 följande:
    Den kostar 17600 kr i butik. Vad jag vill ha för en vet jag inte, beror på vad man kan få såklart.
    Men var inne på en pantbank och frågade hur mycket man kunde få. 2000 kr fick jag som svar.
    Frågade även på Börjessons konst och guld i Göteborg, han kunde bara ge under tusenlappen sa han.

Verkar inte allt för lätt att få ut pengar för sin ring =(
    Oj, jag menar 16700 kr
Svar på tråden Sälja sin ring