• daniiel

Bara bjuda vissa till kyrkan?

Jag skulle bara bjudit in till kyrkan. Vi gjorde så, bjöd bara in vissa till kyrkan. Det är inte så ovanligt som man kanske kan tro och jag tycker det är en bra idé. Man kan ju inte hindra någon från att komma till kyrkan, men det kan ju vara trevligt att skicka ut en inbjudan ändå, för jag tror att de känner sig lite mer välkomna och önskade då :) Vissa människor vill man ju kanske inte ha närvarande på festen, men man kan tycka att det är roligt om de kommer till vigseln, då är det ju perfekt att bjuda in så :)

Jag  fick tips av en annan brud här på BT om vad de hade skrivit i sina kyrkinbjudningar och jag lånade det av henne. Såhär skrev vi, ungefär, lite personligare bara:

"Vi hoppas att Ni har möjlighet att hedra vår vigsel i XXX-kyrkan fredagen den XX/XX med Er närvaro!

Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ”kyrkbjudningar”, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin. Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp – utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ”tittekort”, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop".

Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!

Varmt välkomna den XX/XX!"

• daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-06 02:22:19 följande:
    Haha smidigt och bra med lite kuriosa sådär :D Känns som inbjudan lätt kan bli lite kort annars...!
    Haha ja, precis.. "Välkomna på bröllop mellan NN och NN den XX/XX i XX-kyrka." Tack och hej liksom! :P

Därför tyckte jag att den där texten var bra, den visar ju på att man har begränsat festen, men vill att fler ska kunna delta under själva vigseln. Som en önskan från brudparet :) Jag tycker det är en rolig tradition som det är bra om man blåser liv i igen :) Tror ju att ganska många har bekantskaper som man inte står tillräckligt nära för att vilja/ha råd/möjlighet att bjuda in på festen, men som man inte vill utesluta helt från bröllopet. Och visst, en vigselgudstjänst är öppen för alla, men jag tror inte det är så många som dyker upp ändå, om de inte blivit inbjudna. Många tar nog förgivet att brudparet inte vill ha mer folk där då.
  • daniiel
    Safl1291 skrev 2012-01-06 03:07:11 följande:
    Jag har funderat på att göra som TS då jag känner igen problematiken. Dock känns det elakt att inte bjuda alla till festen. Min fästman frågade mig om jag skulle bli glad att bli bjuden på någons vigsel meb inte bröllopsfest. Jag svarade att nja näj kanske inte. Men det känns ju inte heller så jättekul att ha 100 pers extra bara för att de inte ska känna si utanför.. Usch det är så svårt det här!!
    Förlåt, men vadå? Skulle du inte bli glad över en inbjudan till vigseln, men inte till festen? Skulle du verkligen tjura över en sådan sak istället för att bli glad över att brudparet faktiskt vill ha med dig på ett hörn så pass gärna att de till och med skickat ut en inbjudan? Jag skulle bli tokglad!

Jag tvivlar ju verkligen på att man enbart bjuder in sina närmsta vänner och närmsta familj till enbart kyrkan om man har en middag/fest efteråt, det är väl mer bekanta, sådana man inte känner väldigt väl och kanske träffar så ofta, men som man ändå vill ha med och tycker om (alternativt känner sig lite tvingade att artighetsbjuda). Jag tror ju då inte att någon som blir inbjuden till bara vigseln ser sig som väldigt nära vän till brudparet, utan de måste ju också känna att de kanske inte är tillräckligt nära för att få en inbjudan till festen också. Så resonerar jag iaf.
  • daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-01-06 03:04:54 följande:
    Vi har ganska många bekanta som vi skulle vilja bjuda till kyrkan som är både familj och vänner, då exkluderar man dom ju inte. Vi får nog anamma något i den här stilen på våra inbjudningar också :) Tack! Vad skulle jag göra utan dig daniiel, du är ju med o rör i varenda soppa jag kokar här :) Känns bra och ha någon man känner igen i trådarna :)
    Haha ja, jag känner att jag kanske hoppar in i alla möjliga trådar, men vad gör man när man legat sjuk hemma i två månader :P Känns ju bra att man kan tillföra något iaf och jag håller faktiskt med dig, det är kul när man börjar känna igen användare :)
  • daniiel
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-06 10:41:41 följande:
    En kyrklig vigsel är ju öppen för alla i och med att det är en gudstjänst. Jag tycker därför att det kan kännas lite överkurs att bjuda så officiellt till den. När det har varit någon som kommenterat att det skulle vara roligt att se vigseln, har jag snarare sagt; "Vigseln är ju öppen för alla, du kan ju komma dit och titta om du vill."

Folk är ju olika, så klart, men jag hade tyckt att det kändes konstigt att få en skriftlig inbjudan (kanske t.o.m. inklusive osa-datum?) till något som vemsomhelst kan komma till. Fast det hör väl ihop med att jag inte tycker att man kan bjuda in till något som man inte bjuder på. Och när det gäller vigseln så är det ju framförallt kyrkan som "bjuder."
    Jag tänker dock såhär, att även om vigselgudtjänsten är öppen för alla, så är det nog få som kommer dit (som inte är inbjudna). Skickar man då ut en inbjudan till vigseln, så visar ju brudparet att de vill att personen i fråga ska komma dit, man talar ju då också om tid och i vilken kyrka. Det kanske inte alla skulle veta annars. Jag tycker ju dock inte att man ska ha OSA datum i en sådan inbjudan, det är ju totalt onödigt.

Jag är ju dock av den åsikten att man kan välkomna folk till evenemang utan att för den sakens skulle vara tvungen att bjuda på en massa saker.
Svar på tråden Bara bjuda vissa till kyrkan?