• SaraJoakim

Bara bjuda vissa till kyrkan?

Bara bjuda vissa till kyrkan?

A) Kan man det?
    B) Hur gör man?

Först och främst finns de ju bekanta som vi gärna välkomnar till kyrkan men då vi inte umgås så mycket annars känns de inte som att "dom har på festen att göra". Vissa av er kanske tycker de låter elakt. Men till exempel;

*Jag umgås med en kvinna som jobbat i biblioteken på praktiskt alla skolaor jag gått och nu på statsbiblioteket. Redan som liten fick jag komma hem till henne på fika och låna böcker som inte fanns i bibblan då hennes dotter slukat allt när hon växte upp. Vi har en kul relation nu, fikar lunchar och pratar om allt mellan himmel och jord. Men det är jag och hon, hon hör inte ihop eller känner någon annan på festen men jag tror hon skulle vilja komma till kyrkan. 
    *Kompisar från barndommen som tycker de ska bli så spännande men som man inte umgås med (låter kanske sniket) men visst får de delta under cermonin men vi vill inte pröjsa ett helt kalas när vi inte gör mer än o pendla ihop till universitetet annars längre..?

Sen mitt största problem, men min m2b har samma dilemma;
    SLÄKTEN! Jag har hyfsat liten släkt, min m2b större, men vi umgås i regel ALDRIG! Jag och mina kusiner har inte umgåtts sen vi var små, men då var de liksom Vi. Dock är jag extremt utåtriktad och social, tar för mig i livet, reser, pluggar och lever livets glada, medan de håller sig hemma. Inte visar minsta sociala intresse för släkten och ... men typ de är de som bara kommer om de får ngt eller gör dig en tjänst om de får betalt! Förstår ni? 
    Jag vet att jag borde bjuda dom då kusinerna i min familj typ utgör "familjen" då jag inte har trilljarder syskon och fastrar och mor o farmödrar.  Jag bodde utomlands ett par år och jag tror det var en kusin som kanske frivilligt hörde av sig och kollade läget ngn gång. Dom har ingen kontakt med varandra heller. 
    Det skulle bli ett jäkla hallå på deras föräldrar om jag inte bjöd dem, men kan jag bjuda dem till kyrkan o sen inte till festen?
    På min m2b's sida handlar de bara om att de helt enkelt inte umgås och håller kontakt (sen finns de drama där med de har inte töat fram helt för mig än bara :p ).

Tekniskt sett är de ju bröllopet och äktenskapet allt handlar om - festen är bara ett plus. Så känner jag iaf. Jag skulle absolut ha problem med folk som bara kom till festen och missade vad det hela handlade om, just när vi avger löften om att bli man och hustru. Men jag kanske är gammeldags?

Vad tycker ni? Vad har ni gjort i liknande situationer eller vad skulle ni göra? 

• Svar på tråden Bara bjuda vissa till kyrkan?
  • daniiel

Jag skulle bara bjudit in till kyrkan. Vi gjorde så, bjöd bara in vissa till kyrkan. Det är inte så ovanligt som man kanske kan tro och jag tycker det är en bra idé. Man kan ju inte hindra någon från att komma till kyrkan, men det kan ju vara trevligt att skicka ut en inbjudan ändå, för jag tror att de känner sig lite mer välkomna och önskade då :) Vissa människor vill man ju kanske inte ha närvarande på festen, men man kan tycka att det är roligt om de kommer till vigseln, då är det ju perfekt att bjuda in så :)

Jag  fick tips av en annan brud här på BT om vad de hade skrivit i sina kyrkinbjudningar och jag lånade det av henne. Såhär skrev vi, ungefär, lite personligare bara:

"Vi hoppas att Ni har möjlighet att hedra vår vigsel i XXX-kyrkan fredagen den XX/XX med Er närvaro!

Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ”kyrkbjudningar”, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin. Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp – utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ”tittekort”, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop".

Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!

Varmt välkomna den XX/XX!"

• Aleta

I den här tråden skriver Pinkgrape om globröllop och tittekort. Kan det vara något?
    Inlägg nr 11.
    www.brollopstorget.se/Forum-7-98/m4059833-2.html 

Saxat ur inlägget, delar av deras inbjudan:

"Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ”kyrkbjudningar”, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin. 

Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp – utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ”tittekort”, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop".

Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i (även om vårt "tittekort" är elektroniskt)! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!"

• cookieandkermit

Jag kommer inte bjuda min släkt (förutom mamma, pappa och bröder). Jag kan ju dock inte hindra släkten från att komma till kyrkan om de så väljer. En vigsel är en öppen gudstjänst, så kommer dom så kommer dom. Vill inte ha dem där, varför spendera pengar på folk som man inte träffar och inte har något gemensamt med? Har inte träffat någon från min mammas släkt sen min mormor begravdes för snart 6 år sen. Så vi har valt att bjuda vänner istället, för sånna har vi många av :) Måste dock nämna att jag fortfarande velar på om jag vill ha min farbror m familj där. De träffar jag iaf 1 gång om året och de är den släkt som jag känner mig närmast till.

Tycker att om ni vill att folk ska komma till kyrkan, så skicka någon slags inbjudan som är nämnd ovan. De blir säkert glada och de flesta borde förstå att man inte kan bjuda in alla på mat och fest. :)

• SaraJoakim
    daniiel skrev 2012-01-06 01:27:02 följande:
    Jag skulle bara bjudit in till kyrkan. Vi gjorde så, bjöd bara in vissa till kyrkan. Det är inte så ovanligt som man kanske kan tro och jag tycker det är en bra idé. Man kan ju inte hindra någon från att komma till kyrkan, men det kan ju vara trevligt att skicka ut en inbjudan ändå, för jag tror att de känner sig lite mer välkomna och önskade då :) Vissa människor vill man ju kanske inte ha närvarande på festen, men man kan tycka att det är roligt om de kommer till vigseln, då är det ju perfekt att bjuda in så :)

Jag  fick tips av en annan brud här på BT om vad de hade skrivit i sina kyrkinbjudningar och jag lånade det av henne. Såhär skrev vi, ungefär, lite personligare bara:

"Vi hoppas att Ni har möjlighet att hedra vår vigsel i XXX-kyrkan fredagen den XX/XX med Er närvaro!

Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ”kyrkbjudningar”, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin. Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp – utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ”tittekort”, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop".

Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!

Varmt välkomna den XX/XX!"

Haha smidigt och bra med lite kuriosa sådär :D Känns som inbjudan lätt kan bli lite kort annars...!
  • SaraJoakim
    cookieandkermit skrev 2012-01-06 01:44:39 följande:

Jag kommer inte bjuda min släkt (förutom mamma, pappa och bröder). Jag kan ju dock inte hindra släkten från att komma till kyrkan om de så väljer. En vigsel är en öppen gudstjänst, så kommer dom så kommer dom. Vill inte ha dem där, varför spendera pengar på folk som man inte träffar och inte har något gemensamt med? Har inte träffat någon från min mammas släkt sen min mormor begravdes för snart 6 år sen. Så vi har valt att bjuda vänner istället, för sånna har vi många av :) Måste dock nämna att jag fortfarande velar på om jag vill ha min farbror m familj där. De träffar jag iaf 1 gång om året och de är den släkt som jag känner mig närmast till.

Tycker att om ni vill att folk ska komma till kyrkan, så skicka någon slags inbjudan som är nämnd ovan. De blir säkert glada och de flesta borde förstå att man inte kan bjuda in alla på mat och fest. :)

Tråkigt att vi sitter lite i samma sits, men det är skönt att höra det som man vet att man inte är ensam :)
  • daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-06 02:22:19 följande:
    Haha smidigt och bra med lite kuriosa sådär :D Känns som inbjudan lätt kan bli lite kort annars...!
    Haha ja, precis.. "Välkomna på bröllop mellan NN och NN den XX/XX i XX-kyrka." Tack och hej liksom! :P

