• CJIGBG

Vilken "ton" har denna formulering?

Hej
    Vi har funderat fram och tillbaka på alla möjliga håll på hur vi ska göra med barnen på vårt bröllopet. Då jag vet att det är en känslig fråga vill jag vara säga att vår grundinställning är egentligen att familjen/släktbarn självklart ska vara inbjudna och då det inte känns helt bra att bjuda vissa och inte andra (vänners barn) borde en "alla eller ingen principen" råda.
    MEN, när vi gjort gästlistan inser vi att om alla barn bjuds med så skulle detta kunna innebära 28 st barn som är under 5 år (plus ytterligare 5 "barn" som dock är 8,8,10, 12 och 17).

Vi har tänkt barnrum med saker, hyra barnvakter (vilket också skulle bli ett antal st...) etc etc för att känna att det blir en bra lösning men har kommit fram till att vi känner att det är för många små barn för att det ska kännas hanterbart (stället vi ska vara på kunde exempelvis fixa fram ett antal barnstolar men det är ändå alldeles för få etc.)
    Vi har därför bestämt att gå emot vår första intuition och "Alla eller ingen" principen och funderar nu på hur vi ska formulera detta tydligt men ändå bra.

Det senaste utkastet är i stil med:

Vi tycker att barn är underbara och ser man till det stora antalet som numera omger oss så verkar många av våra nära och kära tycka hålla med oss om detta.
    Vi har därför valt att primärt bjuda med de barn som tillhör våra familjer.

Vi hoppas att ni har överseende med detta och kan respektera vårt önskemål.

Vi är dock medvetna om att vårt val i skulle kunna ställa till det, såsom exempelvis för långväga gäster utan potentiell barnvakt i Göteborgsområdet.
    Men om situationen skulle känns ytterst svår att lösa, prata då med oss så att vi kan diskutera det hela.
    Ammande bebisar får ju självklart följa med mamma i alla lägen!

Alltså, vi vill inte hymla med att vi har gjort ett aktivt val pga det stora antalet barn som finns (släkten i sig plus utländska gäster som inte gärna kan lämna bort sina barn innebär att det fortfarandet kommer att kunna vara 18 st barn kvar) och att vi därför väljer familjen främst.
    MEN vi vill också att man ska känna att vi är medvetna om att alla inte har möjlighet till barnvakt och att det i sådana fall självklart är bättre med ett extra barn än att inte kunna komma alls.

Hur känns tonen i detta?

//Camilla

• Svar på tråden Vilken "ton" har denna formulering?
  • CJIGBG

Tack Wintercandles för ditt svar!

Jo, det är just det jag är rädd för också.
    Jag har pratat lite med andra vänner och så också och fått höjda ögonbryn när jag säger att vi funderar på att enbart bjuda släktbarn, men när jag sedan förklarat att det inte är 10 barn det handlar om utan 31 så har alla sagt att de förstår och att det är en annan sak.

Jo, det är framförallt det jag velat med fram och tillbaka också
    Min sambo har tyckt att "ja men våra vänner förstår väl att de ska prata med oss om det inte löser sig, de fattar väl att det är viktigare att de kommer med barn än inte alls" men jag är inte lika säker och jag vill försöka undvika konflikter med dem som tycker att det är väldigt viktigt att barnet är med (tror inte att alla våra vänner tänker så)

Och det är ju just det, att å ena sidan ser jag inga problem med barn på bröllop om man planerar för det, men att inte ens kunna frambringa så många barnstolar som kommer att behövs indikerar ju att det börjar bli ett praktiskt problem att hantera det hela. Likaså, vid inhyrning av barnpassning är det ju inte lämpligt med fler än kanske 5-6 barn per barnvakt och att ha 4-5 inhyrda personer börjar ju bli många, men att ha 28 barn + 56 föräldrar i omlopp känns också svårt.

Får fortsätta fundera :) Inbjudningarna ska ju inte skickas förrän i slutet av januari så inget är ju skrivet i sten än

• CJIGBG

Tack Aleta, Ida R och pimory för era svar!

Det enklaste hade ju självklart varit att som pimory skriver att bara bjuda familjens barn rätt och slätt, vilket ju som sagt också blir ganska många i sig :)

Jag tror att det som gör att vi ändå vill ha en brasklapp och en förtydligande formuleringen om att undantag ändå kan komma att behöva göras är nog att vi redan innan vet att vi troligen kommer behöva göra undantag för vissa vänners barn om de ska kunna komma alls (vi har blandannat inbjudna från Brasilien och Japan)

Förhoppningsvis är man bara lite för orolig och har förstående nära och kära :)

• CJIGBG

Tack för era svar brideo och Dejli!

Ja vi hoppas ju att det inte ska bli några buttra miner från något håll :)

Vi har stött och blött vad vi vill egentligen och min blivande tycker att det är viktigare att barnen från släkten är med än vad jag tycker. Jag var till en början lite "besviken" då jag känner att även med bara släktbarn så kommer det bli spring och stoj och kanske inte som jag "tänkt mig" från början, men samtidigt kan ju inte jag säga att min önskan är starkare än min blivandes.
    Nu har jag dock "förlikat mig" med de nya tankerna  men vad vi däremot båda tycker är väldigt viktigt är att om barnen ska vara med så måste det gå att ordna på ett bra och praktiskt sätt både för föräldrarna och för barnen.
    Och som sagt, om alla skulle komma kan inte stället vi ska vara på ens ordna barnstolar till alla som skulle behöva det, och man skulle ju inte bjuda vuxna gäster om inte alla hade en stol att sitta på så därför känner vi att en begränsning behövs.

Jo, du har nog rätt Dejli i att det är lite "ja, helst inte, men om ni inte orkar lösa det så går det bra ändå" och det är nog kanske ändå är rätt ok "ton" för oss (eftersom det inte är pengar eller platsbrist som styr)
    Vi får kanske helt enkelt hoppas på att de flesta ändå kommer att känna att de  vill göra oss den tjänsten att orka sig besväret och så får vi väl i värsta fall be berörda personer att ta med sig en egen stol till barnet :)

Svar på tråden Vilken "ton" har denna formulering?