• daniiel

Tyck till om vår inbjudan (texten)

Jag går då emot strömmen och tycker det är hur bra som helst att ha med det om presenttipset. Det är väl inte tråkigt att hjälpa sina vänner med renovering? Jag hade uppskattat det väldigt mkt, alltså att få ge en sådan present. Jag har en bekant som gifte sig i sommar och de önskade sig bidrag till sin utbyggnad av huset. Något annat varken behövde de eller ville ha. De fick jättebra presenter, blans annat så hade ett gäng gått ihop och köpt ett presentkort på ett byggvaruhus.

Det är många som önskar sig bidrag till bröllopsresa och skriver ut det i inbjudan, på bröllopshemsidan eller i ett infoblad. Jag förstår inte hur detta är annorlunda på något sätt, ni ser ju bara till att de slipper spendera pengar på vaser och skålar, när ni egentligen vill ha pengar till renovering.

Jag hade definitivt velat ge en present även om jag inte fick närvara vid vigseln, utan enbart på "festen". Jag vill ju ändå fira brudparet? Och det är ju ändå inte vanligtvis vid vigseln man ger presenter. Jag vet inte hur ni kommer viga er, men någon kanske kan fota och så kan ni göra ett litet bildspel och visa upp?

Dessutom tycker jag det framgår väldigt tydligt att ni kommer gifta er före ni har fikat.

• daniiel
    knyttan skrev 2012-01-08 23:06:46 följande:
    Jag tycker inte det är själva grejen att önska sig bidrag (till vad det nu vara må!) som är fel. Utan det att man uttryckligen förväntar sig en present av folk som inte har fått komma på vigseln... Det är väl själva vigseln som är huvudsaken, och om man av olika skäl väljer att man vill vigas intimt så är det ju helt ok, men då känns det lite konstigt att man förväntar sig att folk ska komma med presenter i efterhand... Om det vore tvärt om, att man "bara" bjöd in till vigsel skulle jag inte tycka att det kändes så fel. Men precis som jag skrev innan så KAN det uppfattas som att man bjuder på fika två dar senare som en förevändning för att ändå få presenter utan att man vill ha sin familj på vigseln (obs, jag menar inte att TS menar det, bara att det kan uppfattas som det).
    Fast om de bara bjudit in ca 20 personer, så antar jag att det är 20 personer som står dom väldigt nära och jag tvivlar på att de skulle uppfatta saken så. Det hade varit en anna sak om de hade bjudit in 80 personer med en hel massa bekanta. Då skulle jag också kunna tänka så, att man bara bjuder på lite fika för att kunna "håva in presenter".

Jag firar gärna vänner som gift sig och varken velat ha gäster på vigsel eller fest. Skulle jag bli inbjuden på enbart festen, så tar jag faktiskt förgivet att brudparet vill ha någon form av present och jag vill mer än gärna ge dom det.
  • daniiel

Jag tycker det är tråkigt att läsa att så många tycker det är konstigt att ge en present för att fira brudparet om man inte fått vara med på vigseln, eller en "riktigt fest". Det är väl ingen rättighet eller självklarhet att få vara med på en vigsel och jag tycker definitivt inte att man ska behöva ha en stor fest om man inte vill eller har möjlighet. De har valt att bjuda in ca 20 personer och jag räknar med att det är 20 personer som står dom nära, inte direkt så de skickar ut inbjudningar till en massa bekanta och människor som de kanske inte står så jättenära. Är det inte så att man ger present för att fira och gratulera att något stort och roligt har hänt i brudparets liv? Isåfall spelar det väl ingen roll om man fått vara med på vigseln eller inte, för man är väl glad för deras skull ändå?

Inte fasiken är det någon som förväntar sig att få vara med i förlossningsrummet på BB, eller ens hälsa på medan man är kvar på BB, men ändå så kommer det folk med presenter i flera veckor efter man fått barnet. Varför? Jo, för de är glada för föräldrarnas skull och vill fira och gratulera att något stort och roligt har hänt i deras liv.

Jag håller med Dannedo, "En present ger man för att lyckönska brudparet och det kan man ge oavsett om man är med på vigsel eller fest eller inte är bjuden alls. Skulle någon nära vän till mig gifta dig i smyg skulle jag ändå ge en present i efterhand."

Sedan kanske TS sätt att skriva saken var väldigt rakt på, och jag vet inte hur ni är med era familjer och närmsta vänner, men vi kan då vara väldigt rakt på med våra. De känner ju oss och vet att vi inte skulle mena det som "Hej, kom och drick lite kaffe och lämna av er present!". Men visst går det tona ner det en aning om man skulle vilja det.

• daniiel

Jag hade inte ens uppmärksammat OSA, men även jag instämmer, två månader väl väldigt långt i förväg. Vi hade 80 inbjudna gäster och hade OSA en månad innan, det räckte gott och väl :)

• daniiel
    Juni 2012 skrev 2012-01-09 11:25:44 följande:
    Ok. Så... hur långt innan ska vi ha då?
    Jag tycker ni kan sätta en månad innan :) Vissa kanske kan tycka att det också är långt om man "bara" ska ha fika, men jag förstår att ni ändå vill veta i hyffsat god tid ungefär hur många ni blir osv.
  • daniiel

Men tänk också på att du måste inte ändra på något bara för att vi andra här på BT tycker till om ditten och datten. Det är i slutändan upp till er och ni måste ju göra som ni vill och tycker :)

• daniiel
    gbg2012 skrev 2012-01-09 23:53:57 följande:
    =) ja hade det inte vart för lokalen hade vi haft betydlig 1- 1,5 månad senare. Men blev kär i den och vågar inte bjuda för många gäster direkt för då blir det för dyrt. 

Jag hoppas våra gäster kan ändå, är det några som inte kan svara förrän en månad senare är det helt ok, för det skulle bara vara några få. Responsen hittlis är bra, de fick inbjudningarna idag och många har ringt och tackat och inte sagt något om OSA!  
    Vad skönt :)

Hur är det med lokalen, får ni inte använda den om ni blir för få? Eller är det så att ni måste betala för ett minsta antal gäster, men får använda lokalen även om ni bara blir 30 personer?
Svar på tråden Tyck till om vår inbjudan (texten)