Därför tyckte jag att den där texten var bra, den visar ju på att man har begränsat festen, men vill att fler ska kunna delta under själva vigseln. Som en önskan från brudparet :) Jag tycker det är en rolig tradition som det är bra om man blåser liv i igen :) Tror ju att ganska många har bekantskaper som man inte står tillräckligt nära för att vilja/ha råd/möjlighet att bjuda in på festen, men som man inte vill utesluta helt från bröllopet. Och visst, en vigselgudstjänst är öppen för alla, men jag tror inte det är så många som dyker upp ändå, om de inte blivit inbjudna. Många tar nog förgivet att brudparet inte vill ha mer folk där då.
  • SaraJoakim

Vi har ganska många bekanta som vi skulle vilja bjuda till kyrkan som är både familj och vänner, då exkluderar man dom ju inte. Vi får nog anamma något i den här stilen på våra inbjudningar också :) Tack! Vad skulle jag göra utan dig daniiel, du är ju med o rör i varenda soppa jag kokar här :) Känns bra och ha någon man känner igen i trådarna :)

• Safl1291

Jag har funderat på att göra som TS då jag känner igen problematiken. Dock känns det elakt att inte bjuda alla till festen. Min fästman frågade mig om jag skulle bli glad att bli bjuden på någons vigsel meb inte bröllopsfest. Jag svarade att nja näj kanske inte. Men det känns ju inte heller så jättekul att ha 100 pers extra bara för att de inte ska känna si utanför.. Usch det är så svårt det här!!

• SaraJoakim
    Safl1291 skrev 2012-01-06 03:07:11 följande:
    Jag har funderat på att göra som TS då jag känner igen problematiken. Dock känns det elakt att inte bjuda alla till festen. Min fästman frågade mig om jag skulle bli glad att bli bjuden på någons vigsel meb inte bröllopsfest. Jag svarade att nja näj kanske inte. Men det känns ju inte heller så jättekul att ha 100 pers extra bara för att de inte ska känna si utanför.. Usch det är så svårt det här!!
    Håller med! De känns elakt, men jag kommer se snett på de hela eftersom att dom ändå (med ganska med rätta dragna fördommar) inte kommer 'gynna' festen på något vis mer än att ta plats så den ser stor ut haha! Är dom inte där kommer jag inte tänka på det. Jag vill ju hinna träffa alla på festen och njuta av deras sällskap. De går inte om man bjuder Alla. Dessutom vill jag och m2b hellre lägga pengarna på vår smekmånad än på någons käk och bubbel bara för att vara artiga. Många av dem skulle inte ens ge mig växel på ICA om de behövdes liksom :s
  • daniiel
    Safl1291 skrev 2012-01-06 03:07:11 följande:
    Förlåt, men vadå? Skulle du inte bli glad över en inbjudan till vigseln, men inte till festen? Skulle du verkligen tjura över en sådan sak istället för att bli glad över att brudparet faktiskt vill ha med dig på ett hörn så pass gärna att de till och med skickat ut en inbjudan? Jag skulle bli tokglad!

Jag tvivlar ju verkligen på att man enbart bjuder in sina närmsta vänner och närmsta familj till enbart kyrkan om man har en middag/fest efteråt, det är väl mer bekanta, sådana man inte känner väldigt väl och kanske träffar så ofta, men som man ändå vill ha med och tycker om (alternativt känner sig lite tvingade att artighetsbjuda). Jag tror ju då inte att någon som blir inbjuden till bara vigseln ser sig som väldigt nära vän till brudparet, utan de måste ju också känna att de kanske inte är tillräckligt nära för att få en inbjudan till festen också. Så resonerar jag iaf.
  • daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-06 03:04:54 följande:
    Vi har ganska många bekanta som vi skulle vilja bjuda till kyrkan som är både familj och vänner, då exkluderar man dom ju inte. Vi får nog anamma något i den här stilen på våra inbjudningar också :) Tack! Vad skulle jag göra utan dig daniiel, du är ju med o rör i varenda soppa jag kokar här :) Känns bra och ha någon man känner igen i trådarna :)
    Haha ja, jag känner att jag kanske hoppar in i alla möjliga trådar, men vad gör man när man legat sjuk hemma i två månader :P Känns ju bra att man kan tillföra något iaf och jag håller faktiskt med dig, det är kul när man börjar känna igen användare :)
  • BlackWIngedAngel

En kyrklig vigsel är ju öppen för alla i och med att det är en gudstjänst. Jag tycker därför att det kan kännas lite överkurs att bjuda så officiellt till den. När det har varit någon som kommenterat att det skulle vara roligt att se vigseln, har jag snarare sagt; "Vigseln är ju öppen för alla, du kan ju komma dit och titta om du vill."

