Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Bara bjuda vissa till kyrkan?

En kyrklig vigsel är ju öppen för alla i och med att det är en gudstjänst. Jag tycker därför att det kan kännas lite överkurs att bjuda så officiellt till den. När det har varit någon som kommenterat att det skulle vara roligt att se vigseln, har jag snarare sagt; "Vigseln är ju öppen för alla, du kan ju komma dit och titta om du vill."

Folk är ju olika, så klart, men jag hade tyckt att det kändes konstigt att få en skriftlig inbjudan (kanske t.o.m. inklusive osa-datum?) till något som vemsomhelst kan komma till. Fast det hör väl ihop med att jag inte tycker att man kan bjuda in till något som man inte bjuder. Och när det gäller vigseln så är det ju framförallt kyrkan som "bjuder."

• BlackWIngedAngel
    SaraJoakim skrev 2012-01-07 20:05:33 följande:
    Jag håller med Daniiel.. Kyrklig och öppen hit och dit, de flesta känner inte att de kan gå på någons vigsel om det inte är anonserat på något vis (muntligt/inbjudan/via den lokala tidningen el. dylikt). Det känns artigare att exempelvis bjuda kusiner till kyrkan genom att bjuda dem formellt på något vis än att anta att de vet att man får gå på en vigsel då det är en öppen gudstjänst. 
    Nej, men jag har heller inte sagt att man inte får välkomna folk dit. Precis som Vi2alltid nämnde jag ju också att jag tycker det är ett vettigt alternativ att säga att de gärna får komma till kyrkan. Däremot ställer jag mig tveksam till skriftliga inbjudningar som endast gäller kyrkan.
Svar på tråden Bara bjuda vissa till kyrkan?