Bara bjuda vissa till kyrkan?
Bara bjuda vissa till kyrkan?
A) Kan man det?
B) Hur gör man?
Först och främst finns de ju bekanta som vi gärna välkomnar till kyrkan men då vi inte umgås så mycket annars känns de inte som att "dom har på festen att göra". Vissa av er kanske tycker de låter elakt. Men till exempel;
*Jag umgås med en kvinna som jobbat i biblioteken på praktiskt alla skolaor jag gått och nu på statsbiblioteket. Redan som liten fick jag komma hem till henne på fika och låna böcker som inte fanns i bibblan då hennes dotter slukat allt när hon växte upp. Vi har en kul relation nu, fikar lunchar och pratar om allt mellan himmel och jord. Men det är jag och hon, hon hör inte ihop eller känner någon annan på festen men jag tror hon skulle vilja komma till kyrkan.
*Kompisar från barndommen som tycker de ska bli så spännande men som man inte umgås med (låter kanske sniket) men visst får de delta under cermonin men vi vill inte pröjsa ett helt kalas när vi inte gör mer än o pendla ihop till universitetet annars längre..?
Sen mitt största problem, men min m2b har samma dilemma;
SLÄKTEN! Jag har hyfsat liten släkt, min m2b större, men vi umgås i regel ALDRIG! Jag och mina kusiner har inte umgåtts sen vi var små, men då var de liksom Vi. Dock är jag extremt utåtriktad och social, tar för mig i livet, reser, pluggar och lever livets glada, medan de håller sig hemma. Inte visar minsta sociala intresse för släkten och ... men typ de är de som bara kommer om de får ngt eller gör dig en tjänst om de får betalt! Förstår ni?
Jag vet att jag borde bjuda dom då kusinerna i min familj typ utgör "familjen" då jag inte har trilljarder syskon och fastrar och mor o farmödrar. Jag bodde utomlands ett par år och jag tror det var en kusin som kanske frivilligt hörde av sig och kollade läget ngn gång. Dom har ingen kontakt med varandra heller.
Det skulle bli ett jäkla hallå på deras föräldrar om jag inte bjöd dem, men kan jag bjuda dem till kyrkan o sen inte till festen?
På min m2b's sida handlar de bara om att de helt enkelt inte umgås och håller kontakt (sen finns de drama där med de har inte töat fram helt för mig än bara :p ).
Tekniskt sett är de ju bröllopet och äktenskapet allt handlar om - festen är bara ett plus. Så känner jag iaf. Jag skulle absolut ha problem med folk som bara kom till festen och missade vad det hela handlade om, just när vi avger löften om att bli man och hustru. Men jag kanske är gammeldags?
Vad tycker ni? Vad har ni gjort i liknande situationer eller vad skulle ni göra?