Folk är ju olika, så klart, men jag hade tyckt att det kändes konstigt att få en skriftlig inbjudan (kanske t.o.m. inklusive osa-datum?) till något som vemsomhelst kan komma till. Fast det hör väl ihop med att jag inte tycker att man kan bjuda in till något som man inte bjuder. Och när det gäller vigseln så är det ju framförallt kyrkan som "bjuder."

• daniiel
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-06 10:41:41 följande:
    En kyrklig vigsel är ju öppen för alla i och med att det är en gudstjänst. Jag tycker därför att det kan kännas lite överkurs att bjuda så officiellt till den. När det har varit någon som kommenterat att det skulle vara roligt att se vigseln, har jag snarare sagt; "Vigseln är ju öppen för alla, du kan ju komma dit och titta om du vill."

Folk är ju olika, så klart, men jag hade tyckt att det kändes konstigt att få en skriftlig inbjudan (kanske t.o.m. inklusive osa-datum?) till något som vemsomhelst kan komma till. Fast det hör väl ihop med att jag inte tycker att man kan bjuda in till något som man inte bjuder på. Och när det gäller vigseln så är det ju framförallt kyrkan som "bjuder."
    Jag tänker dock såhär, att även om vigselgudtjänsten är öppen för alla, så är det nog få som kommer dit (som inte är inbjudna). Skickar man då ut en inbjudan till vigseln, så visar ju brudparet att de vill att personen i fråga ska komma dit, man talar ju då också om tid och i vilken kyrka. Det kanske inte alla skulle veta annars. Jag tycker ju dock inte att man ska ha OSA datum i en sådan inbjudan, det är ju totalt onödigt.

Jag är ju dock av den åsikten att man kan välkomna folk till evenemang utan att för den sakens skulle vara tvungen att bjuda på en massa saker.
  • Vi2alltid

Jag tror det är ovanligt med en formell inbjudan till endast vigseln i kyrkan, däremot kan man ju muntigt säga att "det vore roligt om du ville komma till kyrkan"

• SaraJoakim
    daniiel skrev 2012-01-06 06:02:53 följande:
    Förlåt, men vadå? Skulle du inte bli glad över en inbjudan till vigseln, men inte till festen? Skulle du verkligen tjura över en sådan sak istället för att bli glad över att brudparet faktiskt vill ha med dig på ett hörn så pass gärna att de till och med skickat ut en inbjudan? Jag skulle bli tokglad!

Jag tvivlar ju verkligen på att man enbart bjuder in sina närmsta vänner och närmsta familj till enbart kyrkan om man har en middag/fest efteråt, det är väl mer bekanta, sådana man inte känner väldigt väl och kanske träffar så ofta, men som man ändå vill ha med och tycker om (alternativt känner sig lite tvingade att artighetsbjuda). Jag tror ju då inte att någon som blir inbjuden till bara vigseln ser sig som väldigt nära vän till brudparet, utan de måste ju också känna att de kanske inte är tillräckligt nära för att få en inbjudan till festen också. Så resonerar jag iaf.
  • SaraJoakim
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-06 10:41:41 följande:

Folk är ju olika, så klart, men jag hade tyckt att det kändes konstigt att få en skriftlig inbjudan (kanske t.o.m. inklusive osa-datum?) till något som vemsomhelst kan komma till. Fast det hör väl ihop med att jag inte tycker att man kan bjuda in till något som man inte bjuder på. Och när det gäller vigseln så är det ju framförallt kyrkan som "bjuder."
    Jag håller med Daniiel.. Kyrklig och öppen hit och dit, de flesta känner inte att de kan gå på någons vigsel om det inte är anonserat på något vis (muntligt/inbjudan/via den lokala tidningen el. dylikt). Det känns artigare att exempelvis bjuda kusiner till kyrkan genom att bjuda dem formellt på något vis än att anta att de vet att man får gå på en vigsel då det är en öppen gudstjänst. Mina kusiner skulle nog inte ha koll på vilket som är öppet eller inte.
    OSA har ingen här nämnt och jag skulle aldrig be om det i en Church-only-inbjudan...

Sen tycker jag nog inte det är kyrkan som "bjuder". Jag förstår nog hur du menar, men jag tänker mer som att de välsignar vår kärlek i sina lokaler, men den bjudningen hade ju aldrig funnits om inte vi och de tillsammans "ställt upp" . Det är väl mer öppet för att man inte kan stänga någon ute från "Guds hus"? Hade jag haft prästen hemma i min trädgård, på privat egendom, hade de ju inte längre kunnat vara en öppen gudstjänst liksom...? 
  • Chicita

På jobbet hade jag massor som ville komma, både till kyrkan och festen.
    Ok vissa bjöd vi på allt också, några ställde upp och serverade (bara för att dom så gärna ville vara med) och resten sa jag helt enkelt att "vi gifter oss kl 15. Det är helt ok att komma till kyrkan".
    Först skämtade jag med dom och sa att dom fick komma om dom kom i medeltidskläder, eftersom det ju var temat...
    Men när det närmade sig den stora dagen så sa jag helt enkelt att vi ju inte kan hindra någon från att komma till kyrkan. Och att självklart fick dom komma.
    Vi gav dom ingen officiell inbjudan. Utan dom som ville fick komma. Jag hade berättat vilken tid och vilket datum och vilken kyrka. Sen var det upp till dom om om ville komma eller inte...
    Det var betydligt fler i kyrkan än vad vi bjudit in även om jag inte direkt observerade vilka som var där *hihi*

• Jossen

Jag hade inte en aning om att en vigsel var öppen för allmänheten, förens tills nyligen. Hade jag fått en inbjudan till vigseln mellan två personer hade jag blivit jätteglad att de la en tanke på mig och ville ha med mig där.

Sen hade jag kanske lite i smyg önskat att jag hade fått komma på festen, men hade under inga omständigheter blivit stött för det (beroende på vem det var iofs. Hade en utav mina allra bästa vänner inte velat ha mig på festen utan någon särskild anledning had ejag blivit ledsen ju. )

I sommras gifte sig en gammal klasskompis sig och sa att jag gärna fick komma på vigseln. Jag blev glad (men trodde mer att hon sa så för att vara snäll) och tyckte det var roligt att hon frågade i alla fall. Tyvärr kunde jag inte gå.

Om man känner sig så himla elak så får man väl bjuda till festen då, alternativ strunta i att skicka inbjudningar. Hade någon kallat mig elak efter en sån sak hade jag ställt mig frågande till vad det var för slags person!

• BlackWIngedAngel
    SaraJoakim skrev 2012-01-07 20:05:33 följande:
    Jag håller med Daniiel.. Kyrklig och öppen hit och dit, de flesta känner inte att de kan gå på någons vigsel om det inte är anonserat på något vis (muntligt/inbjudan/via den lokala tidningen el. dylikt). Det känns artigare att exempelvis bjuda kusiner till kyrkan genom att bjuda dem formellt på något vis än att anta att de vet att man får gå på en vigsel då det är en öppen gudstjänst. 
    Nej, men jag har heller inte sagt att man inte får välkomna folk dit. Precis som Vi2alltid nämnde jag ju också att jag tycker det är ett vettigt alternativ att säga att de gärna får komma till kyrkan. Däremot ställer jag mig tveksam till skriftliga inbjudningar som endast gäller kyrkan.
  • SaraJoakim
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-08 14:08:50 följande:
    Nej, men jag har heller inte sagt att man inte får välkomna folk dit. Precis som Vi2alltid nämnde jag ju också att jag tycker det är ett vettigt alternativ att säga att de gärna får komma till kyrkan. Däremot ställer jag mig tveksam till skriftliga inbjudningar som endast gäller kyrkan.
    Okej :)
Svar på tråden Bara bjuda vissa till kyrkan?